‘Dit is geen crisis, dit is bedrog.’
Chris Kijne leidt het programma in. Het is bijna
Prinsjesdag, de schatkist is leeg, wat is er aan de hand, zijn we in een andere
tijd beland? In Lissabon kwam een bijzondere denktank bijeen van lieden uit
verschillende landen met uiteenlopende disciplines die zich over de crisis
bogen.
We zien beelden van protesten in Barcelona, Athene,
Valencia, Lissabon, Londen en Den Haag. Volgens initiatiefnemer Manuel Castells, socioloog uit
LA (zie foto), worden de problemen ontkend. De evolutie, ofwel de metamorfose van de
crisis vereist een grondige analyse door onafhankelijke denkers. We leven in
een tijd waarin de bomen niet meer tot de hemel groeien.
Craigh Calhoun, socioloog uit New York, was persoonlijk
betrokken bij de huizencrisis.
Volgens hem wantrouwen de burgers de overheid omdat die hen
in de steek laat. Het is belangrijk dat de staat zich achter de burgers opstelt
en niet het kapitalistisch systeem ondersteunt.
Volgens John Thompson, socioloog uit Londen, leek de crisis
in eerste instantie beperkt tot Wall Street. maar grijpt die inmiddels in het
leven van burgers door sluitingen van
bibliotheken bijvoorbeeld. Het begin van de crisis kan worden vastgesteld, maar
de afloop is onzeker. In Cambridge stond in 2007 een rij voor een bank, die in
zwaar weer verkeerde. De financiële crisis heeft zich uitgebreid tot een
politieke en sociale crisis. Bestuurders zijn afhankelijk van private
investeerders die bezuinigingen eisen. Mensen protesteren omdat de crisis door
de banken werd veroorzaakt. Regeringen zitten klem in een Faustiaans pact dat
hun lot verbindt met private beleggers, terwijl ze op hetzelfde moment met
woedende burgers te maken hebben.
Volgens Castells is het leven onzeker geworden. Sinds 2008
hangt er een donkere wolk boven ons hoofd. Hij stemt in met de leus dat dit
geen crisis is maar bedrog. De crisis wordt gebruikt om over de ruggen van de
werkers de macht van de rijken te vergroten. Castells ziet twee reacties op de
problemen: vooruit of achteruit. Het heden werkt niet meer. Een confrontatie
hoeft niet persé gewelddadig uit te pakken. Als er echter geen hoopgevende
bewegingen ontstaan, zullen er haatbewegingen komen.
Michel Wievlorcka, socioloog uit Parijs, acht de globalisering
een belangrijk aspect van de crisis. Men weet niet meer waar men aan toe is.
Het systeem is niet abstract, maar bestaat uit mensen. Wat willen de lui die
zoveel geld verdienen, wat zijn hun motieven?
We zien beelden van Rooseveldt die tijdens de Great
Depression de hebzucht aan de kaak stelt. We staan net als toen voor een keuze
tussen New Deal of fascisme.
Wievlorcka haalt een boek aan over de plaats Marienthal in
Oostenrijk met veel industrie. Na het verdwijnen daarvan werd men futloos.
Geweld hoeft er niet noodzakelijk uit voort te vloeien. Behalve het
nationalisme zijn er meerdere reacties op de problemen mogelijk.
De Bostonse historica Rosalind Williams meent dat het einde
nadert. De toekomst oogt niet positief. Er zijn meerdere crises tegelijk, omdat
de problemen maar voortsudderen. Ze voelt zich aangesproken door een tekenfilm waarin een
tijger, aangezet door mensen, door de straten sluipt.
Sarah Banet-Welser, mediawetenschapper in LA, onderzoekt de
manier waarop reclame-makers met de crisis omgaan. Zij zetten die neer als een
merk. Levi’s gebruikt de crisis als een kans om de terloorgang van de
staalindustrie ongedaan te maken. Men gebruikt
uitspraken van Walt Whitman en kinderstemmen die zeggen: A long time ago
things got broken here. Ze abstraheren van de oorzaken. Ze gebruiken de taal
van de frontiers, voor wie grenzen er waren om overschreden te worden.
De uitweg is een individuele. Chrysler toont Detroit als een plaats waar the
hottest fire makes the hottest steel. De reclameboodschap wil Chrysler en het
kapitalisme hermerken. Op Youtube is de reclame, die de werkelijkheid
versimpelt, twaalf miljoen keer bekeken.
Terhi Rantanen, mediawetenschapster van de London School of
Economics, stelt dat politiek en media
achter zijn gebleven bij de economische mondialisering. Men grijpt terug op het
nationalisme, omdat men dat kent. Het is staten tegen staten, Finnen tegen
Grieken. Men geeft elkaar de schuld op een onaangename toon.
Mensen voelen zich verloren en kruipen bij gebrek aan
vertegenwoordigende instituties terug naar de eigen gemeenschap of zoeken
verwanten op internet. Het centrum van de wereld is van Amerika en Europa
verschoven naar het Oosten met alle gevolgen voor ons. We zullen eraan moeten
wennen.
Gustavo Cardoso, socioloog uit Lissabon, zegt dat de
politiek nu pas de crisis begint te zien. In Portugal ging een beweging de
straat op die zich al op internet manifesteerde. Het lied Parva Que Sou (How stupid I am) van Deolinda
vormde een appèl om in beweging te komen.
In Spanje reageerden de Indignados, de verontwaardigden.
Spontaan kwam men samen na oproepen op internet om te protesten tegen het
ontbreken van een politiek debat over de enorme werkloosheid. De beweging van
15 mei sloeg zijn tenten op in het centrum van Madrid en andere steden. Men
stelt zich tot doel de instituties te hervormen. Het spandoek met de tekst ‘We
gaan langzaam omdat we ver gaan’ zegt genoeg. Castells ziet de opstand als een
begin van het herstel van het contact tussen maatschappij en politiek systeem.
Mensen slaan de handen ineen. Instituties zijn onnodig. Er is een alternatief.
Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen klonken veel elementen van bovenstaande, zoals een overheid die achter de burgers moet gaan staan, door in de beschouwingen van de linkse oppositie.
Helaas werd in de uitzending van Tegenlicht over het alternatief niet veel gezegd. Over de toekomst werd met geen woord gerept. Niets over duurzaamheid, duurzame energie of kenniseconomie. Die glimp op de toekomst, houden we hopelijk nog te goed tijdens een follow-up. De crisis als kans. Daar is een denktank voor.
Helaas werd in de uitzending van Tegenlicht over het alternatief niet veel gezegd. Over de toekomst werd met geen woord gerept. Niets over duurzaamheid, duurzame energie of kenniseconomie. Die glimp op de toekomst, houden we hopelijk nog te goed tijdens een follow-up. De crisis als kans. Daar is een denktank voor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten