Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 7 december 2011

Filmrecensie: God on trial (2008), Andy de Emmony


Ik moest denken aan een recent bezoek aan Mauthausen, toen ik de beelden van Auschwitz zag en de groep die door rondwandelde onder leiding van een Poolse, Engelssprekende gids. Zij sprak over de selectie van gevangenen als er een nieuwe lading gedeporteerden binnenkwam. De maatstaven waren onbekend. Ze stonden voor een tafel met een dokter in een witte jas, die ongeïnteresseerd zijn taak verricht. Sommigen gingen rechtsaf, anderen linksaf. Aan het eind van de film staat de groep van de gids in de gaskamer. Net als ik in Mauthausen. De groep bidt. Wat kun je anders doen?

In deze film naar een boek van Elie Wiesel gaat het om een rechtszaak tegen God na de selectie van de gevangenen. De aanklacht luidt moord, collaboratie en nog meer moord. Er zijn rechters, er is een inquisiteur, er zijn getuigen. Het is moeilijk de kale koppen in de gestreepte kledij uit elkaar te houden Bij de nieuwkomers is dat gemakkelijker. Student Idek herkent professor Schmidt, een rabbi.

God zou hier moeten zitten,’ zegt een man. ‘Hij is een bedrieger, hij verbrak het verbond met Mozes, zo’n 3500 jaar geleden in de Sinai woestijn.’
‘Er zijn ergere dingen gebeurd,’ antwoordt de oude Kuhn die een zoon in de barak heeft. 
‘Dit is een beproeving die we moeten doorstaan. We worden getest, gelouterd zullen we hier uit komen.’

Ezra uit Zamkevitz zegt dat hij nog altijd de Tora leest, hoewel zijn moeder vermoord werd.
Hij moet het zien als een offer, een offer voor het allermooiste, zegt Izek, die vertelt over de collectieve zelfmoord van duizend joden die opgesloten werden door de Romeinen.
Ezra weet niet of hij zich beter voelt als hij weet dat zijn moeder een offer is.

Hitler is het mes maar God de chirurg, merkt iemand op om aan te geven dat de daden van god ondoorgrondelijk zijn. De blokoudste is de nazi’s van dienst om zelf te overleven.

Izek zegt dat ze kunnen kiezen, dat ze een vrije wil hebben, maar een vader van drie zoons vertelt daarop een aangrijpend verhaal waarin hij van een nazi tussen hen moest kiezen. ‘Waar was mijn vrije wil?’ vraagt hij vertwijfeld.

Misschien lijdt God met ons, oppert iemand, voordat de dokter binnenkomt en de nieuwelingen laat wegvoeren worden om kaalgeschoren te worden.

Men heeft nog een paar uur voordat een deel van hen vergast wordt en wil de rechtszaak vervolgen. Rabbi Schmidt vat samen: we kunnen god niet kennen en moeten geloof hebben.
Zijn woorden vallen niet in goede aarde. Omstanders op hun britsen uiten hun afkeuring als zijn het leden van het Britse parlement.
Geen veronderstellingen, luidt het weerwoord van een natuurkundige.

Wat heeft de godsverloochening opgeleverd? vraagt de oude Kuhn, die anders dan zijn zoon niet dood hoeft.

De drie rechters beraden zich, terwijl buiten de barak geschreeuwd wordt. Een rechter bekent dat hij eerst dacht dat hij een Duitser was. De smerigheid is deel van het concentratiekampsyteem om gemakkelijker de joden te kunnen doden. Laat god niet van je afpakken, zegt hij.

Onze god is niet goed, maar stond wel aan onze kant, luidt de opinie. Hij heeft inmiddels een ander verbond gesloten. God is onze vijand. Er is sprake van contractbreuk, luidt de conclusie.
De dokter roept de nummers af die weggevoerd worden. De oude Kuhn smeekt om de plaats van zijn zoon in te nemen en krijgt toestemming. Men bidt in de gaskamer de oude joodse gebeden over god als toevlucht.

‘Is het gebed verhoord?’ vraagt een jonge vrouw van de groep.
‘We zijn nog steeds hier,’ glimlacht een oudere joodse man.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten