Vakkundig als wapenexpert maar tragisch in de liefde
In de documentaire Anton Corbijn Inside Out loopt de
regisseur door een dorpje met bijzondere dakpannen dat zich leent voor een
locatie voor zijn film. Ook is hij in de Noord-Amerikaanse sneeuw. Hij vertelt
ons over de gebeurtenissen die daar zullen plaatsvinden.
Die gebeurtenissen, waarmee de film begint, zijn verrassend.
Hoofdpersoon Jack (George Clooney) verblijft heel romantisch met een liefje bij
een open haardvuur in een berghut. Tijdens een wandeling de volgende ochtend door
de sneeuw ziet het liefje sporen. Van jagers denkt ze, maar Jack weet wel beter.
Hij trekt het liefje meteen mee, schuilt achter een rots en schiet zijn belager
naar beneden. Als hij haar opdraagt om terug te gaan naar de hut om de politie
te bellen, schiet hij haar rücksichtslos van achter door haar hoofd. Alsof dat
nog niet genoeg is, schiet hij ook nog een handlanger neer voordat hij op de
vlucht slaat.
Dat was het wat de sneeuw betreft. De rest van de film speelt
zich af in de Italiaanse Abruzzen. Jack belt met zijn opdrachtgever Paul en
zegt dat de vrouw niets met de zaak te maken had. Waarom hij haar dan doodde krijgen
we niet te horen. Jack doet zich in het Italiaanse plaatsje voor als
landschapsfotograaf maar ondertussen ontwikkelt hij in opdracht van Paul speciale
wapens op zijn hotelkamer. Paul raadt hem aan geen vrienden te maken, maar de
kijker weet dat zoiets dan toch gebeurt.
Niet in de figuur van een wat verdorven pastoor, die hem
liefst bij zijn kudde inrekent, wel met het hoertje Clara, die zeer gesteld is
op Jack, net als hij op haar. Als zij een paar keer beroepsmatig met elkaar
naar bed zijn gewees, wordt hun samenzijn een privé-aangelegenheid. Als Jack op
de ochtend, nadat hij bij haar geslapen heeft, wakker wordt en Clara al onder
de douche staat, doorzocht hij haar tasje en schrikt van het pistool dat ze met
zich meedraagt.
The American heeft
een hoog George Clooney gehalte. Ze zien hem anderhalf uur lang met een
geconcentreerde, norse blik rondlopen. Het gevaar kan overal vandaan komen. Ook
uit de knalpijp van een brommertje. Zelfs een liefje kan tot de verkeerde kant
behoren. Wellicht doodde hij dat eerste liefje in de sneeuw gewoon uit de
onzekerheid dat zij tot zijn rivalen behoorde.
Al met al heeft The
American heel veel van een ordinaire spannende film met alle daarin voorkomende
ingrediënten zoals een stel mooie meiden, een romance en een achtervolging, al stijgt
de scène met een van die knappe dames die in het bos het door Jack ontwikkelde
wapen test, daar wel boven uit (zie foto). Als zij hem na de gevaarlijke test vraagt naar
de vrouw in zijn leven, geeft hij daarop geen antwoord. Vrouwen zijn, anders
dan in de meeste actiefilms, hier in ieder geval geen doetjes, maar hebben het
heft in handen.
Tijdens de film die ondersteund wordt door subtiele
pianoklanken, kon ik me de documentaire niet uit mijn hoofd zetten met Jack als
de alter ego van de regisseur, die ook veel tijd in hotelkamers doorbrengt. Een
vakman, maar een tragische figuur op het gebied van de liefde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten