Een verhaal met een moraal in een verhaal.
De rovershoofdman spreekt, al is dat in deze film in de
gedaante van aboriginal Minygului, een man met drie vrouwen, tegen zijn jongere
broer Dayindi die een oogje heeft op de jongste vrouw. Het verhaal, bedoeld als
hulpmiddel om goed te leven, wordt in kleur vertelt tijdens de zwartwitte
ganzenjacht per kano en af en toe wordt weer teruggeschakeld naar het heden.
Minygului vertelt in zwart wit tot de steeds ongeduldiger wordende Dayindi hoe
ze kano’s maken van basten en hoe ze overleven in bomen tijdens de tocht.
In een tijd waarin ieder nog een visje in de grote poel was,
zo’n beetje na de grote vloed, leefde voorvader Ridjimitaril, het lijkt wel de
naam van een medicijn. Deze voorvader, die ik verder afkort met Rid, had drie
vrouwen: de wijze Banalandju (Bana), Nowalingu (Nowa) die snel jaloers is en
graag naar andere mannen kijkt en tenslotte de jonge Munandjava (Muna), een
mooie, stille meid. Rid heeft een jongere broer, Yeeralparil (Yeel), die geen
vrouw heeft, in het kamp voor alleenstaande mannen woont en een oogje op Muna
heeft. Behalve de machtige sjamaan, die goede en slechte magie kan
onderscheiden, woont er in het kamp ook nog een witbebaarde veelvraat Birrinbirrin
(Birrin), die twee vrouwen heeft, een liefhebber is van honing was en die ook
steelt.
Opeens komt er een vreemdeling om de hoek kijken. Er wordt
druk gespeculeerd wat hij komt doen. De sjamaan waarschuwt: als de vreemdeling
je poep verbrandt krijg je buikpijn en ga je dood, maar het is nog erger als
hij je ziel steelt. In het kamp is men echter veilig. Birrin gaat er zelf op
uit om honing te zoeken want zijn vrouwen weigeren dat voor hem te doen. Yeel
sluipt naar een plek waar hij Muna kan zien maar Bana jaagt hem weg.
Het leven verandert als Nowa verdwijnt. Er zijn veel
speculaties die allemaal getoond worden. Een oom komt langs en zegt dat hij
haar in de hut van de vreemdeling zag. Ze bespreken manieren om Nowa terug te
krijgen. Ze gaan op pad. Yeed mag niet mee, omdat hij de taak van Rid moet
overnemen, mocht die overlijden. De krijgers komen thuis zonder Nowa die niet
in het vijandelijke kamp was. Oom heeft zich vergist. Rid is depressief en valt
ten prooi aan een boze geest, die zijn invloed doet gelden door de problemen te
verergeren.
Rid ontmoet de vreemdeling en vraagt waar Nowa is. De
vreemdeling weet het niet maar helpt zoeken. Hij wijst op een man die zit te
poepen. Rid doodt hem, maar het is de verkeerde man en de stam wil als genoegdoening
een vergeldingsactie waarbij ze pijlen mogen werpen op Rid en Yeed, net zo lang
tot een van hen geraakt is.
Dayindi wordt inmiddels ongeduldiger maar zegt dat het
verhaal een boom is met vele takken.
Rid wordt geraakt, maar niet dodelijk. Uiteindelijk gaat hij
toch, dood omringd door dansende stamgenoten. Ze wuiven met bladeren om diens
ziel weg te jagen naar de waterpoel.
Dayindi leerde van dit verhaal, om geduld te betrachten,
zegt Minygului. Na de dood van Rid komt Nowa terug en rouwt. Ze was door een
rivierbende ontvoerd en verkocht aan een woestijnvolk. Bin zegt niet ten
strijde te trekken maar het geval te vergeten. Yeed huppelt naar Muna, maar
krijgt ruzie met Bana die ook wel wil.
Dayindi loopt na het verhaal de hut van de jongste vrouw van
zijn broer voorbij. Iedereen gelukkig, lacht Minygului. Hij weet niet meer of
Dayindi nog een vrouw kreeg, maar vindt deze antropologische schets zelf wel
geslaagd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten