Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 30 maart 2018

Camp 14: total control zone (2012), documentaire van Marc Wiese


Jonge overlevende van Noord Koreaans strafkamp lijdt onder de gevolgen

De Duitse documentairemaker Marc Wiese maakte een aangrijpend portret van Shin Dong Huyk (1983) die geboren werd in een Noord Koreaans heropvoedingskamp en daaruit op 24 jarige leeftijd ontsnapte, maar nog altijd met de gevolgen van zijn internering te maken heeft, niet alleen fysiek vanwege alle martelingen maar ook geestelijk. Hij woont alleen in een flatje in Seoul en heeft daar alle tijd nodig om te bekomen van de verschrikkingen die hij meemaakte.

Wiese toont een en ander door middel van animaties maar ook met in het geheim gemaakte beelden van folteringen, waaronder die van een jonge vrouw die tijdens een politieverhoor geslagen en geschopt wordt, en gesprekken met twee bewakers die inmiddels ook aan de andere kant van de grens leven.

In de eerste scène poetst Shin zijn tanden en vertelt dat hij nog steeds last heeft van nachtmerries. In de rust van zijn kamer probeert hij nergens aan te denken. Zijn eerste herinnering betreft de executie van zijn moeder toen hij vier jaar oud was. Daar waren altijd veel toeschouwers verplicht bij aanwezig. Hij raakte daarvan in paniek.

De eerste bewaker vertelt dat mensen altijd ’s nachts uit hun huizen werden gehaald en dat familieleden apart van elkaar werden opgesloten. De tweede zegt dat de gevangenen behandeld werden als beesten en dat hun leven niets waard was. In het kamp golden vijf regels, waaronder niet stelen en geen contact tussen mannen en vrouwen en bij overtreding werd men meteen doodgeschoten. Shin zegt daarop dat de dagelijkse slaag erg was, maar de honger nog erger. Ze slaagden er wel eens in een rat te vangen en die te braden en op te eten tot de botjes aan toe.

Bewakers namen wel eens een aantrekkelijke vrouw mee naar hun woning en als die zwanger raakte verzonnen ze een reden om haar te doden. Door het doden van mensen kregen de bewakers extra rantsoenen. De eerste bewaker is bang op straat mensen tegen te komen die hij bewaakte en hoopt daarom ook niet dat het ooit nog tot een hereniging komt. Hij heeft inmiddels een diep schuldgevoel over hetgeen hij heeft gedaan.

Shin reist naar Genève waar een congres over mensenrechten gehouden wordt en houdt daar een toespraak, waarbij hij zegt dat er zo’n 200.000 Noord Koreanen in strafkampen zitten opgesloten, waarvan zo’n 30.000 in Kamp 14. Zijn vader kreeg zijn moeder cadeau voor het harde werk dat hij had verricht. Iedereen hield elkaar in het kamp in de gaten en men diende elkaar te bekritiseren tijdens ideologische bijeenkomsten. Op het moment dat Shin veertien jaar was zag hij dat zijn broer eerder thuis was gekomen uit de fabriek en dat zijn moeder hem aanraadde om te vluchten naar de bergen. Shin meldde het incident bij de schoolmeester omdat hij dat zo geleerd had. Daarop werd hij gearresteerd en in de gevangenis gezet waar hij zwaar gefolterd werd, ook met vuur, waardoor zijn hele lijf misvormd is. Na zeven maanden werd hij vrijgelaten en ontmoette hij zijn vader. Samen werden ze blootgesteld aan de moord op zijn moeder en broer, respectievelijk door ophanging en de kogel. Shin denkt daar nog lang over na. Hij voelde op dat moment niets en dacht dat ze hun straf verdienden.

Een oudere man vertelde hem toen hij 24 jaar oud was voor het eerst over de buitenwereld. Shin was vast van plan daar een kijkje te nemen en zijn buik vol te eten, zelfs als hij dat niet overleefde. Hij verdween door de omheining op het moment dat hij hout sprokkelde en verbaasde zich over de vrijheid die mensen buiten het kamp genoten. Het was alsof hij in het paradijs was aanbeland. Over een bevroren grensrivier kwam hij in China aan en vandaar in Zuid Korea, waar hij zwaar werd ondervraagd en een integratieprogramma kreeg aangeboden.. Hij heeft er nog wel spijt van dat hij nooit afscheid nam van zijn vader en weet niet wat zijn lot is geweest.  

Shin zegt dat zijn geest nog steeds in het kamp verwijlt en dat hij graag terug zou willen naar zijn geboorteplek, temeer omdat Zuid Korea, waar het allemaal om geld draait en veel zelfmoorden gepleegd worden, ook niet geweldig is. In de aftiteling lezen we dat hij terugkwam op bepaalde getuigenissen die hij had gedaan, wellicht ook over de dood van zijn moeder die twee keer dood ging, maar dat dit verder niet afdeed aan de ernst waarmee hij de problemen van Noord Koreanen schetste die niet in de pas lopen.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten