Ex-gedetineerde jonge vrouw krijgt leven na veel tegenslag
weer op de rails
In haar realistische debuutfilm neemt de Francaise Alix
Delaporte een moeilijke relatie onder de loep tussen een jonge visser met vaste
overtuigingen en een 27-jarige psychisch onevenwichtige vrouw. De verhouding
speelt zich af in een Normandische havenplaats, waar het nogal onrustig is
vanwege vangstbeperkingen. Lang blijft onduidelijk wat de vrouw, die Angèle
heet, bezielt. Zij heeft in de gevangenis gezeten en een zoontje in de buurt dat
door haar schoonouders wordt opgevoed, maar Tony en diens familie weten daar
niets vanaf.
Ze ontmoet Tony in een café na diens advertentie voor werk
in de vissershaven. Zijn moeder Myriam verkoopt vis direct van de boot, maar
kan dat niet alleen af. De ontmoeting loopt meteen mis. Angèle zegt dat ze geen
tijd heeft om hem te spreken omdat ze aan het werk moet. Tony brengt haar in
zijn auto naar het bedrijf waar ze werkt en daar krijgen ze ook nog ruzie over de
seksuele bedoelingen die ze elkaar toeschrijven. Vervolgens steelt Angèle een
fiets en rijdt naar de school van Yohan, haar zoontje, om de schoonvader, die
hem ophaalt, een cadeautje voor zijn verjaardag mee te geven.
Ondanks de moeilijke start met Tony, houdt Angèle aan. Ze
gaat terug naar de haven, ontmoet Ryan de broer van Tony, hoort dat hun vader
een half jaar daarvoor omgekomen is op zee en gaat met Tony mee naar het huis
van zijn moeder. Myriam geeft haar voorlopig een kamer en vindt het goed als ze
haar komt helpen. Tony probeert haar iets bij te brengen over verschillende soorten
vissen, maar Angèle heeft daar weinig ruimte voor. Af en toe ziet ze haar
begeleider van de reclassering die Angèle in de gaten houdt en het toejuicht
dat ze onder de pannen is, maar niet denkt dat ze haar zoon terug zal krijgen.
Angèle hoopt dat een huwelijk met Tony daarin verandering
zal brengen, maar weet niet goed hoe dat aan te pakken. Haar directheid stoot
Tony af. Hij wil niet neuken maar een bevestiging van haar liefde. Ook met haar
zoon Yohan verloopt de communicatie niet gemakkelijk. Als ze hem eens op school
wil zien, verschuilt de jongen zich op de wc.
Later wordt de verhouding tussen Tony en Angèle lichter, mogelijk
omdat Tony de dood van zijn vader leert accepteren. Myriam wantrouwt Angèle en
doorzoekt haar kast. Ze ontdekt dat Angèle in de gevangenis heeft gezeten en voorwaardelijk
vrij is. Angèle ziet daardoor haar plan mislukken en ziet af van een huwelijk
met Tony, die echter van zijn kant tijdens een toneeluitvoering dichter bij Angèle
komt. Ze zoenen en hebben zelfs seks.
Angèle trekt de stoute schoenen aan en neemt Yohan mee naar Myriam.
Die vertelt haar dat Tony is opgepakt vanwege illegale vangsten. Ze gaat naar
het bureau waar Tony zich bevindt en stelt Yohan aan hem voor. Als Tony hem
vraagt waarom hij niet bij zijn moeder woont, zegt Yohan dat die in de
gevangenis heeft gezeten, hetgeen tegen het zere been van Tony is, die zich in
de maling genomen voelt. Na een gesprek met de begeleider van Angèle trekt hij
bij en gaat zelfs met Angèle naar een trouwwinkel om een bruidsjurk voor haar uit
te kiezen. Angèle ziet zelfs af van het recht om Yohan op te eisen en
vindt het prima dat hij na hun huwelijk af en toe bij hen op bezoek komt.
Mooi zijn de beelden van Angèle, eerst wanhopig fietsend met
een lekke band en later dolgelukkig dat ze haar leven weer op de rails heeft
gekregen, maar psychologisch is het nogal wisselvallig. Met zoveel trauma’s –
de familie van Tony over de dood van de vader, Angèle over haar verleden – kan dat
misschien ook niet anders. Het einde is daarbij wel erg zoet (zie foto).
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten