Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 26 januari 2018

Filmrecensie: All about Eve (1950), Joseph L. Mankiewicz


List en bedrog leiden tot een topcarrière in het theater

De met prijzen overladen film All about Eve schetst een fascinerend beeld van twee vrouwen die in elkaars vaarwater zitten. De gevierde actrice Margo Channing (zie foto) krijgt steeds meer te duchten van de jonge Eve Harrington, die haar plaats in het theater probeert in te nemen. Het thema van de roem die afneemt naarmate de mens en vooral de vrouw ouder wordt, speelt een belangrijke rol in de film, waarin sterk, om niet te zeggen weergaloos geacteerd wordt door Bette Davis en Anne Bexter die als rivalen tegenover elkaar komen te staan. Daarnaast is er nog een kleine rol voor Marilyn Monroe die als Miss Caswell in dat geweld het onderspit moet delven.

All about Eve begint met een prijsuitreiking waar Eve Harrington in het zonnetje wordt gezet. Criticus Addison DeWitt laat zijn gedachten gaan over het gezelschap dat daarbij aanwezig is. De gezichten van de personen die door Harrington van harte bedankt worden, kijken niet bepaald vrolijk. Er is ook een en ander aan vooraf gegaan.

Dat wordt duidelijk in een lange flashback waarin de belangrijkste personen ook af en toe hun eigen gedachten uitspreken, waardoor het verhaal veel vaart krijgt. Eve ontmoet Margo in haar kleedkamer nadat Karen, de vrouw van tekstschrijver Lloyd Richards haar heeft meegenomen. De verlegen ogende Eve vertelt in de kleedkamer dat ze idolaat is van Margo sinds ze haar in San Francisco heeft zien optreden. Ze vertelt het treurige verhaal van haar jeugd, de dood van haar man in de oorlog en haar verlangen om actrice te worden. Daarmee neemt ze Margo voor zich in, die haar allerlei klusjes laat doen, al is dit tegen het zere been van haar assistente Birdie.

Langzamerhand neemt Eve de regie over. Ze probeert in een goed blaadje te komen bij Bill, de vriend van Margo en regelt bij regisseur Max dat zij de understudy wordt voor Margo in de rol van Cora. Ze krijgt Karen zo ver dat ze die rol ook meteen kan uitvoeren, waarmee ze zich in de picture speelt bij criticus DeWitt. Eve wil meer en polst Karen om aan Margo te vragen of ze de rol niet van haar kan overnemen. Voordat Karen dat echter naar voren kan brengen, zegt Margo al uit zichzelf dat ze de rol niet meer kan combineren met haar werk als huisvrouw. Dit in verband met haar voorgenomen huwelijk met Bill, die niet ingegaan is op de avances van Eve.

Eve probeert zich verder omhoog te werken aan de hand van DeWitt, die echter onraad vermoed, op onderzoek uitgaat en ontdekt dat zij gelogen heeft over haar achtergrond. Ze is zelfs nooit getrouwd geweest. Met deze informatie kan hij Eve chanteren en aan zich binden. Dat is de situatie als de prijsuitreiking zich afspeelt. In een fraaie epiloog zien we dat Eve vervolgens zelf belaagd wordt door een jongere actrice, die haar wil helpen met de bedoeling zelf een voet tussen de deur te krijgen. Waarmee de geschiedenis herhaalt.

Opvallend is dat in de film enorm veel gerookt wordt, op de eerste plaats door Margo die ondanks haar succes niet echt tevreden is met haar beroep, maar ook de anderen steken graag op. Door het rookgordijn is echter nog altijd de kwaliteit van het gebodene zichtbaar en duidelijk ook.   

Het scenario is gebaseerd op het korte verhaal The wisdom of Eve van Mary Orr uit 1946.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten