Kan een liefdesrelatie inbreken in de maatschappelijke
verhoudingen?
In de documentaire Lina
Wertmüller – behind the white glasses waren al beelden uit de film Swept away te zien, die, naar een
gewoonte van Wertmüller, in zijn volledigheid Swept away by an unusual destiny in the blue sea in August heet. De blauwe zee slaat op de Middellandse Zee
met allerlei onbewoonde eilandjes. De arme zeeman Gennario en de rijke knappe
Raffaella worden naar een van die eilandjes toe geveegd worden als het
motorbootje waarin Raffaella zit om naar een zwemplaats te gaan, motorpech
krijgt. Vervolgens speelt zich een omkering van sociale rollen plaats. Het
spannendste deel van de film speelt zich af aan het eind als Raffaella moet
besluiten hoe ze verder gaat met haar leven, met haar burgerman of met de
onstuimige Gennario.
Swept away begint
met een behoorlijk irritante politieke discussie tegen Raffaella en haar man
tijdens een cruise met een groep rijken op een jacht in de Middellandse Zee.
Vooral Raffaella gedraagt zich in de ogen van zeeman, kok en knecht Gennario
als een verwend nest. De koffie is net vers, de spaghetti heeft te lang gekookt
en zijn shirt stinkt. Op een avond start Gennario met tegenzin de motorboot om
Raffaella naar een zwemplek te brengen. Motorpech gooit roet in het eten. De
twee tegenpolen zijn veroordeeld tot elkaar. Als ze een eiland bereiken neemt
Gennario het heft in handen. Hij kan eindelijk wraak nemen op de ondergeschikte
positie die hij op het zeiljacht bekleedde. Raffaealla zal weten en vooral
aanvoelen hoe het is om een slaaf te zijn. Ze dient zijn kleren te wassen en de
hut schoon te maken waar ze zelfs de eerste nacht niet in mag. Dat is heel wat
anders dan de liefde in The blue lagoon,
die een paar jaar later gemaakt werd.
Mooi is de scène aan het strand waarin hij haar vraagt haar
bikini uit te trekken. Aan boord van het schip had ze geen enkele moeite om
haar borsten te laten zien. Raffaella staat dat echter niet zomaar toe. Er
ontstaat een achtervolging die tenslotte leidt tot een verkrachting. Gennario
loopt daarna weg met het idee dat ze passie voor hem zal voelen of anders
niets. Uiteindelijk krijgt hij ook wel de passie die hij gehoopt had bij haar
te vinden, maar dat duurt zolang ze samen op het eiland zijn. Als ze eenmaal
weer opgepikt worden door het zeiljacht zijn de verhoudingen meteen weer zoals
ze waren. De geliefden zeggen weinig over hun liefdesavontuur. Als de cruise
voorbij is, dankt de man van Raffaella Gennario voor zijn goede zorgen en geeft
hem een cheque van drie duizend dollar die Gennario meteen omzet in een dure
ring voor Raffaella die helaas voor hem een afscheidsring zal blijken te zijn.
De kijker blijft nog even inspanning voor wie die is, voor zijn echtgenote die
hem aan de kade in de armen sluit of voor Raffaella die nogal koeltjes met haar
man en het andere gezelschap nog wat gaat drinken op een terras?
De rol van Gennario wordt net als in gespeeld door Giancardo
Giannini. Zijn tegenspeelster Mariangela Melato doet af en toe denken aan
Willeke Alberti. De zoetgevooisde spelende muziek waarmee de film begint doet
denken aan die in een goedkope pornofilm. Daarin past de opvatting van Gennario
die de vrouw toch vooral als een lustobject ziet. Swept away haalt het niet bij Seven
beauties. De tekst is meer uitgesponnen net als de beelden en mist daarmee
spanning, behalve dan op het eind.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten