Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 6 december 2011

Bitch academy (2009), documentaire van Alina Rudnitskaya


Russische les in verleiden.

Er zijn verschillende manieren voor een vrouw om zichzelf in het levensonderhoud te voorzien. Meestal neemt men na een schoolopleiding een baan. Een groep jonge vrouwen in Sint-Petersburg kiest een andere weg. Zij willen leren hoe ze een rijke man aan de haak kunnen slaan. Ze volgen daartoe een cursus bij Volodya, een gedrongen, vriendelijke, al wat oudere man, die hen leert hun vrouwelijke charmes te tonen en zichzelf aantrekkelijk te presenteren.

We zitten in de beginfase van het Russische kapitalisme. Veel jonge vrouwen weten niet hoe ze een man moeten verleiden. Ze hebben dat bij hun ouders nooit gezien. De advertenties in de stad met jonge mannen en vrouwen met moderne kapsels en zelfbewuste blikken spreken een andere taal dan die van hen. Ondanks hun scrupules en weerstanden zijn ze nieuwsgierig en bereid om te oefenen, om sexy te dansen en zichzelf of de ander aan te raken, om in zwart ondergoed uitdagend de heupen te bewegen, om een banaan te eten op een manier die de lust van de man opwekt.

Volodya vraagt aan de grote groep die op stoelen langs de buitenkant van het lokaal zit wie er wil trouwen. Een aantal wil dat wel liefst met een miljonair, maar er zijn er ook die gelukkig willen worden.

De connectie tussen hoofd en lijf is soms afgesloten. Het hoofd van Lena blijft maar malen. ‘Het gaat erom waar je aan denkt,’ zegt Volodya. ‘Waar denk je aan als ik seks zeg?’ ‘Prettig,’ antwoordt Lena, maar ze dacht aan genot.

Een meisje met lang haar zit op handen en knieën voor een stoel en weet bij god niet wat ze moet doen. Ze is niet sexy, zegt ze zelf. ‘Moet ik soms met mijn billen gaan draaien?’ vraagt ze. ‘Gebruik je verbeelding,’ zegt Volodya. Hij nodigt een ander meisje uit om in dezelfde houding naast haar te gaan zitten en haar te demonstreren wat zij in deze situatie zou doen.

Een meisje wil zich niet sexy kleden. Ze houdt van stijl. Een ander meisje in Mexx kleding zegt dat ze geld krijgt van een man om zich te kleden en geen tegenprestatie hoeft te leveren.
Weer een ander in punk outfit moet ophouden te doen alsof ze een jongen is. Zij voelt zich ongemakkelijk als ze geld aan een man vraagt.

Volodya nodigt de meisjes uit om op een positieve manier over zichzelf te praten, te zeggen wat ze mooi vinden aan zichzelf.

‘Ik ga niet zo uitdagend met mijn, in netkousen gestoken, benen op een barkruk in een café zitten,’ zegt een vrouw. Het leidt tot een gesprek over het verschil tussen gepassioneerd en gewoon. Dat laatste is kwetsbaar en bang. ‘Hoe kan een vrouw sexy zijn als ze bang is voor mannen?’ luidt de hamvraag.

Er komen tranen na verhalen over gepest worden, over een moeilijke thuissituatie met een tirannieke vader. Het is niet gemakkelijk om daarmee af te rekenen. Er wordt ook gelachen.
‘We leren je hier om een man eronder te houden,’ zegt Volodya tegen Lola. ‘Wees een bitch. We voegen een beetje arrogantie en trots aan je vrouwbeeld toe. Ga eens flirten met de camera man. Zie je wel, het werkt.’   

Hoe kun je ervoor zorgen dat een man zijn angst voor intimiteit kwijtraakt vraagt een vrouw. Een ander wil weten hoe zij een man verleidt zonder dat hij het doorheeft dat hij verleid wordt? 
Lena zegt dat ze veranderd is, maar vraagt zich af waar ze een geschikte man vindt. Ze ziet ze nergens.
‘Ze werken,’ antwoordt Volodya. Hij waarschuwt de vrouwen om niet uit te gaan van trucs. ‘Je kunt mannen niet voor de gek houden.’
De peinzende blikken van de vrouwen worden uitgebreid in beeld gebracht.

Hier een link naar deze dertig minuten durende tragikomische documentaire.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten