Bewerking van de Faust in de jaren twintig in Parijs
Marguerite de la nuit
van Claude Autant-Lara is gebaseerd op de legende van Faust die zijn ziel aan
de duivel verkoopt. De film is voor de gelegenheid gesitueerd in de roaring
twenties in Parijs. In die tijd was de eerste vliegtocht naar Le Bourget groot
nieuws in de kranten en op de radio. Hoewel de film met de nodige bordkarton
begint, wordt het verhaal interessanter naarmate het zich ontwikkelt.
Regisseur Autant-Lara begint met de Faust, gespeeld in de Opera van Parijs. Onder de toeschouwers
bevindt zich een nazaat van Faust, Georges geheten, die zijn complimenten
uitbrengt aan Mefisto en Marguerite en hen zegt dat hij zeer van het spel heeft
genoten. Georges weet niet dat in de kleedruimte ook Léon bevindt, de duivelse
eigenaar van nachtclub Pigalle, illusionist en leider van misdaadpraktijken. Deze
Léon volgt Georges op straat, spreekt hem aan, geeft hem een vuurtje en trekt
daarmee de band met Georges aan.
Omdat de sigaret niet dooft gaat Georges als vanzelf naar de
nachtclub, waar ook al een zangeres onder de naam Marguerite optreedt, die niet
eens treurig is dat haar man Angelo in de cel is beland. Ze praat er met
Georges over dat ze zo graag de liefde zou willen leren kennen met een jonge
man, waarop Georges, die haar Marguerite van de nacht noemt, een contract
tekent met Léon waarin hij zijn ziel verkoopt om alle menselijke ondeugden te
mogen beleven.
De volgende ochtend wordt hij wakker als jongeman. Hij gaat,
gekleed in een jasje en met een dasje, meteen naar de nachtclub om Marguerite
het hof te maken, maar wel onder de condities van Léon. Ze besluiten er samen
van door te gaan. Als Marguerite haar spullen gaat ophalen, blijkt haar
echtgenoot Angelo inmiddels ook weer thuis. Er ontstaat een gevecht tussen
Angelo en Georges, waarbij de eerste door de tweede van het balkon wordt
gegooid.
Marguerite neemt Georges vervolgens mee naar een klooster
waar haar broer woont en waar Georges veilig zal zijn. Georges is wanhopig.
Marguerite belooft hem om hem van het wurgcontract te verlossen. Dat kan niet
door het contract te verbranden, want dat is onbrandbaar, zoals we zien. Léon
gaat ermee akkoord dat Marguerite een nieuw slachtoffer zoekt om Georges vrij
te kopen maar zo gemakkelijk gaat dat nog niet. Als ze een slachtoffer gevonden
denkt te hebben, blijft die al onder de invloed van Léon te verkeren, een ander
wil zijn katholieke geloof niet opgeven en een oude bloemenverkoper sterft
nadat hij zijn goedkeuring gegeven heeft.
Om Georges te tonen hoeveel ze van hem houdt, zet Marguerite
zelf haar naam onder een contract. Léon neemt daarop de plaats van Georges in
en vertrekt samen met Marguerite met de trein naar andere regionen. Georges
hoopt dat Marguerite snel terugkeert om in vrijheid van elkaar te houden. Léon
kan niet achterblijven door die haar dan al te schenken.
Claude Autant-Lara die in 2000 na een lang ziekbed overleed, verfilmde een jaar eerder Le rouge et le
noir van Stendhal. Marguerite de la nuit
is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1925 van Pierre Dumarchais onder het
pseudoniem van Pierre MacOrlan. Ghislaine, de vrouw van Claude, die na een kort leven al in 1967 overleed, schreef de dialogen.
Hier
enige informatie op VPRO Cinema.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten