Omdat ik het niet beter kan inleiden dan op de site staat,
hierbij dit plagiaat:
Sunny Bergman reist over de wereld langs de grenzen van ons
denken over seksualiteit, de liefde, vrouwelijkheid en het lichaam. Vanuit een
persoonlijk betrokken perspectief gaat Sunny in Oeganda, China, Cuba en India
op zoek naar verrassende denkbeelden, die aan onze eigen (westerse) ideeën
wrikken over wat normaal is, of hoort te zijn. We zien dat in het liberale
Nederland, dat seksueel bevrijd lijkt te zijn, toch dogma's en vastgeroeste
conventies bestaan. Seks is veel complexer en boeiender dan wat we dagelijks
voorgeschoteld krijgen. Met een open en vragende houding en door ook haar eigen
verhaal te delen, komt Sunny Bergman dichtbij de belevenis van zeer
verschillende vrouwen die haar uiteenlopende (zonnige en minder zonnige) kanten
van seksualiteit en relaties laten zien. Ontmoetingen die vraagtekens zetten
bij de ideeën die wij hebben over ons lichaam en seksualiteit. Waarom willen we
designer vagina's als lange schaamlippen lekkerder zijn? Hoe komt het dat er
zoveel nadruk ligt op jong zijn, als je op hoge leeftijd juist meer schijnt te
genieten? Waarom genoegen nemen met uitsluitend fysiek genot, terwijl seks een
goddelijke ervaring kan zijn? En waarom laten we ons liefdesleven verstikken
door de huur en de afwas? Elke plek biedt een nieuw en heel eigen perspectief
op seksualiteit.
Deel
1 Oeganda
We beginnen in de Bijlmer waar een groep Oegandese vrouwen
samenkomt voor een kitchen tea party, hetgeen een alibi is om met elkaar over seks te
praten. Een van de vrouwen zegt dat haar slaapkamernaam Tijger is. Ze kan goed
shacken. Sunny vraagt zich in het vliegtuig af hoe deze vrijmoedigheid ontstaat
is.
Ze luistert in Oeganda naar Radio Simba dat een programma
over seks uitzendt. In Oeganda moeten tantes de meisjes voorbereiden. Deze
zussen van de vader worden ssenga’s genoemd. Er zijn ook beroepsssenga’s zoals
Brenda, die Sunny inwijdt. Ze doet liggend een lustopwekkende dans, waarbij het
bekken in een acht bewogen wordt en fluistert sexy. Ook raadt ze aan to
tighten up om de man een goed gevoel te geven. Door de kont omhoog te
brengen kan de man dieper penetreren. Door te trekken aan de binnenste
schaamlippen wordt de erogene zone groter.
Sunny bezoekt een islamitische school en vraagt de meisjes
of ze baat hebben bij dit soort voorlichting, maar daar laten de bakvissen zich niet over uit. Twee maatschappelijk werksters
nemen haar mee de binnenlanden in. Een vrouw zegt dat een orgasme een teken van
liefde is. Ze beweegt alleen met het bekken.
Sunny vraagt hoe ze seks heeft met alle kinderen zo
dichtbij. De vrouw antwoordt dat ze seks hebben als de kinderen slapen en dat
ze zachtjes doen. Sunny concludeert dat de sekslessen de vrouwen zelfvertrouwen
geven.
Een vrouw bekent dat ze onder druk uitgetrokken is. Ze vindt
het vreemd dat de labia in Nederland schaamlippen worden genoemd. Ze is er
juist trots op, je kunt toch niets aan je lijf veranderen.
Sunny gaat met een van de maatschappelijk werksters de
badkamer is om hun schaamlippen te vergelijken. Ze vindt het frappant dat
zoiets kan. Brenda zegt dat vrouwen bij elkaar kunnen trekken als ze dicht
tegenover elkaar zitten, maar ze mogen niet vingeren. Er is een taboe op
homoseksualiteit. Dat wordt gevoed door Amerikaanse evangelisten, die het
traditionele gezin willen beschermen. De christelijke leer drukt in een land,
waar tachtig procent christen is, zijn stempel op de politiek.
Stosh is een lesbiënne die last heeft van de homohaat. Na
een verkrachting kreeg ze aids.
Sunny ziet een groot contrast tussen het trekken aan de
schaamlippen en de homohaat. In de Bijlmer vertelt een vrouw, die op een
nonnenschool zat, dat een non haar trok maar dat dat verder geen seksuele
connotatie had.
Sunny vraagt een vrouw hoe vaak ze vrijt en hoort dat ze dat
vaak doet om een man te bevestigen. Een kojja is een oom die een man
inwijdt in het seksuele spel. Likken wordt niet aangemoedigd vanwege aids,
behalve in een vaste relatie. De familie bemoeit zich met het seksuele leven
van een echtpaar. Soms ging de oom zelfs voordoen aan de man hoe hij zijn vrouw
moest bevredigen, maar dat is verleden tijd. Seks is wel een collectieve verantwoordelijkheid.
Sunny kan zich niet voorstellen dat ze haar broer vraagt om haar kinderen
seksuele tips te geven.
Ze hoort over katchabali, een techniek waarbij de man
zijn eikel over de clitoris van de vrouw wrijft. Ook achter de toonbank van het
restaurant waarin ze zitten, wordt daar gewoon over gepraat.
Sunny gaat in een kleurig gewaad mee naar een traditionele
bruiloft, een collectieve investering, ook in financieel opzicht. Eerst gaan ze
naar de kapper. De bruid wordt gestyld, het haar van Sunny opgestoken. De
vrouwen geloven niet dat Sunny eens in het half jaar naar de kapper gaat, zij
gaan elke veertien dagen. Het is daar belangrijk om er steeds ander uit te
zien. ‘Om de man te behagen,’ veronderstelt Sunny. Dat klopt. Sunny vindt dat
ze er wel erg veel moeite voor doen.
Seks is het cement voor een goed huwelijksleven. In
Nederland is het belangrijk om er sexy uit te zien, in Oeganda leert men om op
een prettige manier seksueel actief te zijn.
Deze aflevering is opgedragen aan homo activist David Kato die
op 21 januari 2011 in zijn huis in Kampala werd vermoord.
Deel
2 China
Sunny bezoekt het matrilineaire gebied - zoals dat heet - in
de Himalaya waar Mosou-vrouwen de touwtjes in handen schijnen te hebben. Door
het zogenaamde wandelhuwelijk blijven de families intact. De man bezoekt zijn
vrouw ’s nachts in haar flower room en in de ochtend vertrekt hij weer. De
kinderen blijven bij de moeder. Sunny denkt dat de verhoudingen gelijkwaardiger
zijn en meer op liefde gericht dan bij ons omdat er geen economische belangen
op het spel staan.
Ze spreekt daarover de bekende schrijfster Namu, die beaamt
dat er geen echtelijke ruzies zijn omdat de partners niet samenwonen. De dynamiek
van gezinsleven en liefde wordt niet vermengd en daardoor kan het huwelijk niet
ontwricht worden. Er ligt een ander concept van vaderschap aan ten grondslag.
Sunny kan zich niet voorstellen dat haar kinderen door haar broer worden
opgevoed.
We ontmoeten een Mosou paar, Rhing en zijn vrouw. De laatste
zegt dat Rhing haar eerste partner is omdat er weinig te kiezen was. Rhing
houdt van de persoonlijkheid van zijn vrouw.
Sunny hoort in een Mosou-museum dat een vrouw een man niet binnen
hoeft te laten in haar flower room en dat een man uit schaamte om weggestuurd
te worden niet te vaak zal aankloppen. Men praat niet over seks, ook jongeren
doen dat nauwelijks. De vraag wie het initiatief neemt, is impertinent. De
vrouwelijke gids zegt dat er vroeger symbolen waren als liederen, dansvormen en
geschenken om aan te geven dat men elkaar aardig vond, de jongeren gebruiken
hun mobieltjes. Namu zegt dat man en vrouw van seks genieten maar dat niet
tonen.
De gids heeft zelf een huwelijkscertificaat omdat ze in de
stad woont. Ze neemt Sunny mee naar haar familie in de bergen. Per bus en het
laatste stuk lopend met hun bagage op ezels. De familie geeft de gids cadeaus
waarover zij zich bezwaard voelt, maar weigeren kan ze niet. Als boegbeeld van
het dorp kan ze zich geen misstappen veroorloven.
Haar zus zegt dat ze in cultureel opzicht op de Tibetanen
lijken. Weer is de vraag wie het initiatief neemt taboe. De zus ondervraagt
Sunny over háár relatie. Sunny zegt dat zij ruzie maakt met haar partner over
de taakverdeling in huis. De zus en zwager zeggen dat ze nooit ruzie hebben.
Het Mosou-gebied bij Lake Lugu is een toeristische
trekpleister. De gids spreekt van een misverstand. Andere Chinezen denken dat er
vrije seks plaatsvindt, dat de man geen verantwoording draagt, dat de Mosou
primitief zijn en in klederdracht rondlopen.
Er blijkt zich een ondergrondse hoerenindustrie in de
omgeving ontwikkeld te hebben.
Sunny heeft in een boek van Namu gelezen en in documentaires
gezien dat er open seksuele relaties bestaan, maar dat blijkt volgens de gids
een mythe. Ze is ontdaan. Een Mosou vrouw heeft geen verschillende relaties en
laat zich niet prostitueren. Woorden als verkrachting, sexy of slet komen niet
in hun woordenboek voor. De vrouw is geen seksueel object. Ze kennen wel het
woord orgasme.
Namu zegt dat zij over haar eigen ervaringen schreef, dat
iedereen anders is, dat de gids niet voor anderen kan spreken en dat men zich
is gaan schamen voor de eigen cultuur. Het traditionele leven is veranderd,
gemoderniseerd. Sunny concludeert dat de Mosou wellicht hun imago hebben
aangepast omdat ze genoeg hadden van hitsige toeristen. Ze leeft zich uit in
een karaoke bar.
Deel
3 Cuba
In Cuba krijgen alle vrouwen aandacht van mannen, zegt een
Duitse vrouw. In Havanna weet je wat het betekent om je helemaal vrouw te
voelen. Iedereen wordt bewonderd, ook de mannen door de vrouwen, zegt Sunny. Is
het lichamelijk zelfvertrouwen typisch Cubaans? vraagt ze zich af.
Elke vrouw is mooi, zegt een vrouw die deelneemt aan een
cursus aerobics. Waarom zijn vrouwen in rijke landen onzekerder? vraagt Sunny.
‘Vanwege de commercie,’ luidt het antwoord. In Cuba is reclame verboden en
daarom wordt er geen ideaalbeeld geschapen.
Een interessante gedachte.
De lesbische gids Annabel woont samen met haar oma en tante,
maar praat niet met haar oma over haar seksuele voorkeur. Ze denkt veel aan
seks en mist soms de focus op haar werk. Ze neemt Sunny mee naar haar
vriendinnen. Ze bespreken de lengte van haar rok. In Cuba is een korte rok op
je werk geen enkel probleem. Sunny zegt dat ze zich minder serieus genomen
voelt als ze sexy gekleed gaat. Annabel antwoordt dat Cuba een open cultuur
heeft en seksueel is ingesteld.
Ze bezoeken een fotoshoot voor vijftienjarige meisjes, die
gebruikelijk was in de tijd waarin een meisje zich ging aanbieden. Sunny moet
er ook aan geloven. Ze ziet veel verliefde stelletjes op straat en hoort dat
mannen goed in seks zijn. Een oudere vrouw heeft het gevoel dat ze nog steeds
op huwelijksreis is. Seks is goed voor je, zegt een ander, het gaat om het
orgasme. Ze gaan op bezoek bij Lucy van het aerobicsgroepje, die met haar
vriend de perrea voordoet, een soort hondjesdans. De vriend gedraagt
zich macho en Lucy accepteert dat niet. Hij is opgevoed door vrouwen die het
machisme accepteerden, zegt ze. ‘Waar liefde is is goede seks,’ voegt ze
daaraan toe.
Sunny ontmoet een oude Cubaanse vlam die getrouwd was met
een Zweedse. Omdat de laatste ook aanwezig is, voelt Sunny zich ongemakkelijk.
De vlam hangt nog steeds de casanova uit. Hij bekent haar dat hij zijn ideaal
nog steeds niet gevonden heeft. Lucy zegt dat veel mannen een buitenlandse
vrouw nemen omdat ze naar de eerste wereld willen. Een vrouw zoekt een mooie
zwarte man omdat die lichaamswarmte bezit en veel energie heeft.
Annabel noemt zoiets een stereotype.
Een Hollandse blondine heeft veel Cubaanse vriendjes gehad
en zegt dat die hun vrouwelijke kant durven tonen, veel uithoudingsvermogen
hebben en weten hoe ze een vrouw moeten laten klaarkomen. Ze denkt dat men in
Cuba vaker seks heeft omdat ze minder materie hebben.
Ze gaan op bezoek bij Mariela Castro, de dochter van de
president en seksuologe, die zegt dat Cuba beïnvloed is door de Afrikaanse
cultuur. Een voorbeeld daarvan is de Santeria-cultus waarbij urenlang wordt
gezongen tot de goden. Lucy zegt dat de seksuele geaardheid daarbij niet
uitmaakt. Iedereen heeft de ruimte zichzelf te uiten. Castro is fel tegen
homohaat en steunt travestieten. Een mooi initiatief in een land dat toch veel
macho’s kent.
hier de
leader van deze aflevering.
Deel
4 India
In New Delhi zoekt Sunny naar een verband tussen
spiritualiteit en seks. Schijfster Sania kleedt de pop Krishna aan. Iedereen is
verliefd op hem en op zijn minnares Radha. De onderliggende dimensie in ons
leven is God en die manifesteert zich overal, in bomen maar ook in seks. In het
hindoeïsme is seks niet zondig, maar een manifestatie van het goddelijke.
Sunny ziet de verwevenheid van het goddelijke en het
menselijke overal in het straatbeeld terug.
Sandia toont een kleurrijke uitgave van de Kama Sutra uit de
tweede eeuw na Christus, die volstaat met erotische afbeeldingen. Het boek is
populair, het beste exportproduct. Volgens
Sandia haalt porno, anders dan de Kama Sutra, de vrouw
omlaag.
Sunnny beoefende yoga maar wist niet dat yoga en seks met
elkaar te maken hadden. Ze oefent de bekkenbodemspieren en het uitademen
voordat ze een orgasme krijgt. Ze begrijpt dat ze haar partner dan moet waarschuwen.
Het orgasme is verbonden met goddelijke energie. Seks moet niet haastig en
zonder eigenbelang plaatsvinden. De inzet voor de ander is het belangrijkste.
Omdat de vrouw het langer kan volhouden is het van belang dat de man haar in de
stemming brengt.
Sandia zegt dat de huidige Indiase cultuur niet openstaat
voor seks, maar veel taboes kent. Ze laat een fragment zien uit A passage to
India waarin een westerse vrouw schrikt van erotische muurschilderingen. De
kolonisten met een Victoriaanse moraal drongen de inwoners hun preutsheid op.
In Noord-India is men minder sensueel dan in het zuiden. Nu moet men weer van
het westen leren om met seksualiteit om te gaan.
Sunny spreekt met een dertigjarige vrouw die in het westen
studeerde maar moeite heeft met daten. Haar moeder wil dat ze maagd blijft tot
haar huwelijk. Haar vriendin die van hetzelfde laken een pak is, vindt het niet
frustrerend, want ze houdt het al zo lang vol.
Sunny vertelt hen dat ze met zeventien ontmaagd werd en blij
dat ze het gehad had. Ze erkent dat terloopse seksuele contacten onbevredigend
kunnen zijn.
Met een gids gaat ze naar de Baul in Bengalen om seks-yoga
te leren. De guru zegt dat ademhaling belangrijk is en dat het, anders dan in
de tantra praktijken in het westen die de seksuele prestatie willen verbeteren,
om verlichting gaat. Sunny kan dus niet zomaar een lesje krijgen. Er woont daar
ook een Zweedse, een minnares van guru Binod Das, die haar een en ander
uitlegt.
Een hoge guru in de lotus houding stelt Sunny op zijn gemak.
Zij vraagt zijn soulmate of zij wel eens lichamelijk naar een ander verlangt
maar zij blijkt geheel bevredigd. Het gaat om het bewustwordingsproces, iets
dat altijd door gaat, zegt de guru. Hij stuurt een leerling mee naar haar
slaapkamer om de geheime technieken uit te leggen. Sunny snapt er niet zoveel
van, maar de Zweedse zegt het de moeite waard is om er een studie aan te
wijden.
Slotopmerking
Het was interessant om de heel verschillende sferen in een
land aan de hand van dit onderwerp over vrouwelijke seksualiteit te proeven. Sunny
Bergman deed het ook fantastisch. Ze doet zich naïef voor en wil zelf ook wel
haar verhaal doen aan haar gesprekspartners. Die openheid siert haar.
Sunny wil graag interactief werken en anderen bij haar
documentaires betrekken. Ze maakte eerder de documentaire Beperkt houdbaar
en is voor de Sunny side of sex geïnterviewd
door Reimer van Tuinen. Verder is meer info te vinden op de website theimportanceofbeingsexy.
Ze roept vooral mannen op om filmpjes te uploaden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten