Ambassadrice voor mensen die het moeilijk hebben
Silvia Bromet maakte eerder documentaires met haar vader
Frans, zoals Welkom thuis (2015), die
ging over een familievete die zich na de Tweede Wereldoorlog afspeelde tussen
Ben en Annie, respectievelijk de vader van Frans en de vrouw van diens broer.
Inmiddels heeft ze op 46 jarige leeftijd haar eigen product afgeleverd met een
portret van zangeres en filmster Willeke Alberti (1945), van wie ze, zoals de
aankondiging me vertelde, een grote fan is. De documentaire is eerder een
compilatie van muziekbeelden, gekoppeld aan biografische feiten, dan een
diepgravend onderzoek naar de mens achter de zangeres. Omdat ik altijd al
moeite had met het zoetige genre van Willeke Alberti, keek en luisterde ik met
gemengde gevoelens naar Telkens weer,
naar een bekend lied - met de regel Telkens
weer haal ik me in mijn hoofd dat ik de hemel krijg die me werd beloofd - waarin
Alberti de onverwoestbare hoop op een beter leven uitspreekt.
In de documentaire zien we veel archiefbeelden van optreden
van Willeke, ook samen met haar vader Willy, die ze volgens haar broer Tonny
overvleugelde in de tijd dat het nummer Zonder
een woord uitkwam. In 1963 veroverde ze al de harten van het Nederlandse
publiek met het nummer Spiegelbeeld.
Ze zien daarin een keurig meisje van achttien jaar met een net zo keurige stem
die in de interviews een bedeesde indruk maakt, een vaderskind nog dat nog niet
echt op eigen benen staat.
Bromet was vooral
gefascineerd door Alberti omdat ze ondanks de vele persoonlijke tegenslagen in
haar leven toch altijd op de been bleef. Dit zien we terug in optredens in
zaaltjes met lichamelijk gehandicapten en ouderen en ook in een optreden met
haar zoon Johnny in de Ziggo Dome of met Gordon in het Concertgebouw. Alberti
is nog steeds het lieve meisje dat in de wereld gekomen is om mensen te
verbinden, hen te troosten en een hart onder de riem te steken. Haar
welwillendheid komt ook ten uitdrukking in dierbare herinneringen die ze
koestert terwijl ze met haar persoonlijk assistente haar zolder opruimt en daar
tussen haar vele schoenen en laarzen nog oude sloffen van haar vader vindt die
ze meteen naar beneden meeneemt. Haar moeder komt eenmalig in beeld als Alberti
tijdens een herdenkingsconcert rond haar vader haar moeder noemt als zijn grote
liefde en steunpilaar.
Zelf had ze het zoals gezegd niet gemakkelijk in haar
persoonlijk leven. Ze trouwde drie keer maar scheidde net zo vaak. In 1974 van
basgitarist Joop Oonk, met wie ze het negen jaar volhield. In die tijd kreeg ze
haar dochter Daniëlle die te zien is in een oude opname waarin haar moeder het
verlegen meisje toezingt. In 1980 strandde het huwelijk met John de Mol na vier
jaar maar daaruit kwam wel Johnny voor, met wie ze in de Ziggo Dome Niemand laat zijn eigen kind alleen
zong. In het publiek zat ook Kai Lerby, zoon van de Deense voetballer Soren
Lerby die in 1983 met Alberti trouwde en dertien jaar met haar verbonden was.
In een interview spreekt ze over haar monogame instelling die helaas niet door
haar partners gedeeld werd. Op de dag van de breuk met Lerby gaf ze een concert
in dat ze de sterkste uit haar carrière noemde omdat erby in de zaal zat en het
buigen was of barsten. Ongetwijfeld heeft het zingen haar zoveel kracht gegeven
dat ze daardoor in staat was om tegenslagen weer te boven te komen. Ze is
daardoor een van de beste ambassadrices om mensen die het moeilijk hebben, van
nieuwe hoop te vervullen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten