De lezing draagt als titel Sectarianism and
Anti-Sectarianism in Syria. Jakob zegt dat de huidige toestand in Syrië
moeilijk te peilen is. Hij is bezorgd wat er gebeurt als het regime valt. De
godsdienstige groepen vormen een mozaïek, dat door de opstand in verandering is
en meer als een caleidoscoop oogt. Hij betoogt dat de verschillende religieuze
stromingen, zoals de soennieten, sjiïeten, alewieten, christenen en Druzen, een
gezamenlijke oorsprong delen. Daarnaast vormen de Koerden, die een eigen
vrijstaat in het noorden hebben, een politieke factor.
Jakob gaat in op het rijke verleden van Syrië dat de
bakermat van onze cultuur is. De Fransen voerden na de Eerste Wereldoorlog een
verdeel en heers politiek, die later werd voortgezet door de Baath partij van
Assad. De eenheid die tussen de Syriërs bestaat is door het regime van Assad
geëxploiteerd en onder druk komen te staan.
De burgeropstand tegen de onvrijheid is inmiddels gemilitariseerd.
Het is de vraag wat er straks te voorschijn komt. Het is van belang dat de
rechten van de minderheden beschermd worden door een districtenstelsel, maar
dan volgens andere lijnen dan de huidige, of een soort Eerste Kamer die toeziet
op bescherming van de minderheden.
Tamman Aloudat, een Syrische vluchteling die al dertien jaar
voor Artsen zonder Grenzen werkt, zegt dat zijn land leek op de roman 1984 van
Orwell. Zelf heeft hij als lid van de middle-class niet geleden onder de
repressie. Hij vertelt over een vriend in Soedi-Arabië die grappen maakt over
de religie. Hij stemt er van harte mee in om het licht te houden.
Peter Stienen vult aan dat ze de moslim Mouaz al Khatib en
de christelijke zus van Tamman samenbracht voor een gesprek over de toekomst en
dat ze het prima met elkaar konden vinden.
De paneldiscussie wordt gevoerd met Iba Abdo, een jonge
Syrische die sinds 2001 in Nederland woont, de Koerdisch Syrische Alaa
Abdelfatah en Feije Duim die namens Kerk in actie vorig jaar in Syrië was.
Volgens Stienen waren er deze avond geen 'baarden of hoofddoekjes' voorhanden.
Iba benadrukt de eenheid van de Syriërs, die af willen van
het barbaarse regime. Ze is trots op haar volk, betreurt het dat het Westen
toekijkt en vreest dat de toestand zonder hulp van een oorlog tegen burgers
uitloopt op een sektarische burgeroorlog. De civiele krachten dienen
ondersteund te worden om het sektarische geweld, dat een gevaar is voor alle
Syriërs, beperkt te houden. Syrië heeft na veertig dictatuur hulp nodig om de
discussie over de toekomst met elkaar aan te gaan. Ze put hoop uit het feit dat
men elkaar helpt de basisbehoeften overeind te houden nadat de overheid zich
daarvan heeft teruggetrokken.
Alaa vertelt dat ze tot haar zesde niet wist dat ze Koerd
was. Haar moeder was directeur van de school en weigerde daar Koerds met haar
te praten. Dat was een enorme confrontatie met haar anders-zijn. Ze vertrok uit
Syrië omdat haar man actief was in het verzet en werkt inmiddels op het
gemeentehuis in Delft. Ze ziet in de Nederlandse media veel onwetendheid,
terwijl goede zaken buiten de aandacht blijven. Toch is haar hoop groter dan
haar vrees en gebaseerd op de dapperheid van de Syriërs gedurende het afgelopen
jaar.
Feije bezocht onderwijsprojecten in het arme Noord-Oosten en
cursussen in Damascus, maar zegt dat inmiddels de noodhulp het belangrijkste is
en dat die aan iedereen gegeven wordt. Veel christenen zijn bang voor de
toekomst.
Vragen uit de zaal gaan onder andere over de invloed van
buurlanden op de toekomst van Syrië, zoals die van Soedi Arabië en Katar.
Volgens Iba gaat het allereerst om de eisen van de bevolking
voor meer vrijheid. Syrië is strategisch van belang en bevindt zich in een
internationaal krachtenveld. In de toekomst zal de balance of power veranderen.
Alaa gelooft in een tijdelijke coalitie-regering. Ze zegt
dat de democratisering moet uitgaan van een grondwet en dat de oppositie
daarover gesprekken voert. Als de islamisten de meerderheid krijgen is dat een
consequentie van de democratie. Feije stelt dat democratie alleen bestaat bij
de gratie van minderheden. Petra merkt op het zuilensysteem lang goed werkte in
Nederland.
Inderdaad gaf de avond enige helderheid in een vooralsnog
onduidelijke en voor de Syriërs moeilijke situatie.
Hier mijn
verslag van een gesprek met Mouaz al Khatib, inmiddels oppositieleider.
Ik ben zo vrij geweest het blog te vermelden op de Facebookpagina van Stichting Oikos. Hopelijk is dat okay.
BeantwoordenVerwijderenmet groet, Esther (KCRO/Oikos)
Dat is prima, Esther.
Verwijderen