Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 21 november 2011

Sunny side of sex, vierdelige documentaireserie van Sunny Bergman over vrouwelijke seksualiteit.

-->
Omdat ik het niet beter kan inleiden dan op de site staat, hierbij dit plagiaat:

Sunny Bergman reist over de wereld langs de grenzen van ons denken over seksualiteit, de liefde, vrouwelijkheid en het lichaam. Vanuit een persoonlijk betrokken perspectief gaat Sunny in Oeganda, China, Cuba en India op zoek naar verrassende denkbeelden, die aan onze eigen (westerse) ideeën wrikken over wat normaal is, of hoort te zijn. We zien dat in het liberale Nederland, dat seksueel bevrijd lijkt te zijn, toch dogma's en vastgeroeste conventies bestaan. Seks is veel complexer en boeiender dan wat we dagelijks voorgeschoteld krijgen. Met een open en vragende houding en door ook haar eigen verhaal te delen, komt Sunny Bergman dichtbij de belevenis van zeer verschillende vrouwen die haar uiteenlopende (zonnige en minder zonnige) kanten van seksualiteit en relaties laten zien. Ontmoetingen die vraagtekens zetten bij de ideeën die wij hebben over ons lichaam en seksualiteit. Waarom willen we designer vagina's als lange schaamlippen lekkerder zijn? Hoe komt het dat er zoveel nadruk ligt op jong zijn, als je op hoge leeftijd juist meer schijnt te genieten? Waarom genoegen nemen met uitsluitend fysiek genot, terwijl seks een goddelijke ervaring kan zijn? En waarom laten we ons liefdesleven verstikken door de huur en de afwas? Elke plek biedt een nieuw en heel eigen perspectief op seksualiteit.

Deel 1 Oeganda

We beginnen in de Bijlmer waar een groep Oegandese vrouwen samenkomt voor een kitchen tea party, hetgeen een alibi is om met elkaar over seks te praten. Een van de vrouwen zegt dat haar slaapkamernaam Tijger is. Ze kan goed shacken. Sunny vraagt zich in het vliegtuig af hoe deze vrijmoedigheid ontstaat is.

Ze luistert in Oeganda naar Radio Simba dat een programma over seks uitzendt. In Oeganda moeten tantes de meisjes voorbereiden. Deze zussen van de vader worden ssenga’s genoemd. Er zijn ook beroepsssenga’s zoals Brenda, die Sunny inwijdt. Ze doet liggend een lustopwekkende dans, waarbij het bekken in een acht bewogen wordt en fluistert sexy. Ook raadt ze aan to tighten up om de man een goed gevoel te geven. Door de kont omhoog te brengen kan de man dieper penetreren. Door te trekken aan de binnenste schaamlippen wordt de erogene zone groter.

Sunny bezoekt een islamitische school en vraagt de meisjes of ze baat hebben bij dit soort voorlichting, maar daar laten de bakvissen zich niet over uit. Twee maatschappelijk werksters nemen haar mee de binnenlanden in. Een vrouw zegt dat een orgasme een teken van liefde is. Ze beweegt alleen met het bekken.
Sunny vraagt hoe ze seks heeft met alle kinderen zo dichtbij. De vrouw antwoordt dat ze seks hebben als de kinderen slapen en dat ze zachtjes doen. Sunny concludeert dat de sekslessen de vrouwen zelfvertrouwen geven.

Een vrouw bekent dat ze onder druk uitgetrokken is. Ze vindt het vreemd dat de labia in Nederland schaamlippen worden genoemd. Ze is er juist trots op, je kunt toch niets aan je lijf veranderen.

Sunny gaat met een van de maatschappelijk werksters de badkamer is om hun schaamlippen te vergelijken. Ze vindt het frappant dat zoiets kan. Brenda zegt dat vrouwen bij elkaar kunnen trekken als ze dicht tegenover elkaar zitten, maar ze mogen niet vingeren. Er is een taboe op homoseksualiteit. Dat wordt gevoed door Amerikaanse evangelisten, die het traditionele gezin willen beschermen. De christelijke leer drukt in een land, waar tachtig procent christen is, zijn stempel op de politiek.

Stosh is een lesbiënne die last heeft van de homohaat. Na een verkrachting kreeg ze aids.

Sunny ziet een groot contrast tussen het trekken aan de schaamlippen en de homohaat. In de Bijlmer vertelt een vrouw, die op een nonnenschool zat, dat een non haar trok maar dat dat verder geen seksuele connotatie had.

Sunny vraagt een vrouw hoe vaak ze vrijt en hoort dat ze dat vaak doet om een man te bevestigen. Een kojja is een oom die een man inwijdt in het seksuele spel. Likken wordt niet aangemoedigd vanwege aids, behalve in een vaste relatie. De familie bemoeit zich met het seksuele leven van een echtpaar. Soms ging de oom zelfs voordoen aan de man hoe hij zijn vrouw moest bevredigen, maar dat is verleden tijd. Seks is wel een collectieve verantwoordelijkheid. Sunny kan zich niet voorstellen dat ze haar broer vraagt om haar kinderen seksuele tips te geven.

Ze hoort over katchabali, een techniek waarbij de man zijn eikel over de clitoris van de vrouw wrijft. Ook achter de toonbank van het restaurant waarin ze zitten, wordt daar gewoon over gepraat.  

Sunny gaat in een kleurig gewaad mee naar een traditionele bruiloft, een collectieve investering, ook in financieel opzicht. Eerst gaan ze naar de kapper. De bruid wordt gestyld, het haar van Sunny opgestoken. De vrouwen geloven niet dat Sunny eens in het half jaar naar de kapper gaat, zij gaan elke veertien dagen. Het is daar belangrijk om er steeds ander uit te zien. ‘Om de man te behagen,’ veronderstelt Sunny. Dat klopt. Sunny vindt dat ze er wel erg veel moeite voor doen.

Seks is het cement voor een goed huwelijksleven. In Nederland is het belangrijk om er sexy uit te zien, in Oeganda leert men om op een prettige manier seksueel actief te zijn.

Deze aflevering is opgedragen aan homo activist David Kato die op 21 januari 2011 in zijn huis in Kampala werd vermoord.

Deel 2 China

Sunny bezoekt het matrilineaire gebied - zoals dat heet - in de Himalaya waar Mosou-vrouwen de touwtjes in handen schijnen te hebben. Door het zogenaamde wandelhuwelijk blijven de families intact. De man bezoekt zijn vrouw ’s nachts in haar flower room en in de ochtend vertrekt hij weer. De kinderen blijven bij de moeder. Sunny denkt dat de verhoudingen gelijkwaardiger zijn en meer op liefde gericht dan bij ons omdat er geen economische belangen op het spel staan.

Ze spreekt daarover de bekende schrijfster Namu, die beaamt dat er geen echtelijke ruzies zijn omdat de partners niet samenwonen. De dynamiek van gezinsleven en liefde wordt niet vermengd en daardoor kan het huwelijk niet ontwricht worden. Er ligt een ander concept van vaderschap aan ten grondslag. Sunny kan zich niet voorstellen dat haar kinderen door haar broer worden opgevoed.

We ontmoeten een Mosou paar, Rhing en zijn vrouw. De laatste zegt dat Rhing haar eerste partner is omdat er weinig te kiezen was. Rhing houdt van de persoonlijkheid van zijn vrouw.

Sunny hoort in een Mosou-museum dat een vrouw een man niet binnen hoeft te laten in haar flower room en dat een man uit schaamte om weggestuurd te worden niet te vaak zal aankloppen. Men praat niet over seks, ook jongeren doen dat nauwelijks. De vraag wie het initiatief neemt, is impertinent. De vrouwelijke gids zegt dat er vroeger symbolen waren als liederen, dansvormen en geschenken om aan te geven dat men elkaar aardig vond, de jongeren gebruiken hun mobieltjes. Namu zegt dat man en vrouw van seks genieten maar dat niet tonen.   

De gids heeft zelf een huwelijkscertificaat omdat ze in de stad woont. Ze neemt Sunny mee naar haar familie in de bergen. Per bus en het laatste stuk lopend met hun bagage op ezels. De familie geeft de gids cadeaus waarover zij zich bezwaard voelt, maar weigeren kan ze niet. Als boegbeeld van het dorp kan ze zich geen misstappen veroorloven.
Haar zus zegt dat ze in cultureel opzicht op de Tibetanen lijken. Weer is de vraag wie het initiatief neemt taboe. De zus ondervraagt Sunny over háár relatie. Sunny zegt dat zij ruzie maakt met haar partner over de taakverdeling in huis. De zus en zwager zeggen dat ze nooit ruzie hebben.  

Het Mosou-gebied bij Lake Lugu is een toeristische trekpleister. De gids spreekt van een misverstand. Andere Chinezen denken dat er vrije seks plaatsvindt, dat de man geen verantwoording draagt, dat de Mosou primitief zijn en in klederdracht rondlopen.

Er blijkt zich een ondergrondse hoerenindustrie in de omgeving ontwikkeld te hebben.

Sunny heeft in een boek van Namu gelezen en in documentaires gezien dat er open seksuele relaties bestaan, maar dat blijkt volgens de gids een mythe. Ze is ontdaan. Een Mosou vrouw heeft geen verschillende relaties en laat zich niet prostitueren. Woorden als verkrachting, sexy of slet komen niet in hun woordenboek voor. De vrouw is geen seksueel object. Ze kennen wel het woord orgasme.

Namu zegt dat zij over haar eigen ervaringen schreef, dat iedereen anders is, dat de gids niet voor anderen kan spreken en dat men zich is gaan schamen voor de eigen cultuur. Het traditionele leven is veranderd, gemoderniseerd. Sunny concludeert dat de Mosou wellicht hun imago hebben aangepast omdat ze genoeg hadden van hitsige toeristen. Ze leeft zich uit in een karaoke bar.

Deel 3 Cuba

In Cuba krijgen alle vrouwen aandacht van mannen, zegt een Duitse vrouw. In Havanna weet je wat het betekent om je helemaal vrouw te voelen. Iedereen wordt bewonderd, ook de mannen door de vrouwen, zegt Sunny. Is het lichamelijk zelfvertrouwen typisch Cubaans? vraagt ze zich af.

Elke vrouw is mooi, zegt een vrouw die deelneemt aan een cursus aerobics. Waarom zijn vrouwen in rijke landen onzekerder? vraagt Sunny. ‘Vanwege de commercie,’ luidt het antwoord. In Cuba is reclame verboden en daarom wordt er geen ideaalbeeld geschapen.
Een interessante gedachte.
De lesbische gids Annabel woont samen met haar oma en tante, maar praat niet met haar oma over haar seksuele voorkeur. Ze denkt veel aan seks en mist soms de focus op haar werk. Ze neemt Sunny mee naar haar vriendinnen. Ze bespreken de lengte van haar rok. In Cuba is een korte rok op je werk geen enkel probleem. Sunny zegt dat ze zich minder serieus genomen voelt als ze sexy gekleed gaat. Annabel antwoordt dat Cuba een open cultuur heeft en seksueel is ingesteld.

Ze bezoeken een fotoshoot voor vijftienjarige meisjes, die gebruikelijk was in de tijd waarin een meisje zich ging aanbieden. Sunny moet er ook aan geloven. Ze ziet veel verliefde stelletjes op straat en hoort dat mannen goed in seks zijn. Een oudere vrouw heeft het gevoel dat ze nog steeds op huwelijksreis is. Seks is goed voor je, zegt een ander, het gaat om het orgasme. Ze gaan op bezoek bij Lucy van het aerobicsgroepje, die met haar vriend de perrea voordoet, een soort hondjesdans. De vriend gedraagt zich macho en Lucy accepteert dat niet. Hij is opgevoed door vrouwen die het machisme accepteerden, zegt ze. ‘Waar liefde is is goede seks,’ voegt ze daaraan toe.

Sunny ontmoet een oude Cubaanse vlam die getrouwd was met een Zweedse. Omdat de laatste ook aanwezig is, voelt Sunny zich ongemakkelijk. De vlam hangt nog steeds de casanova uit. Hij bekent haar dat hij zijn ideaal nog steeds niet gevonden heeft. Lucy zegt dat veel mannen een buitenlandse vrouw nemen omdat ze naar de eerste wereld willen. Een vrouw zoekt een mooie zwarte man omdat die lichaamswarmte bezit en veel energie heeft.

Annabel noemt zoiets een stereotype.

Een Hollandse blondine heeft veel Cubaanse vriendjes gehad en zegt dat die hun vrouwelijke kant durven tonen, veel uithoudingsvermogen hebben en weten hoe ze een vrouw moeten laten klaarkomen. Ze denkt dat men in Cuba vaker seks heeft omdat ze minder materie hebben.

Ze gaan op bezoek bij Mariela Castro, de dochter van de president en seksuologe, die zegt dat Cuba beïnvloed is door de Afrikaanse cultuur. Een voorbeeld daarvan is de Santeria-cultus waarbij urenlang wordt gezongen tot de goden. Lucy zegt dat de seksuele geaardheid daarbij niet uitmaakt. Iedereen heeft de ruimte zichzelf te uiten. Castro is fel tegen homohaat en steunt travestieten. Een mooi initiatief in een land dat toch veel macho’s kent.  

hier de leader van deze aflevering.

Deel 4 India

In New Delhi zoekt Sunny naar een verband tussen spiritualiteit en seks. Schijfster Sania kleedt de pop Krishna aan. Iedereen is verliefd op hem en op zijn minnares Radha. De onderliggende dimensie in ons leven is God en die manifesteert zich overal, in bomen maar ook in seks. In het hindoeïsme is seks niet zondig, maar een manifestatie van het goddelijke.
Sunny ziet de verwevenheid van het goddelijke en het menselijke overal in het straatbeeld terug.

Sandia toont een kleurrijke uitgave van de Kama Sutra uit de tweede eeuw na Christus, die volstaat met erotische afbeeldingen. Het boek is populair, het beste exportproduct. Volgens
Sandia haalt porno, anders dan de Kama Sutra, de vrouw omlaag.
Sunnny beoefende yoga maar wist niet dat yoga en seks met elkaar te maken hadden. Ze oefent de bekkenbodemspieren en het uitademen voordat ze een orgasme krijgt. Ze begrijpt dat ze haar partner dan moet waarschuwen. Het orgasme is verbonden met goddelijke energie. Seks moet niet haastig en zonder eigenbelang plaatsvinden. De inzet voor de ander is het belangrijkste. Omdat de vrouw het langer kan volhouden is het van belang dat de man haar in de stemming brengt.

Sandia zegt dat de huidige Indiase cultuur niet openstaat voor seks, maar veel taboes kent. Ze laat een fragment zien uit A passage to India waarin een westerse vrouw schrikt van erotische muurschilderingen. De kolonisten met een Victoriaanse moraal drongen de inwoners hun preutsheid op. In Noord-India is men minder sensueel dan in het zuiden. Nu moet men weer van het westen leren om met seksualiteit om te gaan.  

Sunny spreekt met een dertigjarige vrouw die in het westen studeerde maar moeite heeft met daten. Haar moeder wil dat ze maagd blijft tot haar huwelijk. Haar vriendin die van hetzelfde laken een pak is, vindt het niet frustrerend, want ze houdt het al zo lang vol.
Sunny vertelt hen dat ze met zeventien ontmaagd werd en blij dat ze het gehad had. Ze erkent dat terloopse seksuele contacten onbevredigend kunnen zijn.

Met een gids gaat ze naar de Baul in Bengalen om seks-yoga te leren. De guru zegt dat ademhaling belangrijk is en dat het, anders dan in de tantra praktijken in het westen die de seksuele prestatie willen verbeteren, om verlichting gaat. Sunny kan dus niet zomaar een lesje krijgen. Er woont daar ook een Zweedse, een minnares van guru Binod Das, die haar een en ander uitlegt.

Een hoge guru in de lotus houding stelt Sunny op zijn gemak. Zij vraagt zijn soulmate of zij wel eens lichamelijk naar een ander verlangt maar zij blijkt geheel bevredigd. Het gaat om het bewustwordingsproces, iets dat altijd door gaat, zegt de guru. Hij stuurt een leerling mee naar haar slaapkamer om de geheime technieken uit te leggen. Sunny snapt er niet zoveel van, maar de Zweedse zegt het de moeite waard is om er een studie aan te wijden.

Slotopmerking

Het was interessant om de heel verschillende sferen in een land aan de hand van dit onderwerp over vrouwelijke seksualiteit te proeven. Sunny Bergman deed het ook fantastisch. Ze doet zich naïef voor en wil zelf ook wel haar verhaal doen aan haar gesprekspartners. Die openheid siert haar.  

Sunny wil graag interactief werken en anderen bij haar documentaires betrekken. Ze maakte eerder de documentaire Beperkt houdbaar en is voor de Sunny side of sex geïnterviewd door Reimer van Tuinen. Verder is meer info te vinden op de website theimportanceofbeingsexy.
Ze roept vooral mannen op om filmpjes te uploaden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten