Tussen contact hebben en sterven, vasthouden en loslaten
Hoe moet je een wolk beschrijven - niet de vorm die de wolk
soms aanneemt en een aardig spelletje is dat ook in films wordt gespeeld -, maar
de fysieke aanwezigheid in de lucht? Liling, dochter van door kanker een blind
geworden moeder, oefent zich erin om de werkelijkheid voor haar moeder zo goed
mogelijk te beschrijven opdat haar herinneringen, dat is tenminste de opinie van
de arts die ze consulteert, niet vervormd worden.
How to describe a
cloud is alweer de vijfde film van de Nederlander David Verbeek die graag
in China draait. Dit keer pendelt hij tussen Taipei, waar Liling (zie poster) als musicus een
technoconcert voorbereidt en het Taiwanese platteland waar de moeder woont. In
het begin van de film zien we moderne beelden met licht- en geluidseffecten die
mooi contrasteren met de rustige natuur op het platteland. Lilian reist af en
toe met de hoge snelheidstrein, die dwars door het centrum van Taipei gaat,
naar haar moeder, die door haar broer wordt verzorgd. De moeder zegt haar dat
ze weliswaar niet meer kan zien maar dat ze inmiddels een zesde zintuig heeft
waarmee ze alles kan voelen wat er om haar heen gebeurt.
In een café ziet Liling de vroeg gepensioneerde bioloog Chen
die inmiddels ontwerpen maakt voor science fiction boeken. Ze vraagt hem waarom
hij vrijgezel gebleven is. Hij antwoordt heel gevat dat hij een moeilijke man
is en dat de grootste afstand in het universum tussen twee menselijke geesten
is. Dat neemt niet weg dat hij haar graag bijstaat. Als de moeder van Liling
gevallen is en Liling daarover overstuur is, laat hij haar zelfs logeren in de
hotelkamer waar hij woont. Hij laat haar trots de illustraties zien van wezens
die op een planeet heel ver weg voorkomen.
Liling is weinig betrokken meer bij het concert. Ze last het
af en trekt in bij haar moeder omdat die niet meer alleen kan zijn en haar
broer werkt. Ze kijken samen naar de televisie, waarbij Liling de moeder
vertelt wat er zoal te zien is. Ze maken ook wandelingen waarbij de moeder
aandringt dat Liling trouwt. Het liefst met iemand die bij Liling past, die in
het jaar van de varken geboren is. Chen belt dat hij langskomt omdat hij toch op
excursie wil naar een eiland in de buurt wil in biologische zin interessant is.
Hij vraagt haar mee maar Liling wil haar moeder niet alleen laten.
Als hij terugkomt staat Liling aan de kade om hem te
verwelkomen maar Chen stapt meteen in zijn auto en rijdt weg. Liling is zeer
verbaasd dat hij haar zelfs niet te woord wil staan en besluit zelf ook een kijkje
te gaan nemen op het eiland.
How to describe a
cloud ademt ondanks de drukke bezigheden van Liling rust uit. De camera is
vaak op haar gezicht gericht, waardoor de kijker zich sterk met haar betrokken
voelt en haar dilemma’s deelt. Het is een verademing dat een film over een
moeder dochter relatie zonder al te veel woorden gemaakt kan worden. Dat
verdiept het kijken naar de inhoud van deze film die toch al zeer de moeite
waard is, niet alleen vanwege de mooie rol van Lu Huang als Liling maar ook
vanwege de filosofische sfeer die over de beelden hangt. Als Liling denkt dat
een schreeuwende kaketoe in haar omgeving een sterfgeval aanzegt, antwoordt
Chen dat de vogel contact zoekt. Contact hebben en sterven, vasthouden en
loslaten, tussen die existentiële polen beweegt zich de film.
Hier
de trailer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten