Een Tibetaanse lama in een Londense achtertuin
De BBC-documentaire Buddha
in Suburbia volgt de veertigjarige Lelung Rinpoche (zie foto), die na een bezoek in
Londen daar zeven jaar geleden gebleven is. Hij woont in het tuinhuis van het
gezin Dusek in Londen Noord. Connie, de moeder in het gezin, is een leerlinge
van hem. Behalve met meditaties in een eigen centrum houdt Lelung zich bezig
met het opsporen van onbekende Tibetaanse teksten. Robert Wilkins pendelt heen
en weer tussen Londen en de speurtocht van Lelung door Azië.
Lelung werd op zijn veertiende herkent als de elfde reïncarnatie
van de Lelung en is een van de drie beroemdste tulku’s in Tibet. Hij vertelt
over de leer van de Lelung, waaruit enkele elementen ontbreken en dat hij het
als zijn taak ziet die op te sporen. Het gaat om teksten van de vijfde Lelung uit
de achttiende eeuw die vermist worden. Omdat de traditie vaak oraal werd
doorgegeven, kon gemakkelijk een deel verdwijnen.
De dochter van Connie vindt het heel bijzonder om een Tibetaanse
lama in de tuin te hebben. Hij is heel beleefd, zegt ze. Het zou minder vreemd zijn
als ze het gelijknamige dier in de tuin zouden hebben. Ze hebben overigens veel
andere dieren in de tuin. Lelung heeft daar een goede band mee. Toen de poes
stervende was en hij zijn hand op haar legde, ging ze vreedzaam dood, hetgeen beter
was dan met een spuitje. Hoogleraar Robert Thurman, die af en toe commentaar
geeft, noemt de gemakkelijke aanpassing van Lelung in het gezin een vorm van selflessness in action.
In Zuid India bezoekt Lelung een afsluitingsceremonie van vier
duizend monniken die in zijn eigen traditie, te weten de Gelugpa traditie,
staan. Voedsel en samen eten speelt daarin een belangrijke rol. Zelf studeerde Lelung
hier. Het is bijzonder om te zien dat staande monniken de zittenden ondervragen
over hun kennis. Met een klap in de handen benadrukken ze de juistheid van de antwoorden.
Lelung noemt de deelnemers aan zijn onderricht in Londen, vanwege het gebrek
aan inzicht, geen leerlingen maar volgelingen. Hij bezoekt zijn eigen meester
die hem vraagt of hij boze geesten kan bezweren, hetgeen Lelung heel eerlijk ontkent.
Lelung bidt met veel compassie voor de ezels die de materialen voor zijn huis
droegen. Connie zamelt op een Open dag in Londen geld in voor de huisvesting
van nieuwe monniken. Er komt een Tibetaan langs die informatie meebrengt die de
elfde Lelung mondeling overleverde. Rizong Rinpoche zet Lelung aan tot vaart,
want straks zijn de lama’s, die de geheime kennis bezitten, dood. Lelung vraagt
een visum aan voor Tibet. Connie is inmiddels een kringloopwinkel begonnen om
het boeddhistische onderricht te financieren.
Lelung vliegt via Beijing en gaat eerst nog naar Dharamsala
waar veel Tibetanen en de Dalai Lama na de inval van de Chinezen in 1949 zijn
neergestreken. Hij heeft daar het gevoel van thuiskomen. Het gebied herinnert
hem aan een vallei in Tibet. De Tibetaanse premier in ballingschap zegent hem.
Lelung gaat naar Ulanbaatar in Mongolië, waar het boeddhisme een belangrijke
religie is. Kuntu Zangpo brengt hem naar een geheime schuilplaatsen waar
teksten liggen, onder andere van de vijfde Lelung. Hoewel een index ontbreekt is
Lelung onder de indruk. Door de sneeuw rijden ze naar een verafgelegen klooster
dat echter door de Sovjets in een ruïne is veranderd. Lelung bestudeert de gevonden
tekst en zegt dat de wereld hierdoor weer een stukje dichterbij verlichting is.
Hij wil de leringen beoefenen met het oog op het heden en de toekomst. Helaas
krijgt hij geen toestemming om Tibet in te gaan. Hij zou er wel weer willen wonen,
maar Connie vindt het moeilijk het centrum zelf te beheren. Lelung zoekt
innerlijke vrede. Dat ziet hij als het beste streven.
Hier de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten