Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 6 februari 2018

Filmrecensie: Angèle en Tony (2010), Alix Delaporte



Ex-gedetineerde jonge vrouw krijgt leven na veel tegenslag weer op de rails

In haar realistische debuutfilm neemt de Francaise Alix Delaporte een moeilijke relatie onder de loep tussen een jonge visser met vaste overtuigingen en een 27-jarige psychisch onevenwichtige vrouw. De verhouding speelt zich af in een Normandische havenplaats, waar het nogal onrustig is vanwege vangstbeperkingen. Lang blijft onduidelijk wat de vrouw, die Angèle heet, bezielt. Zij heeft in de gevangenis gezeten en een zoontje in de buurt dat door haar schoonouders wordt opgevoed, maar Tony en diens familie weten daar niets vanaf.

Ze ontmoet Tony in een café na diens advertentie voor werk in de vissershaven. Zijn moeder Myriam verkoopt vis direct van de boot, maar kan dat niet alleen af. De ontmoeting loopt meteen mis. Angèle zegt dat ze geen tijd heeft om hem te spreken omdat ze aan het werk moet. Tony brengt haar in zijn auto naar het bedrijf waar ze werkt en daar krijgen ze ook nog ruzie over de seksuele bedoelingen die ze elkaar toeschrijven. Vervolgens steelt Angèle een fiets en rijdt naar de school van Yohan, haar zoontje, om de schoonvader, die hem ophaalt, een cadeautje voor zijn verjaardag mee te geven.  

Ondanks de moeilijke start met Tony, houdt Angèle aan. Ze gaat terug naar de haven, ontmoet Ryan de broer van Tony, hoort dat hun vader een half jaar daarvoor omgekomen is op zee en gaat met Tony mee naar het huis van zijn moeder. Myriam geeft haar voorlopig een kamer en vindt het goed als ze haar komt helpen. Tony probeert haar iets bij te brengen over verschillende soorten vissen, maar Angèle heeft daar weinig ruimte voor. Af en toe ziet ze haar begeleider van de reclassering die Angèle in de gaten houdt en het toejuicht dat ze onder de pannen is, maar niet denkt dat ze haar zoon terug zal krijgen.

Angèle hoopt dat een huwelijk met Tony daarin verandering zal brengen, maar weet niet goed hoe dat aan te pakken. Haar directheid stoot Tony af. Hij wil niet neuken maar een bevestiging van haar liefde. Ook met haar zoon Yohan verloopt de communicatie niet gemakkelijk. Als ze hem eens op school wil zien, verschuilt de jongen zich op de wc.
Later wordt de verhouding tussen Tony en Angèle lichter, mogelijk omdat Tony de dood van zijn vader leert accepteren. Myriam wantrouwt Angèle en doorzoekt haar kast. Ze ontdekt dat Angèle in de gevangenis heeft gezeten en voorwaardelijk vrij is. Angèle ziet daardoor haar plan mislukken en ziet af van een huwelijk met Tony, die echter van zijn kant tijdens een toneeluitvoering dichter bij Angèle komt. Ze zoenen en hebben zelfs seks.

Angèle trekt de stoute schoenen aan en neemt Yohan mee naar Myriam. Die vertelt haar dat Tony is opgepakt vanwege illegale vangsten. Ze gaat naar het bureau waar Tony zich bevindt en stelt Yohan aan hem voor. Als Tony hem vraagt waarom hij niet bij zijn moeder woont, zegt Yohan dat die in de gevangenis heeft gezeten, hetgeen tegen het zere been van Tony is, die zich in de maling genomen voelt. Na een gesprek met de begeleider van Angèle trekt hij bij en gaat zelfs met Angèle naar een trouwwinkel om een bruidsjurk voor haar uit te kiezen. Angèle ziet zelfs af van het recht om Yohan op te eisen en vindt het prima dat hij na hun huwelijk af en toe bij hen op bezoek komt.

Mooi zijn de beelden van Angèle, eerst wanhopig fietsend met een lekke band en later dolgelukkig dat ze haar leven weer op de rails heeft gekregen, maar psychologisch is het nogal wisselvallig. Met zoveel trauma’s – de familie van Tony over de dood van de vader, Angèle over haar verleden – kan dat misschien ook niet anders. Het einde is daarbij wel erg zoet (zie foto).

Hier de trailer.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten