Een gezinnetje op weg naar 21 december 2012.
Het werd met veel tamtam aangekondigd. De Ploeg 2012
is niet alleen een theatervoorstelling, maar een verder strekkend project met Youtube filmpjes, een forum waarop bezorgde leden hun ongerustheid kunnen
delen en zelfs een Gids voor het einde der tijden, waarin we kunnen
nalezen wie wat als laatste woord zei en hoe we, in wanhopige staat, een kat
kunnen villen. Alles wees erop dat de familie Van der Ploeg, bekend van de
gelijknamige tiendelige jeugdserie op televisie, dit keer de strijd gaat
aanbinden met de ondergang van de maatschappij, al lang geleden op 21 december
2012 voorspeld door de Maya-indianen. Alleen leden van De Ploeg zullen gered worden.
De Maya’s worden ruimschoots genoemd, al denkt Pap, als
Broer de ondergang van de wereld aan tafel te berde brengt, dat het gaat om een erotische kalender
dan wel een nieuw soort mayonaise. Veelal zijn het echter de gebruikelijke
gezinstaferelen die we voorgeschoteld krijgen met de autoritaire en gevoelsarme
Pap, de zorgzame Map, de angstige en gevoelige Broer, de in zichzelf gekeerde
Berrie en de eigengereide Nonkel. Alleen Buck ontbreekt. Eerst wordt gezegd dat
hij overleden is, daarna is hij naar Mongolië afgereisd en tenslotte is hij
ontvoerd op zijn missie als hondentrainer in Uruzgan en dat alles met de
bedoeling om Map niet ongerust te maken.
Het is een snip en snap-geheel, waarin van alles
langskomt in allerlei theatrale vormen met op het eind een echtelijk drama omdat Pap zijn
hakken in het zand zet. Het heeft kwaliteit, zeker, maar het voldoet niet
helemaal, omdat de kern nauwelijks wordt geraakt. Het is veelzeggend dat
Nonkel, die zijn Donald Duck- kop afzet om als schoolmeester een tirade te houden tegen het door managers
ontsleutelde onderwijs, de handen van de zaal in Haarlem stevig op elkaar
krijgt.
Het begint erg fraai met een stel varkens die met de handen
in de zakken onwennig knorrend over het toneel scharrelen. Tot de slachter
verschijnt en de paniek toeslaat. Hij doet alsof hij geen kwaad in de zin
heeft, steekt een hand uit met voer erin, dat door het minst sluwe varken wordt
opgeslobberd, waarna die zich gewillig naar de slachtbank laat leiden. Een
mooie allegorie van de manier waarop wij met de crisis omgaan.
Mooi is ook het stille spel in de ruimtecapsule waarin André
Kuipers zich bevindt en die wordt gevraagd of hij al een meteoriet voorbij
heeft zien komen of het gesprek dat de broers oefenen tussen Pap en Broer,
omdat Broer wel eens van zijn vader wil horen dat hij geliefd is. Er is de
absurde scène waarin Broer zegt dat hij zich beter kan verstaan met dieren en
een mooi typetje van de president van de Verenigde Staten met het syndroom van
Down..
Zwakker zijn scènes in de bank waar Pap zijn spaargeld gaat
opnemen, dat verdampt blijkt. Hij wordt onzeker gemaakt over
zichzelf, maar gelukkig heeft hij houvast aan zijn pijp, getuige zijn leus: ik
rook dus ik besta. Broer vreest dat ie straks alleen overblijft maar wordt door
Nonkel gerustgesteld aangezien uit zijn ontlasting is gebleken dat hij
kanker heeft en dus het einde van de wereld niet hoeft meemaken. De demente Pap die steeds weer een oud liedje gaat zingen.
Dynamiek is er zeker. Het begint met een vrolijk
gezinsdansje voor het ontbijt, er wordt een scenario geschreven én tegelijk gespeeld van
een gangsterfilm, er is een hilarisch scène over televisiehelden die een
vergadering beleggen over samenwerking en een nog hilarischer spelletje Ik
ga op reis en ik neem mee, maar het is hard zoeken naar een vlammend
protest over de graaicultuur op de bijna uitbarstende vulkaan.
Het publiek schreeuwt bijna daarom. De verwachting is gewekt. Er
is genoeg te zeggen, maar het blijft, behalve de tirade van Nonkel over het
onderwijs, bij de actualiteit van de laatste tsunamidreiging en de storing bij
Vodafone. Niets over Wouter Bos die nog altijd fier is dat hij de financiële
wereld heeft gered, maar de mensenwereld in een chaos achterliet. Niets over het
drietal dat af en toe achter de microfoon verschijnt, de voeten stevig in de grond
geplant om omwaaien te voorkomen. De drie leden van De Ploeg die als een soort
alternatief Simplistisch Verbond met blauwe armbanden om op het toneel
verschijnen om Map mee te delen dat zij tot de geredden behoort, hadden zich
ook kunnen voordoen als vos, rat en das die niets meer te zeggen hebben en zich
hebben verschanst in het regeringshol om hun tanende macht nog zo lang mogelijk
te kunnen uitoefenen, rat denkend aan een commissariaat, das bij god niet
wetend hoe hij straks de gelederen gesloten moet houden, vos alle onzekerheid
weglachend omdat hij, anders dan hij beweert, geheel niet in staat is om orde
op zaken stellen.
Een succesvolle jeugdserie blijkt nog niet zo gemakkelijk om
te zetten in een maatschappelijke satire. De Ploeg danst op de vulkaan
is een gemiste kans om te zeggen waar het op staat in de aanloop naar 21
december a.s. als de lente begint.
Hier alles over De
Ploeg 2012.
Ojee, ik heb nèt twee kaartjes besteld voor 12 juni in het Nieuwe de la Mar theater. Ik kijk er, ondanks deze recensie evengoed naar uit, want ik ben een grote fan van NUHR en de Ploeg. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zozeer ga voor de vlammende protesten alswel voor de alles omver werpende lol waarmee de heren hun kunsten vertonen. Enige maatschappijkritiek daarbij is dan gewoon meegenomen, maar wat mij betreft geen voorwaarde om te gaan kijken.
BeantwoordenVerwijderenIk hoorde van iemand die de Familie van der Ploeg aan Zeg eens aaa gekoppeld had. De doktersfamilie waarvoor Mien Dobbelsteen werkte heette inderdaad ook Van der Ploeg, maar Pap, Map en de hunnen zijn van een ander slag.
VerwijderenHahaha, leuk!
Verwijderen