‘When you’re hot you’re hot, when you’re not, you’re not,’
zegt hij die alles won en weer verloor.
De ene filmmaker filmt de ander. Pim is ongrijpbaar, zegt de
Zuid-Koreaan, die hem nochtans bewondert. Ook Pim begon in Nederland, was een
bepalend filmmaker, de eerste die miljonair werd. Paul Verhoeven was jaloers op
hem.
Pim woont in Suriname en wil hij vijfduizend euro voor dit
portret. Djoeke Veeninga, zijn ex zegt dat Pim altijd vrolijk is als hij geld
heeft. Pim bakkeleit met In-Soo over de inhoud. Hij is op zijn hoede. ‘Waarom
denk je iets over mij aan de weet te komen door de camera op me te richten?’
vraagt hij. Pim draait graag de rollen om. Hij houdt ervan om te dollen. ‘Wat
doe je hier voor mijn deur? Je weet toch dat je een vergunning nodig hebt?’ Een
charlatan, noemt hij zichzelf. Prettig gestoord. Zijn
nicht Jenna zegt dat hij zo geboren is.
Na drie jaar ligt er een hele openhartige film, die begint
met beelden van de oude drogisterij van R L de la Parra. Zoon Pim wilde graag
in de nabijheid van mooie actrices verkeren en ging als 21-jarige naar de
filmacademie in Amsterdam. Nouschka van Brakel herinnert hem als een
vreugdevolle toevoeging, Frans Weisz waardeerde zijn initiatieven. In 1965 werd
Aah Tamara genomineerd voor een Gouden Palm. Met Wim Verstappen richtte
Pim Scorpio Films op. In 1969 kwam de eerste lange speelfilm Obsessions
uit, in 1971 Blue Movie. Miljonair Pim zit achter zijn bureau en speelt
de held.
In-Soo krijgt weinig los. Hij vraagt Pim of hij actrices in
bed kreeg. Pim zegt dat hij getrouwd was met Lies Oei. Ze kregen twee kinderen,
Bodil (1963) en Pim Jall (1966). Iedereen kon bij hen binnenvallen, zegt Olga Madsen.
Ronalda da Silva, een Surinaamse vriend zegt dat Pim een doorzetter is, veel
lol maar ook veel verdriet heeft gekend. Pim ontwijkt. Dit filmportret is een
paradox, zijn leven was waardeloos. Volgens Verhoeven werd de waarde van Pim in
Nederland niet werd erkend.
Pim wil niet naar Cannes, maar wel naar Republiek, waar hij
zijn jeugd doorbracht. Daar overleed zijn moeder zonder dat hij het wist. Pim
was altijd met man-vrouw relaties bezig zegt Leonard Retel Helmrich, ook in Wan
Pipel uit 1976. Hoofdrolspeelster Willeke van Ammelrooy zegt dat Pim niet
te harden was. Hun samenwerking leidde tot een breuk. Hij had een groot ego,
zegt acteur Kenneth Herdigein. ‘Hij kan meedogenloos zijn.’ Ook de verhouding
met Verstappen eindigde. Door de hoge productiekosten van Wan Pipel ging
Scorpio failliet. Volgens In-Soo werd Pim verblind door zijn ambities. Alles
moest wijken voor een Gouden Palm. Dat zijn film in Cannes niet werd
gewaardeerd valt Pim nog altijd zwaar.
Ze gaan naar Aruba waar Pim zich na de scheiding met zijn
vrouw terugtrok en begon te mediteren. Vriend Eddy Marchena haalde hem wel eens
op van de noordkant waar men van de rotsen sprong. Hij voelde zich mislukt,
zegt Rob van de Vaart, een andere vriend.. Pim dacht door meditatie te kunnen
veranderen, maar vindt zichzelf nog steeds een opgewonden standje en probeert
daarmee te leven. In 1981 maakte hij Aruba Affair en in 1987 Odyssée
d’Amour. Regisseur Agresti vond dat zijn films over niet blanken
gediscrimineerd werden. Pim geeft lachend toe dat de laatste film grootschalig
flopte. Daarna maakte hij tientallen minimal movies, die ook geen kassuccessen
werden. Verhoeven zegt dat je een filmcarrière moet opgeven als drie achtereenvolgende
films floppen.
Pim ging terug naar Suriname waar hij rust vond. Hij bevond zich
in India toen zijn zoon, een UB 2 fan, in 2002 zelfmoord pleegde. Pim noemt het
een scheur in zijn familie, maar heeft er nu vrede mee. Bodil zegt dat ze elkaar
in die tijd niet konden vinden en dat ze de dood alleen verwerkte. Nina (1987),
het kind dat Pim met Djoeke kreeg, miste haar vader na de dood van haar broer
maar vindt hem inmiddels zeer betrokken bij haar leven.
In-Soo bewondert de positieve instelling van Pim en vraagt
hem waar hij zijn denkbeelden vandaan haalt Pim toont hem in een boekhandel een
Tibetaans boek en koopt dat voor In-Soo. Pim had al een grafspreuk voor
zichzelf bedacht, maar wil niet meer begraven worden. Hij is niet bang voor de
dood. Ter gelegenheid van de presentatie van de gerestaureerde versie van Wan
Pipel komt Willeke van Ammelrooy naar Parimaribo. Ze vindt Pim volwassener
dan vroeger. Het hele werk van Pim wordt gerestaureerd. In-Soo is blij dat Pim
toch nog de erkenning krijgt die hij verdient.
Pim bekijkt Parradox en lacht en huilt. ‘Interessante
kerel,’ zegt ie, ‘aan het eind van zijn Latijn.'
Correspondent Hennah Draaibaar van de NOS over de première van
Parradox
Geen opmerkingen:
Een reactie posten