Jeroen Vullings van VN (op de foto in het midden) ondervraagt in de volle Athenaeum
Boekhandel in Haarlem de Heemsteedse zusjes Kelder die tegelijk debuteren,
duodebuteren genoemd. Eva (rechts op de foto) schreef de roman Het
leek stiller dan het was, Renee (links) schreef een autobiografisch boek over haar ghb – verslaving,
De parttime junkie getiteld. Ze
ontsnapte aan de dood doordat haar moeder haar uit de ellende trok. Vullings toont
beide boeken aan het publiek en vindt het bijzonder dat twee zusjes verenigd
rond de tafel zijn, want vaak in de literatuur is dat wel anders tussen
bloedverwanten.
Eva spreekt van een symbiose tussen hen twee. Daarbij hoopt
ze, door samen op te treden, met hun hoofden boven het maaiveld uit te komen. Ze
wist daarvoor niet goed wat ze met haar leven moest. Ze begon met korte
verhalen in De Revisor. Door het schrijven is ze veel gelukkiger geworden. Haar
roman speelt zich af in Vlieland. Kinderen willen weg van het eiland maar ook
van zichzelf.
Voor Renee betekent haar boek de ultieme coming out. Ze las
het boek van Eva, wilde het na-apen maar probeerde toch een eigen stijl te vinden.
Dat is haar volgens Vullings gelukt. Haar taal is rauw en direct, terwijl die
van Eva meer poëtisch is. Voor Renee was het schrijven een bevrijding.
Vullings gaat in op het gezin waarin ze opgegroeid zijn. Op
basis van beide boeken kreeg hij, hoewel Eva niet autobiografisch schreef, een
aardig inzicht in hun ontwikkeling. Hij citeert om en nabij de eerste strofe van
This be the verse van de Engelse dichter
Philip Larkin om het thema aan te duiden:
They fuck you up, your
mum and dad.
They may not mean to, but they do.
They fill you with the faults they had
And add some extra, just for you.
They may not mean to, but they do.
They fill you with the faults they had
And add some extra, just for you.
Volgens hem hakte de vechtscheiding van hun ouders er bij de
zusjes in. De vader was depressief en deed een zelfmoordpoging, de moeder -
dochter band ontspoorde. Eva bevestigt dat het opruimen van de shit in een
ouder kind verhouding nodig is. Renee zegt dat het beschrijven van haar
psychose niet gemakkelijk was. Ze praatte veel met haar moeder, een
psycho-analytica, over haar verleden om haar jeugdherinneringen naar boven te krijgen.
Vullings vraagt hoe het de zusjes na het debuut vergaan is.
Renee zegt dat ze tijdens een uitzending van Pauw &
Witteman rustig oogde maar dat in haar lijf alarmbellen afgingen omdat ze zaken
naar buiten bracht die ze nooit verteld had. Dat men later op haar werk - in de
verslavingszorg - zei dat zij hen belazerd had, bevestigde haar donkere
vermoeden. Eva vult aan dat Pauw het haar zusje niet gemakkelijk maakte door
meteen haar dyslectie te koppelen aan het spellen van de letters ghb.
Volgens Renee wordt ghb tegenwoordig ook in het klaslokaal
gebruikt. Ze kreeg veel reacties op het boek dat ook een waarschuwing inhoudt
en ze geeft ook lezingen op scholen.
Vullings gaat door op de stijl van Eva en vraagt of ze een
vijler, een scherpslijper is.
Eva antwoordt heel poëtisch dat weinig zinnen onaangeraakt
zijn gebleven. Ze gelooft niet in een vaste structuur, maar schrijft liever
spontaan, hoewel dit bij korte verhalen gemakkelijker is dan in een roman. Eva is
op zoek naar een roes zoals ze die eerder alleen van de seks kende.
Vullings vindt dat de seks in haar roman nogal troosteloos
beschreven, maar voor Eva is er niets fijner om er zo over te schrijven. Misfits
zoals de buurman met zijn windhonden zijn buitenstaanders, een gevoel dat ze
zelf goed kent, waarna het gesprek doorgaat over de vraag of men altijd niet
van zichzelf denkt dat men een buitenstaander is.
Renee zet iemand het liefst in één zin neer en wil doorgaan
met schrijven. Als haar vader dat goed vindt over haar opa die tot zijn
achttiende bij zijn moeder in bed lag. Eva is bezig aan en verhalenbundel maar
heeft voor haar nieuwe roman een zwarte kunstenaar in New York als hoofdpersoon
in haar hoofd. Vullings oppert of ze in haar roman genoemde schrijvers als
Philip Larkin en Scott Fitzgerald een eerbetoon brengt. Ze bewondert beide
schrijvers, die zich heel anders voorgaven dan ze waren, Larkin had een saaie
baan en Scott Fitzgerald transformeerde zich als schrijver.
Hier de site van Eva
Kelder met daarin een interview met de zusjes in het Haarlems Dagblad en
informatie over een optreden, morgenavond in bibliotheek Het Eemhuis in
Amersfoort.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten