In het eerste shot zien we een jonge non op weg tijdens een
heftig onweer. De beelden zijn in zwart-wit. Het stortregent, zoals het in de
hele film blijft doen. Het water sproeit tegen de ruiten. Alles raakt los in de
vliegende storm, straatlampen bungelen in de wind. Dat geldt ook voor de
personages die in deze film spelen, op de eerste plaats voor Matilde (Xemina
Alaya) die steeds zwaardere middelen inzet om de regen te doen ophouden, maar
ook voor haar aangetrouwde tante Elena en haar nichtje Linda.
De film opent, na dat eerste shot van het gure weer, met een
scène waarin de jonge Matilde haar oom Gustavo en haar toekomstige tante Elena binnenlaat.
Gustavo is als architect betrokken bij de bouw van een nieuwe universiteit, Ze komen
dineren bij de ouders van Matilde. Als haar vader zich verslikt in een visgraat,
bidt Matilde dat hij gespaard moge blijven, hetgeen ook geschiedt.
In grove lijnen brengt Simon Bross ons op de hoogte van de
toestand die later volgt. Matilde studeert zoals afgesproken, haalt haar bul, maar
daarna kan ze niet snel genoeg aankloppen bij het klooster van overste Sofia. Elena
bevalt van Linda die een ziekte blijkt te hebben waardoor het bloed
uiteindelijk zal stollen in haar aderen. Om dat te voorkomen mag ze niet aankomen.
De dokter geeft een drankje mee waarvan ze niet meer dan drie druppels mag
nemen. Elena gaat zelf ook vermageren. Ze rookt veel, doet veel aan fitness en
eet niet.
Ze is boos op Linda als die, omdat ze stiekem haar mond
volpropt (zie foto) als haar moeder niet in de buurt is, toch steeds aankomt. Omdat haar
man niet lekker met dat bottenlijf vrijt, kruipt hij met een Peruaanse studente
in bed. Hun aardse liefde staat in sterk contrast met de dweperigheid van Elena,
die zich heeft vastgepind in het voorkomen van verslechtering van de toestand van
haar dochter, zozeer dat de dokter haar gezondheid op een gegeven moment een
groter probleem vindt dat die van Linda.
In korte scènes worden de verschillende verhaallijnen uit de
doeken gedaan. Matilde en Linda ontmoeten elkaar omdat Matilde een groep kinderen,
waaronder Linda, voorbereidt op de eerste heilige communie. Ze vertelt hen over
de hostie, die het lichaam van Christus voorstelt. Om alle onheil uit de natuur
af te weren gaat Matilde ook vasten. Eerder heeft ze al geprobeerd om afval te
eten, maar dat heeft niet geholpen. Gustavo onderzoekt een verstopping waardoor
de universiteit blank staat en de Peruaanse de loopband niet kan gebruiken. Dan
is er nog een bisschop die geen geld heeft voor renovatie van het klooster
waarin Matilde verblijft maar moeder overste Sofia tijdens een vorstelijk diner
aanraadt om zelf dat heerlijke voedsel te gaan verkopen en daarmee geld binnen
te halen. Als Linda hoort dat haar moeder haar darm wil verkorten besluit ze
het flesje met druppels in zijn geheel in het waterflesje van haar moeder te
gieten.
De scènes zijn fraai gekozen. De beelden komen binnen,
versterkt door indringende vioolklanken. Af en toe zoomt Bross in op een
detail, zoals op een schilderij wanneer Elena met haar dochter naar een
vermageringskliniek gaat. De pianomuziek past mooi bij de scène waarin Gustavo
met de studente vrijt en ze elkaar insmeren met slagroom en kersen. In een
vervolg op het eerste shot ziet Matilde Jezus over het water wandelen. Malos hábitos
is een zwaarmoedig, maar sensueel en soms ook grotesk psychologisch drama, dat aan
La grande bouffe doet denken maar zich
afspeelt rond geloof en natuurramp maar vooral gaat over slechte eetgewoonten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten