Novelle vol clichés en illusies.
Het boekenweekgeschenk is een novelle met een
intrigerende titel en een onbekende auteur. Een pseudoniem, begrijp ik. Wie zou
zich daarachter verschuilen? Een vrouw of een man? Met de lesbische
hoofdpersoon Janna Boudewijn - what’s in the name - kan het alle kanten op.
Het verhaal begint aardig met een ontmoeting tussen de
gevierde Nederlandse auteur Berry Goedemond en de vrouwelijke freelancer Janna
Boudewijn die hem een interview mag afnemen vanwege het komende boekenweekgeschenk
dat van zijn hand verschijnt. Vanwege de stress laat ze tijdens de ontmoeting haar porseleinen
theekopje vallen, dat door de bediende wordt opgeveegd en dan geeft ze hem voor de
tweede keer een hand.
‘Zonder die scherven was die tweede hand nooit gekomen en
zonder die tweede hand… nou laat ik niet op de zaken vooruitlopen.’
De lezer voelt door deze aanwijzing dat ze wel eens wat met
de zesenzestigjarige literaire gigant kan krijgen. De geur van seks hangt in
de lucht. Hoewel Janna een relatie heeft met de beeldschone Elsa, houdt ze,
sinds ze een knappe Britse schrijver heeft ontmoet, tot teleurstelling van
Elsa, ook van mannen. ‘Als zij je likt daaronder, u weet wel, en ineens zegt ze
dat. Ik was niet vochtig daaronder, dat is erg genant.’
Marie-Louise, de vijfde vrouw van Goedemond draait ook
lekker met haar heupen als Janna bij hen op bezoek komt en Goedemond knijpt in
haar kont. Het blijft daarom niet bij dat ene interview. Goedemond lijdt
aan een writersblock en Janna is de aangewezen persoon om hem daarvan te
verlossen. Maar Janna heeft haar eigen agenda. Ze bedenkt een slinks plan:
eerst het vertrouwen van Goedemond wekken en hem daarna in de val lokken.
De samenwerking loopt uit op een gewelddadig einde met
daarachter weer een bedoeling van Janna, die op zich aardig is, maar daarom
gaat het me niet. Ook niet om de taal die weinig verfijnd is met veel Engelse moderniteiten ertussendoor zoals kosten droppen, extra
publicity, back to basics of megadruk in de straat. Zelfs niet om de manier
waarop Kepla de lezer bij het verhaal betrekt. Ze zegt dat ze de lezer openheid
beloofd heeft, maar dat heb ik nergens terug kunnen vinden.
Het gaat meer om de manier waarop Kepla literatuur
bedrijft en die komt in de buurt van de boeketreeks waarin een illusie van de
werkelijkheid wordt gegeven. In het voorgaande is wellicht al duidelijk
geworden dat de nadruk ligt op knappe mannen en vrouwen. Ook Elsa wordt door
Janna als een Barbie beschreven. Janna kan er maar niet genoeg van krijgen om
naar haar slapende vriendin te kijken. Na een uiteenzetting van het
symmetrische gezicht zegt ze over haar lijf, hoewel dat onder het dekbed ligt:
‘En dan haar lichaam. Rondingen op schouder- en heuphoogte. Lange welgevormde
benen, volle borsten met tepels zo bereid tot zwellen in wellust.’
De mensen zijn behalve mooi ook uit op macht. Bij
de uitgeverij wordt met de ellebogen gewerkt. Janna geilt op status. Het
wonderlijke is dat ze dat zelf ook wel door heeft. Ze denkt, als ze samen met
Goedemond op het schrijversbal is: ‘De hele wereld leek me leeg en hoe meer ik
om me heen keek hoe leger hij leek te worden.’
In plaats van daar afstand van te nemen, doet ze eraan mee,
gesteund door Elsa die vindt dat kunst bedoeld is om aan de wereld te
ontsnappen: “Dat die culturele wereld fake is, dat filmactrices zelfs als ze
assepoester moeten spelen nog onder de make-up zitten, dat een boek wordt
gemaakt op hoe het bij een groot publiek valt in plaats van of de dialogen
realistisch zijn, daar maalt niemand om, Janna.”
De personages en hun uitlatingen van bordkarton maken het
lezen niet tot een plezier. Eerder tot een stiletto-kater vanwege de
hooggehaktheid van de hoofdpersoon. Het is pulp, zo oppervlakkig dat ik hard moest werken om Het boekenweekgeschenk uit te lezen.
Heeft u de ironie wel begrepen van dit verhaal?
BeantwoordenVerwijderenLees hier de NBD bespreking......
Debuut van Kary Kepla, pseudoniem van een schrijfster die haar identiteit geheim wil houden. Janna Boudewijn, journalist, werkt als freelance redacteur bij de glossy De BN’er, waar ze alleen rotklusjes krijgt. Dan mag ze opeens de beroemde schrijver Berry Goedeman (66) interviewen. Hij mag het boekenweekgeschenk schrijven. Al gauw blijkt dat hij nog geen regel op papier heeft: hij heeft een writer’s block. Janna gaat hem helpen als ghostwriter. Maar het blijft niet bij schrijven alleen. Janna woont samen met haar vriendin Elsa, maar Berry heeft ook seksuele belangstelling voor Janna en Elsa. Hij is een nogal geile oude man, die zowel hartpillen als Viagra gebruikt. Janna speelt geraffineerd mee. Hij is getrouwd met een zeer jonge vrouw, z’n derde, maar die kan het allemaal niet veel schelen. Het gaat haar om zijn geld. En tijdens die nauwe samenwerking van Berry en Janna ontwikkelt Janna een geweldig plan waardoor haar eigen roem in een keer gevestigd zal zijn. Het plot is bizar. Een vlot geschreven humoristisch novelle die naar meer smaakt. Normale druk, volle bladspiegel. - Gonny Biezeveld (NBD Biblion)