Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 20 december 2011

Elsbeth Etty over erotische literatuur, VPRO radio 12 december 2011


Jeroen van Kan vraagt de samenstelster van de bloemlezing De Nederlandse erotische literatuur in tachtig en enige verhalen wat nou precies erotische literatuur is.
Dat is de moeilijkste vraag, vindt Etty. Ze schrijft in haar Inleiding dat het gaat om een zinnenprikkelende en lustopwekkende reactie, die het lezen oproept. Bijvoorbeeld in Lolita van Nabokov, waarin de pedofiele Humbert Humbert een orgasme krijgt zonder dat er uitwendig veel gebeurt.

In de suggestie herken je de grote schrijver? vraagt Van Kan.
Etty antwoordt nogal tegendraads dat je de daad ook kunt benoemen, pubers zijn daar in boeken naar op zoek. Ze werkte in de Koninklijke Bibliotheek in de kelder, De hel, genaamd, die haar aan de Stasi archieven deed denken en waar allerlei beeldmateriaal ligt opgeslagen. Etty was vrij om te selecteren wat ze wilde. Haar criterium was dat het voor haar zinnenprikkelend moest zijn of vroeger geweest moest zijn. Ze wordt niet opgewonden van slechte literatuur.

In De hel vond ze publicaties van A. van der Heijden, zoals een dikke bijlage van Penthouse over een vriendenclubje dat intieme handelingen met elkaar verricht, maar dat te langdradig was voor de bloemlezing. Gelukkig vond ze ook een fragment uit Advocaat van de hanen, dat de schrijver had aangeboden aan Playboy, zodat Van der Heijden toch een plaats kon krijgen.
Als je de namen weglaat, kun je zien wie het geschreven heeft, zegt Etty. De stijl verloochent zich niet. Ook Heeresma staat erin met een verhaal uit Playboy.

Van de vooroorlogse schrijvers kwam alleen Couperus in aanmerking. In het verhaal ligt hij naast het Orlando figuur. Etty vindt het uitgestelde genot het mooist, hoewel het beschrijven van de daad ook wel wat heeft. Bij Couperus ontbreekt de humor en de zelfspot die in mijn recente verhalen juist wel aanwezig is. Anders dan in porno waar de spanning niet doorbroken mag worden.

Van Kan haalt een zinsnede aan uit Turks fruit waarin de ik-figuur iets zegt over het likken van stront van zijn reet door Olga.
Etty vindt dat dat geval ook een diep vertrouwen aangeeft in de relatie tussen de twee.

Van Kan noemt het zonde dat Gerard Reve, toch een van onze grootste erotomanen, niet voorkomt in de bundel.
Etty betreurt het dat Joop Schafthuizen dat heeft tegengehouden.

Van Kan vraagt Etty wat ze haar het meest heeft opgewonden van wat ze niet kende.
Marnix Gijsen, zegt Etty, die een negerin beschrijft die in de tram een man pijpt. Etty herinnert zich van de middelbare school dat ze onrustig werden van Boutens die ook over pijpen schreef,, maar daarmee fluiten bedoelde.
Ook de jonge meiden als Renske de Greef en Alma Mathijsen die de spot drijven met de erotomanie.
Tenslotte noemt ze een gedicht van Cees Nooteboom dat ze op Google vond onder het trefwoord asperge, nadat Nooteboom eerst zijn bezwaren tegen de Nederlandse erotica had geuit.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen