Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 6 maart 2018

Spiegeldromen (2017), documentaire van Marjoleine Boonstra


Kinderen zonder diploma verdienen een kans

Filmmaker Marjoleine Boonstra (1959) maakt boeiende documentaires zoals in 2016 De stilte van Mark Rothko. In Spiegeldromen ondervraagt ze leerlingen van het praktijkonderwijs naar hun moeilijkheden, hun dromen en perspectieven in het leven. Ze doet dit door middel van een one way screen, waardoor de leerlingen ongestoord hun zegje kunnen doen, maar dan nog is het de verdienste van Boonstra dat ze de leerlingen heel persoonlijk weet aan te spreken. Naast hetgeen ze vertellen is ook veel af te lezen van hun gezichtsuitdrukking.

Van tevoren horen we dat leerlingen in het praktijkonderwijs het niet gered hebben op het vmbo omdat de theorie daar te hoog gegrepen is. Ze krijgen dan ook vooral praktisch gerichte lessen op het gebied van koken en lassen, zoals we tussendoor zien. Omdat ze geen landelijk erkend diploma krijgen, voelen ze zich vaak minderwaardig ten opzichte van vmbo leerlingen.

Veel van de kinderen zoals Mylène (17) hebben problemen voortkomen uit de gezinssituatie. Ze zegt dat ze thuis een heel belangrijke rol vervult om haar zusje die aan pdd nos lijdt en haar ontslagen vader bij de les te houden. Later wil ze het liefst een oppasservice voor honden opzetten. Saoke (16) heeft nooit liefde gezien bij zijn ouders en vraagt zich af hoe hij straks een relatie moet aangaan. Hij droomt van een kerst in New York, hoopt op een goede baan, liefst bij de politie waar hij nu stage doet. Franco (17) heeft gescheiden ouders en is uit huis getrapt. Hij werkt op de kermis en vindt zichzelf heel anders dan een burgerjongen. Ook in de praktijk kan men veel leren. Abigail (16) heeft veel huiselijk geweld meegemaakt en is blij dat ze haar vader niet meer hoeft te zien. Ze staat tot tevredenheid van haar zelf en haar begeleidster achter de kassa. Ze wil graag een eigen leven opbouwen. Wesley (18) heeft zijn moeder al twee jaar niet gezien en hoorde van zijn opa dat ze klaar met hem was. Hij maakt dan ook een verslagen indruk. Kevin (17) wil later bij de KLM werken, heeft net zijn moeder verloren en hoort van Boonstra dat zij het heel goed vindt dat hij gewoon voor de spiegel is gaan zitten.

Boonstra spreekt ook met de leraren die zeer betrokken zijn bij de leerlingen. De een zegt dat de leerlingen het gezien hun achtergrond toch nog vaak heel goed doen. De ander dat de leerlingen veel kunnen ondanks hun leerachterstand. Nog een ander laat de leerlingen zien dat een gekreukt blaadje nooit meer helemaal glad wordt en relativeert daardoor de kwetsuren. De teamleider zegt dat de leerlingen steun hard nodig hebben. Ze heeft te doen met de ouders die de hele taak met de kinderen te maken hebben, terwijl zijzelf in de loop van de middag naar huis gaan.

Juvan (17) spaart zijn emoties op net zolang tot het niet langer gaat, maar huilen doet hij niet gemakkelijk. Hij zit een jaar op de praktijkschool en vindt dat hij veel aandacht nodig heeft. Dat blijkt ook wel uit de ongedurigheid in zijn gezicht. Zijn leeftijdsgenoot Jacco is het tegendeel. Hij is autistisch, werd vroeger veel gepest, kende woede aanvallen en loopt stage bij een boer, hetgeen beiden prima bevalt. Hij is er trots op dat hij zijn tractorrijbewijs gehaald heeft. Danique (17) leed aan depressies en vond het in het praktijkonderwijs eerst eng maar inmiddels voelt zij zich zekerder. Wildrik (17) houdt van crossen op een quad, zou graag het bedrijf van zijn vader willen overnemen, maar vreest dat hij daarvoor niet slim genoeg is. Bijzonder ook is Marten (18) die niet zo snel van begrip is en helpt in de schoolkantine. Zijn moeder vertelt dat hij een lieve jongen is die veel aandacht nodig heeft. Ze moest haar verwachtingen bijstellen en ging door een rouwproces maar is heel blij met hem.

Net als stagegever Cor doet, die Juvan een plaats biedt in zijn lasbedrijf, verdienen deze leerlingen het om in de watten gelegd te worden. Het is de verdienste van Boonstra dat ze dit duidelijk weet te maken.
  
Hier de site van Marjoleine Boonstra, hier mijn bespreking van De stilte van Mark Rothko.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten