‘In het begin van de twintigste eeuw was Alphons Diepenbrock
Nederlands belangrijkste componist. Presentator Christiaan Kuyvenhoven
onderzoekt de wereld achter de noten van Diepenbrocks Missa in die Festo. Hij
bezoekt de eerste repetities van het stuk in het Muziekcentrum van de Omroep en
ontmoet de man die zich op Facebook voordoet als de ware Alphons Diepenbrock.’
Aldus het begeleidende commentaar op de site van NTR Podium.
De man die zich als Alphons Diepenbrock (1862-1921) voordoet op Facebook heb ik
niet gezien, wel de kleindochter van Diepenbrock, Odilia Vermeulen, die door
Kuyvenhoven gevraagd wordt naar haar mening over haar opa. Het tweetal loopt op
de besneeuwde hei bij Laren, waar Diepenbrock vaak wandelde en waar hij ook
gesprekken voerde met zijn gasten zoals de muziekcriticus Matthijs Vermeulen
die hij lopend van het station haalde. De gesprekken tussen de twee bevlogen kunstenaars worden beeldend beschreven in de roman Het grote zwijgen van Erik Menkveld. Matthijs Vermeulen kreeg een verhouding
met Elisabeth, de vrouw van Diepenbrock en later trouwde hij met diens dochter
Thea.
Odilia heeft haar grootvader nooit gekend maar ze denkt dat
ze goed met hem had kunnen opschieten, hoewel hij ook vaak klaagde. Diepenbrock
was een complexe man met een vrolijke en briljante kant, huiselijk ook en niet
te beroerd om voor een feest van Willem Mengelberg een cantate in elkaar te
zetten waarbij gekleed diende te gaan in rode kostuums, een veelzijdig en
erudiet persoon. Haar moeder, zegt ze, werd door de muziek van Odilia’s
grootvader meegesleept.
Joep van Geffen is een bas in het Groot Omroepkoor en zegt
dat de Missa in Die Festo met twee koren wordt uitgevoerd, die elkaar
regelmatig ook afwisselen. Datgene wat ze onder leiding van de buitenlandse
dirigent Sigvards Klava ten gehore brengen klinkt fantastisch. Komende zaterdag
25 februari is het resultaat te beluisteren in het Concertgebouw in Amsterdam.
Olivia is bevriend met Diepenbrock
op Facebook, al kan ik haar daar niet vinden. Diepenbrock zegt dat hij
Olivia wil weten waarom hij de
Missa in Die Festo gecomponeerd heeft en wanneer dat precies geweest is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten