Vermakelijke uitwerking van een absurd thema
De Belgische regisseur Jaco van Dormael (1957) verraste in
1996 al met Le huitième jour, waarin
hij de wereld van een verstandelijk gehandicapte kleurrijk in beeld bracht.
Bijna twintig jaar later doet hij het zelfde met absurdistisch verhaal over een
gemene God die met zijn gezin in Brussel woont, tot zijn tienjarige dochter Ea
genoeg heeft van de rampspoed die haar vader in de wereld brengt en, geholpen
door haar broer JC, de wereld intrekt om het testament van haar vader te
herschrijven. Net als in Le huitième jour
is Le tout nouveau testament
gemaakt met veel effectbejag, die zo duidelijk is, dat het weer genietbaar
wordt.
In het begin van de film zet Ea de beginsituatie neer.
Genesis dus. Ze woont met haar ouders in Brussel in een huis waar men niet uit
kan, maar dat is niet erg, want God kan er zelf voor zorgen dat de koelkast
gevuld blijft. God geniet ervan op de computer zijn verhaal over de mens op
sadistische wijze tot uitdrukking te brengen, terwijl zijn vrouw vooral zwijgt
en het huishouden doet. Ea is het na tien jaar beu dat haar vader ook nog eens
vele nieuwe wetten van universele kwelling uitvaardigt en bereidt samen met JC,
die als een beeldje bovenop de kast staat, haar vertrek, de exodus, voor. JC
geeft haar de opdracht mee om zes nieuwe apostelen te zoeken en een nieuw
testament te schrijven. Vlak voor haar vertrek door een smalle gang vanuit de
wasmachine zit Ea haar vader dwars door alle sterfdata van de mensen kenbaar te
maken en vervolgens het hele systeem onklaar te maken.
De film gaat verder met de ontmoetingen die Ea met de zes
apostelen heeft, terwijl zwerver Victor hun verhalen opschrijft,. De eerste
apostel heet Aurélie, een hele knappe meid die single is en ooit haar arm kwijt
is geraakt in de metro. Aurélie hoorde dat het leven een schaatsbaan is waarop
vele vallen en deze uitspraak wordt opgetekend door Victor, terwijl Ea, die
zelf niet kan huilen, een traan opvangt in een flesje. De tweede apostel is de 58
jarige Jean Claude die zich ontwikkelde van avonturier tot kantoorklerk. Na
zijn voorkennis over zijn dood wil hij niet meer bewegen, maar vliegen als een
vogel. Obsédé is een seksmaniak en gaat in de 83 dagen die hem nog resten zijn hete
verlangens achterna en ontmoet later de knappe Duitse Xenia die hij als kind op
het strand zag. Moordenaar Francois probeert mensen dood te schieten en raakt
Aurélie die echter immuun voor de kogel is, maar daardoor wel aan Francois
gekoppeld wordt. Martine heeft nog vijf jaar te leven wil graag een
bevredigende seksuele relatie, die ze vindt met een orang oetan. Willy
tenslotte heeft nog 54 dagen te leven en wil een meisje worden. Ea sluit
vriendschap met Willy.
Elke apostel heeft zijn eigen muziek. Aurélie heeft Händel
in zich, Jean Claude Les oiseaux van
Jean Phillipe Rameau, Obsédé O solitude
van Purcell, Francois De dood en het
meisje van Schubert, Martine circusmuziek en Willy La mer van Trenet.
Natuurlijk probeert God de toestand weer te herstellen, maar
erg gelukkig is dit onhebbelijke creatuur niet. De oplossing komt van zijn
vrouw, die eerder al de nieuwe apostelen op een schilderij van Jezus in haar huis
tijdens het laatste avondmaal zag verschijnen, al is dit allemaal erg toevallig
en daarom ook zeer vermakelijk.
Phil Groyne speelt op overtuigende wijze de rol van Ea,
Benoit Poelvoorde is de slechterik en Catherine Deneuve speelde mee als
Martine. An Pierlé verhoogt de sfeer met haar fantastische muziek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten