De cijfercombinatie 9/11 is in tien jaar tijd een begrip geworden en zou een breuklijn aangeven in de westerse cultuur. Of dat echt zo is de vraag. In een breed opgezette, driedelige documentaire van Vara en Vpro en kijkt men terug op de terroristische aanslag op de Twin Towers en andere doelen in de Verenigde Staten. Gisteren werd op de aanslag op de Twin Towers op indrukwekkende wijze herdacht. Paul Simon zong The sound of silence. http://nos.nl/video/271846-paul-simon-speelt-sound-of-silence.html
Drie vragen staan in de documentaire centraal: wat waren de
onderliggende oorzaken, wat waren de motieven en wat de gevolgen van de War on
Terror, die erop volgde?
De delen staan los van
elkaar en zijn door verschillende mensen gemaakt. In het eerste deel
vliegen de Arabische namen ons om de oren, de tweede gaat over een vreselijk
incident tijdens de Irak-oorlog, in de derde komt de recente invloed van de
islam op Nederland aan de orde en worden de laatste tien jaar samengebald.
Ondanks de verscheidenheid zit er uiteindelijk toch een rode draad in het
programma en levert die een aardig beeld op van de contemporaire geschiedenis.
Deel 1: De aanvliegroute
Vanuit twee verschillende landen kijken we naar de
voorbereidingen. Journalist Mustapha Oukbih is in Egypte waar Al-Qaida
geworteld is, terwijl zijn collega Sinan Can in Greifswald, Duitsland op zoek
gaat naar de Libanese kaper Ziad Jarra, de kaper van United vlucht 93. Ziad
studeerde in Duitsland. Over hem en diens Turkse vriendin Aysel is de film The
Hamburg Cell (2004) gemaakt.
De Egyptische arts Ayman al-Zawahin staat aan de basis van
de islamitische terreur. Hij verzette zich tegen de militaire dictatuur in zijn
land en werd later hoofd van Al-Qaida. Generaal Abboud al-Zamar, gevangen gezet
na de moord op Sadat en pas vrij, leerde Ayman in het gevangenis kennen en zegt
dat de onderdrukking in zijn land hem gewelddadig maakte. Ayman was als
voorstander van de Jihad van mening dat afvallige moslims dienden te sterven.
Hij kwam als arts in contact met Bin Laden, die met een lage bloeddruk kampte
en besprak ongetwijfeld politieke kwesties. Filmmaker Essam Deraz zegt dat Bin
Laden aanvankelijk voor de goede zaak vocht en helemaal niet zo gewelddadig
was.
Toen de Russen in 1989 Afghanistan verlieten, zette de
extreme ideologie door. In 1997 verklaarde Bin Laden de oorlog aan de V.S.
Onderzoeksjournalist Peter Berger was bij het eerste tv-interview en zegt dat
men behoorlijk paranoíde was, maar dat Bin Laden veel charisma had en dat
Al-Qaida goed was georganiseerd.
De studiebegeleidster van Zaïd kan er nog steeds niet over uit.
Het is voor haar een raadsel dat hij zoiets verschrikkelijks kon aanrichten.
Neef Salim zegt dat Zaïd een boom zonder wortels was en gemakkelijk te
beïnvloeden. In Hamburg kwam hij in contact met Atta en anderen. Ze troffen
elkaar in de Al Quds moskee. Onderzoeksjournalist McDermott stelt dat ze ver
van huis waren, niet religieus, geïsoleerd in een vreemde cultuur en dat ze in
door de decadente binnenstad naar de moskee liepen, een soort jongensclubhuis
met een warme sfeer. Atta radicaliseerde na een bezoek aan Cairo toen hij
merkte dat men niet op een stadsplanoloog zat te wachten.
Samen met Atta vertrok Zaíd in 1999 naar Afghanistan.
Onderzoeksjournalist Terry McDermott zegt dat de kapers niet gerecruteerd
werden maar volledig vrijwillig hun taak op zich namen. Aysel was bang dat haar
vriend in de strijd tegen de Russen zou sterven. Khalid Sjeik Mohammed, die
techniek had gestudeerd in North Carolina maar zich niet thuis voelde in de
V.S, zat achter het plan van de zelfmoordcommando’s. Yousri Fouda, journalist
bij Al Jazeera, werd in 2002 opgeroepen om hem in het geheim in Karachi te
interviewen, wellicht omdat Khalid met de eer van de leiding wilde gaan
strijken. De serene Ramzi Binalshibk, gangmaker van de Hamburgse cel, die geen
visum kreeg voor de V.S. was daarbij ook aanwezig. Khalid wacht nog steeds op
zijn vonnis in Guantanamo Bay.
Ziad J. twijfelde niet aan zijn opdracht en zocht zelf een
vliegschool in Miami. Hij trouwde met Aysel die dacht dat zij het van de Jihad
had gewonnen. Ziad nam in Afghanistan een afscheidsvideo op, waarin hij
lacherig overkomt. In zijn laatste brief schrijft hij dat Aysel trots op hem
zal zijn. Zijn toestel stortte na een gevecht in de cockpit neer in
Pennsylvania.
Aysel had de verschillende puzzelstukjes in elkaar kunnen
passen. Haar vader, die in Stuttgart woont, geeft Can aanwijzingen over haar
verblijfplaats, maar zij heeft inmiddels een andere naam aangenomen en het
lijkt Can beter haar niet lastig te vallen. Hij schrijft haar wel een brief met
vragen maar weet al dat hij daarop geen antwoord krijgt.
Deel 2: Toestemming om te vuren
Programmamaakster Suchen Tan reconstrueert de slachtpartij
op 12 juli 2007 in Bagdad die door Wikileaks bekend is geworden onder de naam
Collateral Murder (zie http://www.collateralmurder.com/
). Daartoe spreekt ze met de Amerikaanse soldaat Ethan McCord uit Wichita
Kansas, die na het drama ter plekke aanwezig was en met familie van
slachtoffers in Irak. De titel slaat op de hijgerige manier waarop de
helicopterschutters toestemming vragen aan de sergeant op de grond om te mogen
schieten.
McCord ging in dienst na 9/11 om moslims te doden. De aanval
op Irak was boter op zijn brood. Na twee weken werd hij geraakt door een
bermbom. Hij was daardoor in de war en begon in het wilde weg te schieten. De
brute moordpartij, waarbij twee verslaggevers van Reuters om het leven kwamen,
de 22 jarige fotograaf Namir Noor El-Deen en zijn assistent Saïd Chmagh,
veranderde zijn leven. Namir ging erop af omdat een Amerikaanse Humvee door
milities werd aangevallen. Volgens de familie waren de bewapende mannen die op
de video te zien zijn bewakers van een moskee. De helicopterschutters zagen de
camera van Namir aan voor een wapen en openden het vuur. Saïd raakte zwaar
gewond en probeerde een huis binnen te komen. Later werd hij naar het
ziekenhuis geholpen door een vader, die met zijn twee kinderen langsreed. Op
het moment dat de vader hem in zijn busje legde werd opnieuw het vuur geopend.
De vader kwam om het leven, net als Saïd. McCord bracht de twee zwaar gewonde
jonge kinderen, een meisje en een jongen, naar de ambulance.
McCord laat op de video, die oogt als een videogame, zien
dat iemand een granaatwerper draagt. In dat geval kan hij worden neergeschoten.
De bewakers van de moskee bevonden zich op straat en niet in de moskee,
verweert hij zich. De moord op Saïd kon niet door de beugel. Die was tegen de
afspraken van de Geneefse Conventie, dat dat niet mag worden geschoten op een
ongewapende. Soldaten leren om de hiaten in de verdragen van Geneve te
ontduiken, zegt McCord. De helicopterschutters hoopten dat Said een wapen zou
pakken, zodat ze hem konden neerschieten.
McCord vertelt op een middelbare school over zijn ervaringen
en laat ook de video zien. Hij vertelt aan een scholier die in het leger wil om
zijn familie te beschermen dat hij onschuldigen doodde. Wat doe je als een
vijand tussen kinderen staat? Schiet je dan en zijn de kinderen een jammerlijk
gevolg van jouw actie? Na de aanslag stopte hij met schieten en hoopte zelfs
dat hij zelf doodgeschoten zou worden. Eenmaal thuis in Wichita voelde hij zich
zo schuldig dat hij een zelfmoordpoging ondernam en in een psychiatrische
inrichting belandde. Hij excuseert zich aan de Irakezen en wil graag de schade
vergoeden. Achteraf beseft hij dat er geen vijanden waren, dat zijzelf de
terroristen waren, dat hij een slaaf was van de regering en dat de Irakezen hem
hebben bevrijd.
Het lijkt me een interessante vraag wat zou er gebeurd zijn
als niet - smoke ‘m out – Bush aan de macht was geweest maar de verstandiger
Obama. Die zou zeker niet een oorlog tegen Irak zijn begonnen en McCord en de
Irakezen veel leed bespaard hebben.
Deel 3: Het bange land
Documentairemaker Kees Schaap is in het bevrijde Egypte om
Osama Rushdi, die eerder in Zeeland woonde en ook wel de Zeeuwse Rushdi werd
genoemd, na 23 jaar ballingschap in Egypte te verwelkomen. Rushdi wordt echter
vastgezet door de politie. Na 9/11 werd hij uit Nederland uitgewezen als
ongewenst persoon en vestigde hij zich in Engeland.
Schaap refereert aan een bijeenkomst in Felix Meritis, vijf
dagen na de aanslagen. Paul Aarts, die de houding van Verenigde Staten
bekritiseerde en armoede de oorzaak van het terrorisme noemde, nam het op tegen
Leon de Winter, die de bal bij de islam legde. Volgens Mohammed Cheppik, een
Marokkaanse intellectueel, en Mohammed Jabri, een moslim- publicist, won de
visie van Leon de Winter het van de politieke visie van Paul Aarts met als
gevolg dat er, ook door ongelukkige uitspraken zoals van imam Abdullah
Haselhoef en alle stampij rond de Arab European League, een hetze tegen de
islam tot stand kwam, die zowel angst schiep bij autochtonen als bij
allochtonen. Cheppik had gedacht dat hij gemakkelijker zijn mening kon geven.
Wat ooit verzetstrijders waren, zoals de Tjetsjenen, waren opeens terroristen
geworden, zegt hij. De van oorsprong Iraanse jurist Afschin Ellian zat op de
lijn van Fortuyn, Hirshi Ali en Wilders, die in het spoor van De Winter de
islam als de oorzaak van het terrorisme zagen of nog steeds zien. Mohammed
Jabri zegt dat het debat verruwde en dat hij als columnist en satiricus
medeverantwoordelijk was voor de moord op Theo van Gogh. Antropoloog Martijn de
Koning stelt dat mensen ergens bij willen horen en dat men terugvalt op het
Nederlander zijn, met als gevolg dat daardoor het anders zijn van allochtonen
wordt benadrukt. Volgens historicus Ian Buruma hoort men elkaar niet meer in
een verscherpte polemiek. Een ordinaire scheldpartij was het gevolg. Cheppik
zegt dat men niet dichter bij elkaar kwam. Inmiddels is de polemiek nagenoeg
doodgebloed. Volgens criminologe Marion van San blijkt uit de geringe steun aan
de Hofstadgroep dat de voedingsbodem van het terrorisme vanuit de islam geen
aantrekkingskracht heeft. Na tien jaar wordt volgens Kees Schaap langzaam
duidelijk dat de stelling van Paul Aarts toch uiteindelijk het meeste hout
sneed.
De hartelijke telefonische verwelkoming van Rushdi door de
liberale Egyptische politicus Hamza Mansour bewijst volgens Schaap het ongelijk van de
Nederlandse en de Egyptische autoriteiten. Rushdi zat in een Egytische cel
samen met Ayman Al-Zawahin, de in deel 1 genoemde leider van Al-Qaida, en zegt
dat die nooit de lijn van geweld zou hebben gevolgd als de Arabische lente
eerder was uitgebroken. De stelling houdt voor Europa het belang in om, na alle
verwarring, de democratisering in Noord Afrika grootmoedig te
ondersteunen. Zie ook: http://reinswart.blogspot.com/2011/04/symposium-over-de-arabische-lente.html
Meer, veel meer op http://911.onjo.nl
Bin Laden en de rest van Al Qaeda hebben herhaaldelijk gezegd waarom ze dat gedaan hebben:
BeantwoordenVerwijderen"I tell you that security is an important element in human life. And free people don't give up their freedom (security). This is contrary to Bush's claims. He says that we hate freedom.. He should tell us why we didn't attack Sweden, for example. It is well known that those who hate freedom don't have great spirits like the 19 who died, God bless their souls. But we fought you because we are free people. We don’t want oppression. We want to regain the freedom of our Muslim nation. As you spoil our security, we will spoil your security."