Een flinkheidsmoraliste van de goede soort.
Na de vorige Zomergasten-uitzending die afgebroken werd
vanwege migraine ontving Withuis veel tekens van medeleven. Ook cadeautjes in
de vorm van informatie voor haar biografie van Juliana, al was het niet van het
Koninklijk Huis, dat haar archief gesloten houdt.
De uitzending gaat bij Jolande thuis in Zutphen verder met
de verzetsheld Pim Boellaard, die in Dachau de Nederlanders verenigde tot één
groep. Op het tweede scherm ligt beeldresearcher Gerard
Nijssen het ontstaan van de documentaire toe. Jan Leyers vraagt hoe het
komt dat Pim er zo goed uitziet. Jolande vertelt dat hij vanwege vlektyfus in
het ziekenhuis heeft gelegen. De in het geheugen gegrifte beelden van
uitgemergelde gevangenen betroffen vaak lieden die uit het Oosten werden
aangevoerd. Boellaard haalde een burgerpak uit de voorraadkamer van de SS. De
pleister op zijn hoofd komt vanwege een schampschot van een bewaker. Na de
bevrijding moest men in quarantaine vanwege de vlektyfus. Bussen haalden de
gevangenen op, maar Nederland stuurde geen vervoer omdat het nog niet bevrijd
was. Jolande was weg van Boellaard. Ze ging acht jaar lang met hem naar bed en
stond met hem op. Hij stond voor de camera als een overwinnaar. Anders dan in
onze tegenwoordige emotie-tv werd hij feitelijk ondervraagd. Als verstandelijk
en conservatief individu stond hij lijnrecht tegenover de communistische
denkbeelden. Hij confronteerde haar met haar vooroordelen. Net als Van Dis is
Withuis in analyse geweest om van het communisme af te komen. Boellaard leerde
haar om zeggenschap te behouden over haar eigen leven.
Het fragment over de onthulling in 1968 van het monument van
Dachau dat door anti-Navo jongeren werd verstoord, is voor Withuis nog steeds
pijnlijk om te zien, te meer omdat die na veel politieke tegenstand eindelijk
tot stand kwam. Het brengt Leyers op de omschakeling in de publieke opinie van
de politieke achtergrond van de oorlog naar de holocaust, ofwel: van Dachau
naar Auschwitz. Withuis zegt dat het samenhing met het einde van de koude
oorlog, in Nederland door de boeken van Presser, internationaal gezien door het
Eichmannproces. Op de vraag van Leyers of we nu de juiste kijk hebben op de
oorlog antwoordt Withuis dat accenten altijd zullen verschuiven en dat er twee
centrale kwesties speelden: het antisemitisme en de onderdrukking van andersdenkenden.
Een herdenking is altijd een interpretatie. Ze pleit ervoor op 4 mei alleen de
tweede wereldoorlog te herdenken. Alles herdenken is niets herdenken zegt ze.
De documentaire BeFreier und BeFreite (1992) gaat
over de massa-verkrachting van vooral Duitse vrouwen maar ook ex gevangenen na
de bevrijding door de Russen. De CPN zweeg erover. In haar proefschrift stelde
Withuis de kwestie aan de orde, nog niet erg luid omdat ze de beelden uit de
documentaire toen nog niet kende. Ze interviewde vrouwen die buiten de opnames
van de interviews om vertelden over de verkrachtingen. Op partijcongressen
kreeg ze paniekaanvallen, omdat ze ergens bij wilde horen waar ze zich onbewust
niet thuis voelde. Met haar vader kon ze nooit over de massa-verkrachting praten.
Die verdiepte zich later alleen nog in schaakproblemen. Ze hoorde wel van
anderen dat hij haar proefschrift verdedigde. Eerder waarschuwde hij de partij
tegen zijn dochter, die lid wilde worden en eerder bij de provo’s zat. Withuis
heeft zich daar toen niet over verbaasd. De partij ging voor. Ze herinnert zich
dat ze haar adres opgaf aan protestanten die kinderen ronselden voor de
zondagsschool. Ze vreesde dat die zouden aanbellen. Ze pleegde wel gemakkelijk
verraad.
De film Jane Eyre (Cary Fukunaga, 2011) spreekt
Withuis aan omdat de gouvernante Jane tegenover haar baas Rochester haar
integriteit bewaart. Jane Eyre werd onder pseudoniem uitgegeven in 1847 en was
haar tijd vooruit. In het romantische fragment vraagt Rochester haar ten
huwelijk en gaat de inmiddels onafhankelijke Jane daar op in, nadat ze hem
eerder verliet omdat hij al een ander had. Withuis zegt erbij dat dit haar
interpretatie is. Er ontwikkelt zich een gesprek met Jan Leyers of een vrouw
tegenwoordig zelfstandig en moeder kan zijn. Volgens Withuis moet men kiezen.
Ze had nooit de concentratie opgebracht om een biografie over Pim Boellaard te
schrijven als ze kinderen had gehad. Ook al is dat ook een gemis.
De vernieuwende kunstenares Sonia Delaunay (1885) kwam
omhoog op de eerste feministische golf en is een voorbeeld van een vrouw die
haar eigen keuze maakte.
Het was een mooi vervolg, de moeite van het zo lang opblijven (voor een ochtendmens!) zeker waard.
BeantwoordenVerwijderenMét Adriaan van Dis heel goede en boeiende Zomergasten, die de sof (vind ik, althans) van de 4 anderen doet vergeten...en Jan Leyers bloeide ook al helemaal op bij deze twee laatste uitzendingen... :-)
Met heel veel plezier gekeken, zondag via Uitzending gemist.
BeantwoordenVerwijderen