De knappe jonge Rickie is in de inrichting waarin hij
verblijft een slot aan het repareren als hij door een sexy verpleegster bij de
directrice ontboden wordt. De laatst vertelt hem tot haar verdriet dat hij
gezond verklaard en ontslagen is. Ze geeft hem een zak geld mee om de tijd door
te komen tot hij een baan gevonden heeft.
Rickie heeft zich ten doel gesteld te trouwen en een eerbare
vader te worden en gaat naar de Barajas Studios, waar hij een vrouw kent,
Marina, die ooit in de porno industrie werkte maar inmiddels meedoet aan de
laatste film van een gerespecteerd regisseur. Hij gaat naar haar kleedkamer,
stopt een chocolade hart in haar tas en haalt haar sleutels eruit. Met een grote
langharige pruik op spiedt hij rond op de set, maar Marina herkent hem niet.
We lijken terecht te zin in een film van Fellini die ook
vaak een film in een film maakt. Maximo, de filmmaker, heeft eerder een
beroerte gehad en rijdt rond in een rolstoel, waarin hij toch nog flink
wendbaar is. Lola, de zus van Marina is de scriptgirl en zijn rechterhand.
Maximo heeft een oogje op Marina. Hij is met haar begaan omdat ze kiespijn
heeft. Marina denkt dat het chocoladehart van Maximo is.
De diefstal wordt ontdekt. Marina vraagt extra sleutels aan
Lola. Bij thuiskomst wordt er bij haar aangebeld. Het is buurman Pepe, ook een
acteur, die een paar weken op reis gaat. Lola zorgt voor zijn planten. Rickie
staat inmiddels al om de hoek toe te luisteren. Als er weer wordt aangebeld is
het Rickie die zich naar binnen dringt. Hij bekent haar dat hij 23 jaar oud is,
alleen en graag met haar wil trouwen om kinderen op de wereld te zetten.
Marina wil daar niets van weten. Rickie bindt haar vast als
hij de deur uit gaat om medicijnen en drugs voor haar te kopen. Hij slaat haar
in de boeien net zo lang tot ze verliefd op hem wordt. Als slotenmaker kan hij
zich gemakkelijk toegang verschaffen in andere woningen. Hij gaat het mooie
appartement van Pepe binnen en brengt Marina daar naartoe over. Ze kijken naar
een breedbeeld televisie met daarop de mededeling dat Spanjaarden anders dan
Duitsers pas aan hun pensioen denken als het te laat is. Rickie wil met Marina
naar Australië, maar haar eerst zijn oude dorp laten zien.
Natuurlijk komt Lola op een keer binnen om de daktuin te
verzorgen als Rickie een boodschap doet. De zussen vluchten, maar eenmaal vrij,
mist Marina Rickie. Ze rijden naar het vervallen dorp van Rickie en een
hartstochtelijke ontmoeting volgt.
Tussen door klinkt af en toe een lied, bijvoorbeeld met
Maximo en Lola, als om de sfeer erin te houden. Op het eind klinkt op de radio
in de auto waarmee ze teruggaan naar de stad een mooi slotnummer met de tekst:
ik hou vol want ik wil leven.
Het verhaal heeft weinig om het lijf. Het blijft meer een
fantasietje rond het vastbinden en weer losmaken van een knappe jonge vrouw,
die zich daarmee uiteindelijk ook nog laat veroveren. Iets wat in de verte deed
denken aan het Stockholm-syndroom waarin de ontvoerde het opneemt voor de
ontvoerder, maar dan met een knipoog. Atame! begint met afbeeldingen van een
stralende Christus in een lijst. Een lichte zomeravondfilm, zou ik zeggen.
Hier
de trailer. Tie me up, tie me down, heette de film in het Engels.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten