Wim Brands toont het zevendelige Verzameld Werk van
schrijver, essayist en slavist Karel van het Reve, dat inmiddels voltooid is,
al wilde het Huygens
instituut het niet financieren. Ter gelegenheid van de voltooiing praat
Brands met psycholoog Jaap van Heerden (links), journaliste Elma Drayer en zoon
David.
Van Heerden kende Karel via Bert Poll die avondjes
organiseerde. Hij noemt Karel een fatsoenlijk mens. Veel bekende mensen zijn
halsafsnijders. Brands gaat daar nog op terug komen, maar ik vernam er niets
meer over.
Elma zat in de redactie van het Verzameld Werk en heeft Van
het Reve geïnterviewd. Karel zei nooit nee, maar na anderhalf uur kwam wel
diens vrouw binnen met de vraag of het afgelopen was. Elma herinnert zich de
verhalen over De grote beer, een vakantiekamp voor grachtengordelkinderen op
Texel. Van het Reve zei daarover: ‘Zindelijkheid is goed maar het moet niet ontaarden
in hygiëne.’
Zoon David was een van de initiatiefnemers voor het
Verzameld Werk. Hij vertelt die hij niets hoefde van zijn vader, die hoogleraar
letterkunde in Leiden was. Het was prima als hij timmerman was geworden. Dat
had te maken met schroom om iemand iets op te leggen. Cijfers geven vond hij
vreselijk. Je moet brutaal zijn om een ander je wil op te leggen, beaamt Jaap
van Heerden.
Brands begint over het anti-communisme in Het geloof der
vaderen. Van Heerden acht het boek een rationele weerlegging van het
marxisme. De dialectiek is een duister idee. Daar houdt men van, zegt Elma. Van
het Reve sprak zelf duidelijke taal. Het gebruik van geweld was voor hem de
grens. David zegt dat zijn vader zichzelf een laf mannetje vond, maar dat hij
wel tegen de linksigheid inging. Volgens Jaap van Heerden werd Karel gedreven
om goed te formuleren. Als voorbeeld noemt hij de zin: ‘Ik weet niet hoe je een
restaurant moet binnengaan of hoe je een sigaar moet laten kraken bij je oor,
maar wel hoe je een alinea moet beginnen.’ Zijn redeneringen zitten slim in
elkaar. Zo wijt hij in Rusland voor beginners, over de literaire
Russische geschiedenis in een bespreking van Gogol uit over Karl Marx, die een
grotere leugenaar was dan de eerste. Over zijn denkbeelden werd thuis niet
gedebatteerd, zegt David.
Brands toont een fragment van Van het Reves toelichting bij
beelden van de Russische Revolutie. Elma moet lachen om het uitgebreide
commentaar op de bijgelovige vrouw van de tsaar. David stelt dat zijn vader
krankzinnige redeneringen deed over zaken waarin hij wel gelijk had. Omdat hij
op reis door Duitsland geen dode bomen zag, verklaarde hij de zure regen als
onzin. Jaap van Heerden vergelijkt die redenering met overlijdensadvertenties
in de NRC die iets zouden zeggen over het uitsterven van de mensheid. Een
andere redenering van Van het Reve is: Zacht praten is niet slecht voor de
oren, net zo min is schaars licht slecht voor de ogen.
Brands begint over de vader van Karel van het Reve, die tot
1948 lid was van de CPN maar daaruit werd gezet omdat hij NSB-er zou zijn
geweest. Hij bleef communist, maar het corrigeren van de drukproeven van Het
geloof van mijn vaderen gaf het laatste zetje om hem ook daarvan te
genezen. Het gesprek gaat erover dat men dat nestgevoel behoudt. Elma zegt dat
het een lang proces is om het calvinistisch geloof kwijt te raken en Jaap kan
er nog steeds slecht tegen als er op zondag gestofzuigd wordt.
Tenslotte gaat het over de duidelijke manier van schrijven
van Karel, hetgeen volgens Jaap van Heerden in zijn nadeel was. Iemand die
ingewikkeld formuleert wordt eerder geloofd omdat men niet wil toegeven dat men
de betekenis niet begrijpt. Elma is het daarmee eens. Zij zegt dat ze Lubbers
nooit begrijpt en dat men Karel van het Reve oppervlakkigheid verweet omdat hij
glashelder was. Karel leerde schrijven het van de Parool journalisten Annie MG
Schmidt en Jeanne Roos.
Brands tilt de cassette nog eens boven zijn hoofd en roept
op dit cultuurmonument te kopen.
Het was in ieder geval een boeiend gesprek, waarbij
opvallend genoeg broer Gerard niet eenmaal in genoemd werd.
Die opmerking over zinnelijkheid snap ik niet. Moet dat geen 'zindelijkheid' zijn?
BeantwoordenVerwijderenKlopt,Teunis, ik zal het veranderen.
BeantwoordenVerwijderenGerard en Karel en vader in het ziekenhuis worden gewoon genoemd!
BeantwoordenVerwijderen