Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 11 juli 2013

Filmrecensie: An ideal husband (1999), Oliver Parker



De domste blijkt de slimste

Voor een kostuumdrama moet je in Engeland zijn. Daar weten ze wel raad met dit genre: relationele problemen van rijke mensen in een stijlvolle verpakking. Ook An ideal husband valt in die categorie. Het is dit keer niet de vrouw die de hoofdrol speelt, maar Robert Chiltern, een onkreukbaar lid van het Lagerhuis, tenminste daar ging hij voor door tot hij werd gechanteerd door Laura Chevely, inmiddels een vrouw uit de hogere Weense kringen.

An ideal husband speelt zich af in The London season in 1895, aan het eind van een roerige eeuw zo wordt aan het eind van de film gememoreerd tijdens een debat in het Lagerhuis.
Het onderkomen van sir Robert Chiltern en zijn vrouw Gertrude, die zich bezig houdt met de emancipatie van de vrouw, is het middelpunt van een samenkomst van de politieke elite. Ook mrs. Chevely vertoont zich daar. Ze is een vroegere klasgenoot van Gertrude en ze had ooit een oogje op Robert, maar trouwde met een rijkere Oostenrijkse baron (een rol van Jeroen Krabbé).

Inmiddels is Chevely niet in Londen om hem te verleiden maar om zijn steun te verkrijgen voor een kanaalproject in Argentinië, iets waar Robert sterk tegen is en waar hij zich spoedig in het Lagerhuis negatief over zal uitlaten. Als hij die steun echter niet geeft, zal zij de krant verwittigen over een geval van zwendel in het verleden. Ze is in het bezit van een brief aan haar man die zeer belastend is voor Robert.

De lichtere toets wordt ingebracht door de ongetrouwde Lord Arthur Goring, zoon van een parlementariër en een vriend van Robert. Van jezelf houden is het begin van een levenslange romance, zo luidt zijn motto. De vader van Arthur wil dat zijn zoon serieuzer wordt en nadenkt over een vrouw. Die zijn er genoeg in zijn omgeving, met voorop Mabel, het artistieke zusje van Robert, maar Arthur houdt ervan de draak met alles en iedereen te steken.

Dat verandert als Robert hem inlicht over de chantage door Chevely. Gertrude weet nog van niets en hij durft er ook niet tegen haar over te beginnen, maar vraagt Arthur met haar te praten. De bedekte termen, waarmee Athur over de zwendel spreekt veroorzaken ongerustheid bij Gertrude. Als Mabel langs komt zegt
Arthur tegen Gertrude dat ze altijd naar hem toe mag komen als ze in de problemen komt. Niet veel later verneemt Gertrude van Chevely wat er aan de hand is, hetgeen leidt tot een relatieprobleem met Robert, waardoor Gertude behoorlijk overstuur raakt.

De sleutelscène, die zich heel goed leent voor het toneel, speelt zich af in het ouderlijk huis van Arthur. Zowel Robert als Chevely en Gertrude kloppen bij hem aan. Gertrude schreef eerst nog een roze briefje dat ze in de problemen zit en met hem wil praten. Omdat Arthur een appeltje met zijn vader te schillen heeft, laat hij Robert, die als eerste aanklopte, zolang in zijn kamer wachten. Hij vraagt de butler om de vrouw die met hem heeft afgesproken in een andere kamer te stallen en anderen naar huis te sturen. Hij weet echter niet dat Chevely eerder aanbelt dan Gertrude. Na het akkevietje met zijn vader praat hij met Robert. Hij opent daarbij de tussendeur in de verwachting dat Gertrude hun gesprek afluistert. Robert hoort geluiden in de andere kamer en vertrouwt het niet. Hij werpt een blik door de deur en ziet tot zijn ontzetting Chevely Zij heeft het briefje van Gertrude aan Arthur gelezen en meegenomen als een troef.

Veel misverstanden komen voort uit de sleutelscène. Arthur Goring, door zijn vader voorgesteld als een domme jongen, blijkt uiteindelijk de slimste.

Hier de trailer van An ideal husband, naar het gelijknamige toneelstuk van Oscar Wilde.     

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen