Meerdere werkelijkheden door elkaar geklutst
Laat ik weer eens een film van David Lynch proberen, dacht
ik, hoewel ik zijn projecten vaak onbegrijpelijk en gemaakt vind: met altijd
weer dezelfde ingrediënten als geweld, duisternis, enge luiden, vervreemdende
gesprekken, een verloederde omgeving en harde lichteffecten. Ook Inland
Empire is daarvan een voorbeeld. Deze bijna drie uur durende zit heb
ik met veel concentratie volgehouden, maar om nou te zeggen dat me veel
duidelijk is geworden, dat niet. Tijdens de lange aftiteling waren de meisjes,
die een bijrol hadden, aan het zingen en dansen. Have fun dacht ik, het zit
erop, lekker samen feesten is het beste wat je kunt doen.
Inland Empire begint met een aantal losstaande shots.
Een oude grammofoon die een Baltisch hoorspel brengt, Axxon N genaamd. Een
vrouw met een onherkenbaar gemaakt gezicht, die door een eveneens onherkenbaar
gemaakte man gedwongen wordt zich uit te kleden. Een vrouw in een rode jurk die
huilt. Een blik op een toneel waar een stel mensen met konijnenkoppen af en
toen, onder het ingeblikte gelach van het publiek, elkaar zinnen toeroepen.
Zoek het maar uit. Stop het maar in de grote hoed en zie maar wat daar eruit komt.
Een buurvrouw, dus, die op bezoek gaat bij actrice Nikki
Grace. Ze zegt dat ze daar pas is komen wonen, maar haar vreemde gedrag doet
anders vermoeden. Ze praat orakeltaal. ‘Evil was born and followed the boy,’ zegt ze bijvoorbeeld. ‘Vergeetachtigheid
overkomt ons allemaal.’ Nikki verneemt niet veel later met blijdschap dat ze is
aangenomen voor een rol in On High in Blue Tomorrows. Als regisseur
Kingsley daarover zegt dat het een remake betreft van een film die nooit werd
afgemaakt omdat de hoofdrolspelers vermoord werden, hebben we een vermoeden
waarop de zogenaamde buurvrouw doelde.
En als de regisseur nou even had uitgezocht wat er in de
oorspronkelijk film misging, waarom er een doem op rustte, was ons heel wat
ellende bespaard gebleven.
Nikki heeft in de film, die over een overspelige
liefdesrelatie gaat, de hoofdrol samen met Devon Berk, een vrouwenverleidster.
Een presentatrice van een tv show over beroemdheden ziet het al fout gaan. Ook
regisseur Kingsley, als de man van Nikki, raadt de acteur aan zijn handen thuis te
houden, maar natuurlijk ontstaan er een verhouding tussen Sue en Billy, zoals
ze in de film heten. Devon vraagt Nikki tussendoor of ze zin heeft in een afspraakje in een romantisch Italiaans restaurantje. Niet veel later weet Nikki
niet meer wat werkelijk is en wat niet, wat bij de film hoort en bij haar echte
leven.
Voor een filmregisseur biedt dit natuurlijk allerlei kansen
om verschillende werkelijkheden door elkaar te laten lopen. Dit kan heel
interessant zijn, maar Lynch maakt het bont door daar ook nog de
oorspronkelijke Poolse film 47 en vroegere herinneringen van Nikki aan
toe te voegen. Het gevolg is een allegaartje aan scènes, die weinig verband met
elkaar lijken te houden.
De vraag is waarom Lynch niet eens een behoorlijk verhaal
vertelt. Ik hoorde van Henny Vrienten die jongstleden juli bij Zomergasten was,
dat Amerikanen meer gericht zijn op bombastische effecten dan op het verhaal.
Ik zie het jonge Amerikaanse publiek al volgevreten met popcorn verdwaasd na
drie uur de filmzaal uitkomen. Ze hebben hun shot verdoving gehad. Dat moet het
zijn, wat Lynch beoogt. Wat mij betreft hadden die meisjes aan het eind nog wat langer mogen
zingen en dansen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten