De Vlaamse filosoof en bioloog Rubens Mersch heeft de
valkuilen van ons rationele bestaan ontdekt en noemt ons gelijk maar idioten
hoewel hij dat in het gesprek niet echt waarmaakt.
Wim Brands begint over het intelligent design dat volgens
Mersch helemaal niet zo slim bedacht is want anders hadden de mannetjes
koningspinguins wel een buideltje gekregen om het eitje in te stoppen en had
ons zenuwstelsel niet langs de kwetsbare ruggengraat gelopen.
We willen patronen zien, daar gaat het in Oogklepdenken
om, zoals tussen hygiëne en een geslaagde operatie, maar die patronen blijken
ook vaak niet te kloppen.
Mersch stelt tot mijn verbazing dat er geen
verband is tussen suiker inname en hyperactiviteit, maar ik dacht uit eigen
ervaring te weten dat kinderen druk worden van veel snoepen. Volgens Mersch
worden ze druk door de chaos die heerst tijdens kinderfeestjes. Ik denk echter
dat het er maar aan ligt hoe men als ouders zo’n feestje organiseert.
Lang wordt door Brands over de patronen uitgeweid, alsof hij er
niet helemaal bij is of omdat hij niet veel anders weet in de brengen. Het gaat
over apen tellen. Een heel verhaal van Mersch over de kans dat een aap op een computer de Hamlet tikt. We
vergeten, als dat gelukt is, dat er veel apen daarmee bezig zijn geweest, maar
ik vind het voorbeeld zwak.
Nog trivialer is het voorbeeld van de octopus die de uitslag
van de wereldkampioenschappen voetbal juist voorspelde. Er waren andere dieren
die het mis hadden en nooit in het nieuws kwamen.
Op de vraag waarom we eigenlijk in patronen denken,
moet Mersch het antwoord schuldig blijven en ook Brands weet het niet.
Brands noemt een aantal voorbeelden van uitspraken waarbij
mensen uit twee alternatieven mochten kiezen. De eerste betrof een vrouw van 31
jaar, die filosofie heeft gestudeerd en actief is tegen kernenergie. Op de
vraag of zij een bankbediende is of een feministische bankbediende noemt men intuïtief
vaak de laatste mogelijkheid, maar dat is verkeerd. Volgens Mersch zijn er veel
meer bankbedienden dan feministische bankbedienden. Ik vraag me weer af of dit
voorbeeld wel zo gelukkig is. Hoeveel bankbedienden zijn er die filosofie
gestudeerd hebben?
Dan de vlekken. Brands projecteert een afbeelding uit een
soort Rorschachtest, waarin een koeienkop te herkennen is. Het komt erop uit
dat we zien wat we verwachten te zien. Dan is de afbeelding van de vaas met de
twee gezichten duidelijker, denk ik.
Wel aardig is een psychologisch onderzoek van Rosenhan
naar de houding tegenover psychiatrische patiënten. Hij ging naar een
inrichting en zei dat hij stemmen hoorde. Uiteindelijk werd hij slechts
tijdelijk gezond verklaard. Tegen dat besluit werd geprotesteerd. Men deed
vervolgens alsof men pseudo-patiënten naar inrichtingen had gestuurd. Die
werden herkend terwijl er in werkelijkheid nooit iemand gestuurd werd.
Brands zegt dat deze week de nieuwe DSM is uitgekomen,
waarin Asperger is ingetoomd maar een disruptive behavior disorder is
toegevoegd, een nogal agressieve toestand, die we dus de komende tijd veel
zullen waarnemen.
Het is moeilijk niet gek te zijn, zegt Mersch tot besluit.
Mersch heeft de valkuilen van ons denken niet "ontdekt". Hij heeft ze voornamelijk overgeschreven van auteurs als Stuart Sutherland en Daniel Kehlmann. Maar goed, je hebt in elke regio apostelen nodig die de blijde boodschap verspreiden.
BeantwoordenVerwijderenEn het verschil tussen de vaas van Rubin en de koeiekop is dat je bij de vaas te allen tijde kunt switchen van focus tussen vaas en gezichten. Eens je de koeienkop hebt ontdekt is het echter onmogelijk om er nog betekenisloze vlekken in te zien. Dat is net het punt van dit voorbeeld: patroondetectie is soms zo sterk dat het ons tunnelvisie bezorgt.
BeantwoordenVerwijderenJa, zo kan je het ook zien, Achille.
Verwijderen