Uitbundig maar vooral hartverscheurend christelijk
zomerkamp.
Op de voedingsbodem van de Moral majority uit de
jaren zeventig is een nieuwe beweging opgekomen. Radio presentator Mike
Papantonio uit Missouri treedt met luisteraars in gesprek over de gevaren van
de Evangelists, die een kwart van alle Amerikanen uitmaken en van plan zijn de
scheiding tussen kerk en staat ongedaan te maken. Ik kan me zijn bezorgdheid
voorstellen. De manier waarop jeugdpastor Becky Fischer kinderen toespreekt is
op zijn minst bedenkelijk. Het creationisme geeft antwoord op al hun vragen en
verklaart klimaatverandering als onzin.
Becky is in Missouri en roept kinderen op om naar het
zomerkamp in North Dakota te komen. Ze ziet het kamp als een tegenwicht tegen
de jeugdkampen in islamitische landen. Het is hun god tegen de onze. Ze spreekt
Levi aan, een van de drie kinderen die tijdens het kamp gevolgd wordt. Hij werd
al op zijn vijfde verlost, zegt hij en denkt dat God hem op kamp zal leren om
te gaan met de anderen want dat vindt hij moeilijk. De andere twee zijn Rachael
en Victoria. De negenjarige Rachel evangeliseert tussen het bowlen door,
Victoria is verzot op dansen op christelijke popmuziek.
Het kamp begint met een Pinkstergemeente-achtige opwekking
op muziek. Becky spreekt over zonde en zegt dat Harry Potter in het Oude
Testament tot de dood veroordeeld zou worden. Ze heeft een flesje water bij zich
waarmee de kinderen hun handen kunnen wassen. Haar toon wordt steeds
intimiderender. Kinderen huilen en bekennen door de microfoon hoe moeilijk het
is om te geloven. Op de slaapzaal schijnen ze met hun zaklantaarns en proberen
elkaar bang te maken tot een surveillant zegt dat hij niet van spookverhalen
houdt.
Becky toont voorwerpen die ze bij haar toespraken gebruikt
zoals een Barbie en een Ken die de eerste mensen moeten verbeelden. De kinderen
zijn tegenwoordig visueel ingesteld en daar moet ze rekening mee houden. Ze
zoekt in speelgoedzaken naar voorwerpen die passen bij haar leerstellingen.
Rachael vindt het kamp te gek. Levi moet de kinderen
toespreken en oefent een preek over de sleutelgeneratie. Dat gaat niet over
kinderen die na school zichzelf moeten vermaken maar over kinderen die tot een
uitverkoren generatie behoren. Hij weet dat hij zelf alleen maar een kanaal is
waardoor de geest zal spreken.
Inmiddels slaat men kopjes stuk die de slechtheid moeten
voorstellen, zoals het staatsbestel dat niet toelaat dat ze mogen bidden op
school (en waardoor veel Evangelisten zelf hun kinderen onderwijs geven). De
Verenigde staten zijn Gods natie, maar velen hebben God uitgebannen.
Becky toont een pop van hun grote roerganger George Bush en
roept op om oorlog voor hem te voeren. Op de laatste avond wordt Levi naar
voren geroepen en hem voorgehouden dat hij als prediker het Amerikaanse volk
zal terugvoeren naar de heiland. Daarna wordt een anti -abortus betoog
afgestoken die weer veel tranen veroorzaakt. Later is de groep in Washington om
daar met dichtgeplakte monden te demonstreren voor het leven, Pro Life.
In een megagemeente in Colarado Springs spreekt Ted Haggard,
de voorzitter van de Evangelisten die wekelijks overleg heeft met Bush. Ook
Levi is erbij. Hij vertelt Haggard over zijn eigen preek. De prediker vraagt
hem of het succes te danken was aan de inhoud of het feit dat hij nog zo jong
was en raadt hem aan zijn uitstraling te gebruiken tot zijn dertigste als hij
meer kennis en ervaring heeft. Hij looft in de camera de goddelijke wezens die
op de scholen als dieren worden gezien, ontstaan uit natuurlijke selectie.
Radiopresentator Papantonio heeft Becky Fischer aan de lijn
en vraagt haar waarom ze kinderen inzet voor het evangeliseren. Jong geleerd is
jong gedaan, antwoordt Becky, die geen enkel probleem ziet in het
indoctrineren. Op de vraag over de scheiding van kerk en staat antwoordt ze dat
de democratie hen zal vernietigen. Papantonio dankt haar voor het gesprek en
mompelt dat het niet gekker moet worden.
Dat ben ik met hem eens. Het is inmiddels vijf jaar geleden
dat deze met Oscars bekroonde documentaire gemaakt is. Ik denk dat de
Evangelisten alleen maar aan kracht hebben gewonnen. Des te erger voor kinderen
als Levi, Rachael en Victoria die niet in vrijheid zelf hun toekomst kunnen
bepalen. Wat moet er uit zo’n opvoeding voortkomen? Hoe is het mogelijk dat het
in de Verenigde Staten, dat land of the brave and the free, tot zo’n regressie
gekomen is? Waardoor voelt men zich bedreigd? Een goede documentaire roept meer
vragen dan antwoorden op.
ahfdhadh
BeantwoordenVerwijderen