Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 2 februari 2012

De hoer en het meisje (2011), televisiefilm van Martijn Maria Smits


Sterk portret uit de wereld van de vrouwenhandel.

In de serie Duivelse Dilemma’s - vier films die over een keuze gaan tussen twee kwaden - kwam dit keer de vrouwenhandel aan bod. Een film hierover kan bijna niet anders dan een variatie op een thema zijn met ingrediënten als lichamelijk en seksueel geweld, het verlangen naar huis, de zelfkant van het leven en de  kilheid van menselijke relaties. De film Sex Traffic uit 2004 van David Yates is daarvan een aangrijpend voorbeeld.

Martijn Maria Smits volgt aanvankelijk ook die stroom met scènes met een pooier die de Russische Elena vernedert, haar met geweld dwingt tot prostitutie. Hij brengt ook haar wanhopige telefoongesprek in beeld waarin ze haar moeder vraagt of het geld al is aangekomen en het tegen haar zoontje Laszlo doet voorkomen dat ze een fatsoenlijke baan heeft en straks een computer zal kunnen kopen, maar hij brengt er ook een nieuw element in: een kind.

Elena bevindt zich samen met andere vrouwen in een flatwoning in een nieuwbouwwijk, vanwaar ze als escortdames worden verhuurd. Een van de vrouwen, een Turkse, heeft ook een dochtertje bij zich. De vrouwen zijn ontsteld, als een van de pooiers woedend binnenkomt en vraagt waar het kind is, ongetwijfeld met de bedoeling het weg te halen. Als de Turkse moeder aan het werk is, komt het meisje bij Elena binnen, die haar verstopt in haar bed.

Als een van de pooiers bij Elena binnenkomt om met haar een nummertje te maken, ontdekt hij het meisje in de kast. Elena bedreigt hem met een mes, sluit hem op en vlucht met het meisje de flat uit.

Vooral de relatie tussen Elena en het het meisje is mooi, ook door het taalprobleem. Op haar kamer zegt Elena dat ze het kind niet kan helpen en dat ze niet zo naar haar moet kijken, maar ze kan haar ook niet alleen laten.

Het verhaal wordt goed in beeld gebracht, met af en toe schokkerige beelden, die goed bij het onderwerp passen. Het is bijna on-Nederlands, zonder enige houterigheid, teveel uitleg of gemaaktheid, wellicht ook door het onderwerp, dat natuurlijk al de nodige suspense in zich heeft. Het einde is sterk en subtiel. Mooi ook is de muziek, een soort wanhopige hartenkreet, die de kijker raakt, die het liefst zou zien dat Elena en het meisje gered worden, opgevangen, geholpen, dat de wereld liever is, zonder de hardheid van die vrouwenhandelaren.  

Hier meer over de uitzending, hier de teaser.

Deze bespreking verscheen een dag eerder op www.recensieburger.nl 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen