Hollands volkswinkel slaat noodgewongen zijn vleugels uit
Het Hollandse warenhuis Hema begon in 1926 als een
stuntwinkel met eenheidsprijzen. Yan Ting Yuen neemt ons een jaar lang mee
langs personen die tegenwoordig de dienst uitmaken bij het bedrijf, te beginnen
CEO Ronald van Zetten. Ook de Hema ontkomt niet aan de wetten van het kapitaal.
Om te blijven voortbestaan moet men blijven groeien. Daarom zijn er filialen in
Frankrijk en straks wellicht in China.
Yan vertelt dat ze op zesjarige leeftijd met haar familie
naar Nederland kwam en meteen verrukt was over de Hema die van iedereen was. Ze
bespeurt nog steeds een volkse mentaliteit bij het bedrijf. De wereld van het
grote geld er is ver weg. Engelien Scheperkamp, ontwerper damesmode, zegt dat
de kracht van de Hema in het ongecompliceerde ligt. Ze heeft een goed neus voor
kleding die typisch Hema is. Modern en eenvoudig. René Repko, directeur
marketing, toont een filmpje van een flashmob in een filiaal tijdens Lowlands. Het
concept van de Hema is niet te kopiëren zegt hij, er zit plezier in.
Van Zetten wil vooruitzien. Hij zit op het hoofdkantoor en
bekijkt iedere ochtend de bedrijfsresultaten. Omdat het nog niet echt koud is
doen de handschoenen nog niet veel. Als hij in een filiaal is, kijkt hij meteen
of de artikelen goed liggen. Daar is zijn eerste baantje als vakkenvuller debet
aan. Hij bespreekt met medewerkers hoeveel de maillots moeten kosten die in grote
aantallen liggen opgeslagen. Een euro is te weinig, twee euro te veel. Het is
jammer dat de optimale omzet op deze manier niet wordt gehaald. Eens per jaar
werkt de directie in de winkel van het jaar. Van Zetten loopt rond met kleine
taartjes. Een klant weet dat de Hema in de Engelse handen van Lion Capital is.
Van Zetten hoopt dat het weer eens anders wordt. Hij onderhandelt met de
kapitaalverschaffer over meer geld voor toekomstige investeringen.
Saskia Touw, manager Hema internationaal, is in Parijs. In
Gare du Nord wordt een filiaal ingericht. De Hema zit al in elf plaatsen in
Parijs maar dat moeten er op basis van het inwonersaantal 450 kunnen worden als
men de Nederlandse lat er naast ligt. Men verkoopt nog geen worst, maar wel
stroopwafels. De loungemuziek kan straks misschien ook in Nederland
geïntroduceerd worden.
Van Zetten zegt dat de klant veeleisender wordt en de
concurrentie van H&M en Ikea groter. Het is belangrijk bovenop de trend te
zitten. Open to buy en fast fashion zijn sleutelwoorden. Hij gaat daarom naar
het Hema hoofdkantoor in Shanghai om te bekijken of de vertrouwde Chinese
leveranciers sneller kunnen leveren. Hij besluit tenslotte op de koers te
verleggen en gaat in zee met Turkse leveranciers, hetgeen veel onzekerheid
oplevert. Repko neemt afscheid. Van Zetten belt met de investeerder. Vanwege de
teleurstellende verkoopcijfers wordt de kerstomzet belangrijk. Van Zetten moet
meer afnemen om een lagere prijs te kunnen bedingen en daarom meer filialen
openen. Hij bedenkt om naast verder in Europa ook in China te beginnen en praat
daarover met de Chinese textielleverancier Sun. Die wil in principe wel met hem
in zee gaan.
De modeafdeling heeft een bh ingekocht waardoor borsten twee
keer zo groot lijken. De media aandacht daarvoor brengt meteen geld in het laatje.
Samen met Touw staat Van Zetten voor het nieuwe filiaal in Gare du Nord. Ze kijken
naar de klanten en zijn tevreden, maar de Verelendung gaat door. Het zou natuurlijk veel rustiger zijn als de Hema niet hoefde te groeien en gewoon een Hollandse volkswinkel zou kunnen blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten