Het onbeschrijflijke beschrijven
Zes jaar geleden overleed een kind van David Grossman, een
Israëlische schrijver, onder andere bekend van de roman Jij bent mijn mes
(1998). Zijn een na oudste zoon sneuvelde in de Libanese oorlog. In de roman Uit
de tijd vallen verlaten mensen, die ook kinderen hebben verloren, hun huis
en proberen woorden te vinden voor het verlies.
David Grossman leest in het Ivriet een dialoog uit het boek
voor tussen de vader en de moeder, waarbij de camera een blik werpt op de tekst
die in plukken op de bladzijde staat. Wim Brands leest vervolgens de vertaling
in het Nederlands. In het fragment gaat het over de stilte die tussen de ouders
heerst, nadat alles over het verlies gezegd is.
Grossman begon als journalist en werkte bij de radio. Wim
Brands merkt op dat Uit de tijd vallen op een hoorspel lijkt.
Grossman zegt dat hij steeds poëtischer schrijft, omdat poëzie,
anders dan proza, dichterbij de stilte komt. . Het ritme van de poëzie is
belangrijk. Het verlies van een kind is tegen de regels van het lezen, dus
breekt hij in zijn roman de regels af.
Ten tijde van het drama was Grossman bezig met Een vrouw
op de vlucht voor een bericht (2009). Door woorden te vinden in een wereld
die zo onbarmhartig was, ervaarde hij genezing, tikkun genaamd in het Ivriet.
Daar, op het punt van leven en dood, bestaat ook humor.
Brands haalt T.S. Eliot aan, die ooit stelde dat poëzie iets
beschrijft voor het begrepen wordt. Volgens Grossman geldt dit niet alleen voor
de lezer maar ook voor de schrijver. Hij ervaarde dat hij dichterbij het
verlorene stond.
Brands veronderstelt dat Grossman diep moest graven om
voorbij het persoonlijke leed te gaan. Grossman haalt Roland Barthes aan die
stelde dat men het verdriet openbaar moet maken zonder het persoonlijke prijs
te geven. Het gaat om het vinden van de juiste afstand. Een uitspraak die A.F.Th.
van der Heijden zich zou kunnen aantrekken, denk ik.
Het ging Grossman om het vinden van woorden, waardoor het
verdriet mededeelzaam wordt. Hij kent zelf de verleiding om verlamd te raken en
apathisch te worden over het verlies
Brands vraagt hem naar de functie van het lopen in het boek.
Grossman antwoordt dat lopen behalve een praktische daad is,
waardoor men iets doet, ook magie kent. De treurenden lopen rondjes in steeds
grotere cirkels, waarin men steeds meer lotgenoten aantreft.
Brands stelt tot slot vast dat Grossman erin geslaagd is
woorden te vinden voor het leed dat niet te beschrijven is.
Hier een
fragment uit het boek.
Het was een kort interview, waarin mooie opmerkingen werden gemaakt. Ik vond de uitleg van Grossman mooi over waarom deze bundel geen proza is, maar poëzie.
BeantwoordenVerwijderen