Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 23 juli 2013

Filmrecensie: Justine (1977), Chris Boger



Zonde gedijt, goedheid wordt gestraft.

Geheel in de stijl van de moraal van Marquis de Sade wordt in Justine het verhaal verteld van twee zussen, de zestienjarige Justine en de zeventienjarige Juliette die een geheel verschillende, om niet te zeggen tegengestelde kant op gaan in hun leven. Justine (Koo Stark) wijdt zich aan god, Juliette (Lydia Lysel) aan de lust. De eerste heeft het moeilijk, de tweede gemakkelijk. Goedheid wordt gestraft terwijl zonde gedijt.

De zussen wonen als novices in een klooster na de dood van hun ouders, maar erg rustig gaat het daar niet aan toe. Juliette kan haar lusten heerlijk botvieren op andere zusters (zie filmposter), de devote Justine moet er veel aan doen om de nonnen van haar mooie lijf af te houden.

Als de overste hoort dat hun vader een zondaar was die zelfmoord heeft gepleegd en daarmee ook zijn doodverdrietige vrouw heeft meegenomen, stuurt ze de meisjes weg. Juliette weet nog wel een tante die Pauline heet en in Londen woont in een bordeel. De pastoor wenst hen sterkte en zegt dat zijn deur altijd voor hen open staat. Op de weg naar Londen vertelt Juliette heel openhartig tegen een jongeman in de koets dat ze graag prostitué wordt en daarvoor in de leer gaat. Tijdens een overnachting komt de jongen bij haar langs om haar, onder de ogen van Justine die wakker geworden is, de eerste beginselen vna de lichamelijke liefde bij te brengen. Justine is nog erg bezig met haar ouders die in de hel smeulen en wil het liefst dood als ze daarmee hun straf ongedaan kan maken.

De Franse salon waar mannen verwend worden wordt geleid door madame Laronde. Ze is in haar schik met haar nieuwe personeel dat meteen les krijgt door de extravagante pruikdragende George, die snuift en graag de zweep hanteert. Justine ziet met lede open aan hoe George zich, gadegeslagen door de madame en hun tante, van zijn taak kwijt. Ze vlucht weg, komt op de trap de knappe jonge lord Carlisle tegen die haar begrijpt en neemt zilverwerk mee om de terugreis te betalen.

Ze klopt in de avond aan bij de pastoor die een maaltijd voor haar neerzet en haar vertelt dat ze zich niet schuldig hoeft te voelen over haar misdaad. Omdat Justine moe is gaat ze naar bed. Ze wordt bezocht door angstige dromen waarin ze in de hel is. De pastoor moet hard bidden en gaat aan de drank om haar niet aan te randen, maar in in de ochtend houdt hij het niet meer. Justine vlucht naar boven met de pastoor achter zich aan, die van het dak dood op de grond valt. Justine vlucht en wordt opgevangen door een boerengezin met een moeder en drie zoons die haar vertelt dat ze daar veilig is. Ze moet echter wel deelnemen aan het beroven van de koets als ze niet verkracht wil worden door haar zoons.

Onderwijl heeft Juliette de knappe rijke Carlisle aan de haak geslagen die anders dan George heel teder voor haar is. Madame ziet het en laat hen maar. Omdat Juliette bezorgd is over haar zus besluit Carlisle naar het klooster te reizen om haar op te sporen. Tot zijn ontsteltenis ligt Justine midden op een bospad. Na een gevecht met de boerenzoons weet hij met Justine te ontvluchten. Op de terugweg naar Londen brengen ze de nacht door op een boerenhoeve. De lord denkt daar Justine wel te kunnen veroveren maar die is vastberaden en wordt gered door de zoons die hen gevonden hebben. Opnieuw slaan ze op de vlucht, nu op één paard. Carlisle wil naar een tante van hem in de buurt, maar Justine kan daar niet zo vies aankomen. Justine besluit daarop een bad in een meer te nemen, dat haar echter niet zo goed zal bekomen.

Justine is gemaakt naar het gelijknamige jeugdboek van Marquis de Sade uit 1791 dat in een nieuwere versie in 1797 in Nederland werd uitgegeven. De Sade was nog jong en nog niet zo geperverteerd toen hij dit jeugdboek schreef. Het scenario is van de hand van Ian Cullen.

De film werd ook bekend onder de titel Cruel Passion. Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen