Een voorstelling maak je met de zaal
Acteur Stefan de Walle (Den Haag, 1965) is op bezoek bij het
VPRO radioprogramma Nooit meer slapen vanwege twee films die op dit moment met
hem in de bioscoop draaien, namelijk een verfilming van de roman boek Dorst van Esther Gerritsen en van Het leven is verrukkelijk van Remco
Campert. De Walle is van huis uit een toneelspeler, die in 2014 te zien was in
de voorstelling Op een mooie Pinksterdag
en twee jaar later schitterde in De
zender, naar de film Network van
Sidney Lumet. Presentator Pieter van der Wielen praat met De Walle over zijn
leven en komt nauwelijks meer toe aan Dorst.
Van der Wielen leest voor wat De Walle zo’n beetje doet
allemaal, waaronder de rol van Sinterklaas die hij van Bram van der Vlugt heeft
overgenomen, en concludeert dat hij een man is die nergens voor terugdeinst.
De Walle vertelt daarop over zijn jeugd in Twello. Zijn
ouders waren beeldend kunstenaars en keerden de stadslucht de rug toe toen hij
zeven jaar oud was. Ze kochten een bouwval die ze jarenlang bezig waren op te
knappen en de kinderen hielpen daarbij. De Walle leerde op de dorpsschool
vechten en had een avontuurlijke jeugd met een bos achter het huis.
Van der Wielen weet dat hij al vroeg wist dat hij wilde
acteren.
De Walle antwoordt dat dit vanzelf ging. Thuis had hij
daarvoor een goede basis. Spelen was zijn strategie om zich staande te houden
in de wereld. Op school was hij verlegen maar hij bloeide op als er toneel
gespeeld werd en op de Vrije School kreeg hij daar veel kansen voor. Zijn
innerlijke behoefte om een ander na te doen was groot. Hij had aanvankelijk te
weinig punten om naar de havo te gaan, maar slaagde er later toch in om naar de
toneelschool in Arnhem te gaan. Hij genoot van de selectiecursus halverwege de
jaren tachtig, maar moest door een dal tijdens de opleiding zelf, hetgeen een
goede leerschool was voor het onzekere bestaan als acteur. Hij kreeg in 1989 meteen
een vast contract van het RO Theater en in 2001 stapte hij over naar het
Nationale Toneel.
Van der Wielen zegt dat hij een kameleon kan zijn, die
verschiet van kleur naarmate de situatie zich wijzigt.
De Walle zegt dat hij een waterteken is en gevoelig voor
zijn omgeving. In zijn werk met verschillende regisseurs komt hem dat goed van
pas. Hij spreekt ook verschillende dialecten. Buiten zijn drukke werk, dat in
goede banen geleid wordt door een agent, maakt hij lange wandelingen in de
natuur, bezoekt hij graag een café en gaat hij veel om met zijn zoons.
Van der Wielen gaat in op zijn rol in de voorstelling Glenn Gould.
De Walle vertelt dat hij zelf stukjes piano speelde en dat
het merendeel van de muziek geconstrueerd was op een pianola, maar dat veel
toeschouwers dat niet wisten en hem hielden voor een zeer begaafd pianist.
Gould lag hem wel omdat hij met zijn passie en plankenkoorts een gelaagd
personage was. Op het toneel heeft hij een zelfde soort prestatie te leveren
als Gould. Hij streeft een verbinding na met zijn personage waardoor die voor
het publiek gaan leven. Omdat toneelspelen een levend iets is, vliegt het wel
eens uit de bocht. Hij raakt wel eens in de war door een (gebrek aan) reactie
van het publiek. Het kan een gevecht zijn om de aandacht te krijgen en het vuur
aangestoken te krijgen en brandende te houden. Een voorstelling maak je met de
zaal. Die wil ook zien dat je je opbrandt. Toneelspelen is geen trucje waarbij
je een aantal ballen hoog houdt, zoals hij ook in Op een mooie Pinksterdag wilde laten zien, waarin een hardloper
rouwt over de dood van zijn dochter.
Van der Wielen refereert aan de dood van een vriend door een
hartstilstand.
De Walle vertelt dat die naast hem op de planken overleed en
dat diens overlijden vooral later een grote impact op hem had. Hij is daardoor
kwetsbaarder geworden, zoals hij ook in Op
een mooie Pinksterdag laat zien. Het getsjilp van de vogels geeft de
hardloper hoop op een nieuwe start. De film
Dorst geregisseerd door Saskia Diesing, die eerder samen met Esther
Gerritsen het scenario voor Nena
(2014) schreef, noemt hij een wrange komedie, waarin hij een stuntelige man is
die bedonderd wordt door vier vrouwen. Hij is er trots op dat hij erin mocht
meespelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten