Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 9 december 2011

Filmrecensie: The Year My Parents Went On Vacation (2006), Cao Hamburger


De beste keeper van de wereld.

De film begint met een karakteristiek van het jaar 1970, waarin de ouders van Mauro op vakantie gaan. Het is het jaar dat de mens op de maan is geland en dat Pelé zijn duizendste doelpunt heeft gescoord, maar ook het jaar dat de Koude Oorlog in volle gang is en dat totalitaire regimes de democratie bedreigen, Brazilië niet uitgezonderd.

De verhaal begint met het vertrek van Mauro en zijn ouders uit Belo Horizonte. Mauro zal bij zijn opa in San Paulo ondergebracht worden. Zijn vader is laat. De moeder zegt tegen Mauro, die op de huiskamertafel vlooienvoetbal speelt, dat zijn vader altijd te laat is. Eindelijk arriveert hij in zijn Kever. Zijn vader kijkt naar het spel van Mauro en zegt dat de keeper de belangrijkste speler is en geen fouten mag maken.

Op de weg naar San Paulo passeren ze een legerwagen. Meteen voelt de kijker dat de vakantie van de ouders en de legerwagen iets met elkaar te maken hebben. Zijn vader belooft Mauro dat hij met het WK voetbal weer terug zal zijn.

Mauro staat voor de deur van zijn opa die in een flat woont en niet opendoet. Hij hoort van de joodse buurman Shlomo, dat opa pas overleden is. Shlomo ontfermt zich over de jongen, maar is ook knorrig als hij voetbalt in de gang, niet van vis bij het ontbijt houdt en in de plantenbak plast. Nog meer is hij geschrokken dat Mauro niet besneden is. Als in het appartement van opa de telefoon gaat doet Mauro een poging om via het balkon binnen te komen, maar hoort van het meisje Hanna, die in de buurt woont, dat beheerder Machado de sleutel bezit.

Het verhaal speelt zich af tijdens de militaire dictatuur en wordt sfeervol verbeeld. De verhouding van Shlomo en Mauro is boeiend. Mauro verveelt zich en is veel op zichzelf. Hij verkleedt zich in kleren van zijn opa, maar is ook ongerust. Hij wordt door Hanna, wiens moeder een modezaak voor dames heeft, betrokken bij een spelletje waarbij ze vanaf de achterkant in de paskamers gluren, drie jongens op hetzelfde moment. Shlomo vraagt zich af wat hij met de jongen aan moet. Hij brengt het in in de joodse raad en daar hoort hij dat de moeder van Mauro geen jodin is en dat de vader van Mauro een communist is. Later wordt Schlomo zelf opgepakt.  

Voetbal speelt een belangrijke rol in de film. We zien oude beelden van het samba voetbal tijdens het WK in 1970 in Mexico. Brazilië won het toernooi met een hoofdrol voor Pelé. Tijdens de eerste wedstrijd tegen Tsjecho-Slowakije zit Mauro bij Shlomo te kijken, die zelf de krant leest en elke keer schrikt als Brazilië scoort. Later kijkt Mauro in de snackbar waar de aardige Irene werkt. Mauro gaat vervolgens kijken bij een voetbaltoernooitje in de buurt. De vriend van Irene keept de sterren van de hemel. Dat wil Mauro ook: kunnen vliegen. Later gaat Mauro ook zelf voetballen, waarbij hij zelf natuurlijk keeper is. Als hij een Kever ziet langsrijden verlaat hij het trapveldje en rent achter de auto aan, tot hij een onbekend kind door de achterruit ziet turen.  

Het ontroert de dictatuur te beleven vanuit een jongen. De film loopt mooi rond. De mooie rustige muziek verhoogt de sfeer. Hartverwarmend en aangrijpend tegelijk. Vanavond op Nederland 2.

1 opmerking: