Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.
Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.
Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.
Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.
In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.
dinsdag 28 februari 2012
Peter Raedts over De ontdekking van de Middeleeuwen, VPRO-boeken, 26 februari 2012
Een positieve kijk op een duister genoemde periode.
Howel ik zelf meende dat het onderwerp niet echt origineel is en al behandeld door andere historici, is deze dikke pil met als ondertitel Geschiedenis van een illusie volgens Wim Brands een groot succes. Later in de uitzending komt hij daar
nog op terug. Ook wil hij dan weten wat wij van het boek kunnen opsteken. Eerst
gaat het over de achtergrond van Peter Raedts, die in de vijfde van het
gymnasium priester wilde worden, terwijl zijn ouders een loopbaan als ingenieur
voor ogen hadden.
Hij kwam uit een degelijk katholiek gezin. Als puber was hij
al vroom. Hij werd geboeid door de liturgie, een Gesamtkunstwerk, zoals Wagner
het noemde. Hij ging ook wel naar de dom van Aken, waar hij zich tijdens de
dienst in het Latijn deel voelde van een lange historie. Hij vond het van
belang om een missie te hebben en iets uit te dragen. Hij betreurt het nog
steeds wel dat de oude vormen verdwenen zijn.
Zijn twijfel over het priesterschap werd ingezet in 1997 met
de dood van zijn moeder. Een depressie bracht hem bij een psychiater die het
raadzaam achtte dat hij met zijn priesterwerk ophield. Men behandelde hem nog
steeds als een jonkie, terwijl hij nota bene hoogleraar was.
Het
boek A History Of Witchcraft, Sorcerers, Heretics, And Pagans (2007) van
Jeffrey B. Russell sprak tot zijn verbeelding. Raedts wilde een bijdrage
leveren aan het herbronnen van de katholieke kerk.
Brands
noemt kenmerken van de Middeleeuwen die in het volksgeheugen gebakken zitten
zoals de angst en de viezigheid. Raedts noemt dat het Flesh en blood
beeld van Paul Verhoeven. Dat is erin gekomen door humanisten als Petrarca en
Erasmus die zich in de Renaissance tegen de duistere Middeleeuwen afzetten.
Volgens Raedts waren er meer badhuizen dan in de zeventiende eeuw.
Brands
zegt dat er anderzijds een beeld leeft van Tolkien met een crypto-fascistisch
gemeenschapsdenken en vraagt hoe het echt was. Raedts zegt dat Europa in die
tijd met zijn uitgedunde bevolking overvleugeld werd door China en Arabië, maar
dat men met weinig middelen de chaos bedwong. Men vertaalde teksten van
Aristoteles, stelde zich vragen die zich vertaalden in wetenschapsbeoefening en
langzaam kwam de motor weer op gang. Aan het einde van de achttiende eeuw
werden de Middeleeuwen verheerlijkt uit angst voor de moderne tijd. De ideeën
van Rousseau en de aandacht voor de Edda liepen door in de romantiek.
Brands
zegt dat het boek als een spannende detective leest en dat het succes ervan
wellicht te danken is aan hernieuwde angst voor de moderne tijd met zijn globalisering.
Raedts beaamt dat velen de wereld te groot vinden en dat het gemeenschapsdenken
niet past bij de calculerende burger, overigens een term die hij aan het einde
van de negentiende eeuw al in geschriften aantrof.
Wat
kunnen we van het boek opsteken? vraagt Brands tenslotte. Raedts wijst er op
dat Europa andermaal niet meer het centrum van de wereld vormt en dat het
opnieuw van belang is om met creativiteit en moed de maatschappij vooruit te
helpen.
Brands
vraagt nog naar de gemeenschapszin. Raedts denkt aan de gilden van vroeger, die
het op het ogenblik niet gemakkelijk zouden hebben met het verbod op
prijsafspraken. Wellicht een idee om toch nog eens te nadenken of die regeling
wel zo geschikt is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten