Vrijheidsdrang ontgonnen in debuutroman
De Vlaamse Sien Volders (1983) is volgens haar Twitterpagina
kunsthistorica, bouwvakker en interieurarchitectenhulpje, maar inmiddels ook
schrijfster van de zeer goed ontvangen roman Noord. Een werkelijk gebeurde reis vormde de achtergrond van een
verhaal over de jonge zilversmid Sarah, die net als zij naar het noorden van
Canada trekt, al is dat in de jaren tachtig. Carolina Lo Galbo ondervraagt haar
daarover.
Lo Galbo begint erover dat Sarah een knoop diende door te
hakken en daarom vanuit Vancouver naar het goudzoekersstadje Forty Mile in het
verre noorden van Canada trekt. Ze wil daar nadenken over de vraag of ze haar
carrière moet voortzetten bij een groot juweliersbedrijf of voor de vrijheid
moet kiezen. De roman wordt in het begin van het boek aanbevolen door talloze
schrijvers. Lo Galbo vraagt of ze, vanwege de zelfverzekerde toon, zelf zoveel
gelezen heeft.
Volders antwoordt dat ze uit een hippiegezin met vier kinderen
kwam zonder televisie en dat ze na haar kindertijd de boekenkast van haar
ouders plunderde, die bestond uit literaire boeken van haar moeder en
avonturenboeken van haar vader. Zowel het vormende als het lichtere aspect van
de literatuur sprak haar aan. Ze schreef op school mooie opstellen, maar heeft
de lange zinnen vaarwel gezegd.
Lo Galbo gaat verder over Sarah, die uit Vancouver komt waar
de zomers heet en de winters koud zijn.
Volders vertelt dat ze zelf een jaar in Zweden woonde en
daardoor een hang naar het noorden ontwikkelde. Ze ontmoette een Canadese en ze
besloten elkaar elk jaar te ontmoeten. In 2011 zou die in New York zijn, maar
dat werd Yukon omdat de vriendin daar een baan gevonden had in het plaatsje
Klondike waar ook Jack London nog gewoond heeft. Volders heeft deze gebeurtenis
geromantiseerd. Sarah heeft zelf niets met het noorden maar vraagt zich af of
ze het leven daar wil opgeven voor een leven als werkneemster in een bedrijf in
Vancouver. Zelf heeft Volders niet zoveel met juwelen maar het ambacht van
Sarah paste in haar straatje. Sarah ontmoet daar de oudere Mary, die een winkel
heeft en daarnaast ook de bluegrassmuzikanten Adam en Jacob. Tussen Sarah en de
mannen ontstaat een driehoeksverhouding die bestaat bij de gratie van hun
onafhankelijkheid. In de roman spiegelt Volders de situatie aan de jaren
vijftig toen Mary een driehoeksverhouding had. Ook György Konrad schreef in Melinda en Dragoman over een verhouding
tussen drie mensen. Dat is volgens Volders interessanter dan een verhaal over
intrige en achterdocht.
Lo Galbo merkt op dat er ook seks in zit.
Volders beaamt het verder gaat dan vriendschap en dat seks
een rituele noodzaak is buiten een vaste relatie. Haar versie van overspel
klopt in het verhaal, net als de rituele bestraffing van de ene man jegens de
ander. De roman heeft een open einde, maar Volders meent dat vergiffenis
mogelijk is.
Lo Galbo gaat verder in op de verschillen tussen Adam en
Jacob.
Volders zegt dat Adam een romanticus is en zeer getalenteerd
en Jacob meer stabiel en in loondienst, maar dat deze laatste toch uiteindelijk
meer voor elkaar krijgt, omdat de eerste zijn identiteit helemaal ophangt aan
het kunstenaarschap. Leven in het noorden geeft een antwoord op de vraag wat
het is om mens te zijn, allereerst om te overleven, daarna om te leven en
vervolgens om samen te leven. Ze heeft de vrijheidsdrang ontgonnen in Noord, waar ze veertien versies van
schreef.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten