Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 12 juli 2013

Karsu (2012), documentaire van Mercedes Stalenhoef



Singer songwriter timmert aan de weg

In Karsu volgt Mercedes Stalenhoef drie jaar lang de ontwikkeling van de getalenteerde zangeres Karsu Dönmetz uit Osdorp, dochter van een eigenaar van een Turks restaurant in de Amsterdamse Pijp. In het begin vermaakt ze als zeventien jarige de gasten in het restaurant tussen het bedienen en afrekenen aan de kassa. Haar muziek doet denken aan Nora Jones. Later in de documentaire valt die naam ook.

We zien de vrolijke Karsu op de middelbare school en in het muziekcentrum waar ze zangles krijgt. ’s Nachts op haar kamer als het stil is om haar heen schrijft ze haar teksten en componeert ze de muziek. Het talent zal er al vroeg in. Op oude opnames van haar als kleuter loopt ze al rond met een microfoon, vast van plan de wereld te veroveren. Haar vader is weg van haar optredens, haar moeder, die haar muzikale afspraken regelt, wil dat ze eerst haar Havo diploma haalt voor ze met een stel vriendinnen op vakantie naar Istanbul gaat.

Stalenhoef heeft zich verdiept in de familieachtergrond van Karsu. De vader van haar moeder, de opa van moederskant dus, kwam uit het dorp Karsu dat sneeuwwater betekent. Hij vertrok vanwege de economische crisis in de jaren zestig als gastarbeider naar Nederland en liet in 1970 zijn gezin overkomen. De moeder van Karsu was toen acht jaar.

Samen met haar ouders bezoekt Karsu de familie van haar vaderskant in Turkije. Haar vader was twintig toen hij in de jaren tachtig vanwege zijn linkse activisme naar Nederland kwam, terwijl haar opa dorpsburgemeester was. Haar vader wist dat zijn vertrek pijn deed maar dat zijn eigen vader zijn ideeën omarmde. Opa heeft een groot huis waarin ze allemaal kunnen wonen, mochten ze uit Nederland gezet worden. Ze bezoeken het graf van haar oma. Karsu is blij dat ze in Nederland geboren is.

We zien haar tijdens de auditie voor het conservatorium. Ze wordt niet aangenomen omdat ze volgens de commissie nog moet groeien en dat kan door veel naar muziek te luisteren. Karsu krijgt al gauw een uitnodiging om op te treden in Carnegie Hall. Dit in het kader van getalenteerde jongeren uit achterstandswijken. Haar ouders gaan met haar mee naar New York en de pers ruikt het nieuws. In het programma Pauw & Witteman zingt ze het nummer Mistress. Ze zegt erbij dat het niet over haar zelf gaat. Haar vader herhaalt meerdere keren dat het privéleven van Karsu geheim moet blijven.

Het is grappig dat Karsu de documentaire maakster maant de camera uit te zetten als haar vriendje het restaurant van haar vader betreedt. Die mag niet weten dat zij verkering heeft. Na ondertekening van een platencontract zien we de jongeman genieten tijdens een optreden vol zelfvertrouwen van Karsu in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Ook haar oma van moederskant is aanwezig. Ze draagt een hoofddoek en heeft een bloemetje mee voor haar kleindochter. Haar komst wordt door Karsu gememoreerd.

Tijdens de bruiloft van een oudere zus van Karsu verschijnt de vriend van Karsu voor het eerst op het toneel. Volgens haar vader is het privéleven van zijn dochter heilig. Aan die uitspraak zal hij nog wel eens aan denken als Karsu straks met een cd doorbreekt.

Hier de trailer van deze wat lichte documentaire die met de ondertitel I hide a secret spannender lijkt dan hij is.  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen