Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 17 mei 2016

Yannick Dangre over De idioot en de tederheid, VPRO Boeken, 15 mei 2016


Eén corrigerende tik is genoeg om het gezinsleven te bepalen

In de roman De idioot en de tederheid schetst de jonge dichter en schrijver Yannick Dangre (1988) het verhaal van de jonge schrijver Tristan, die ertoe gebracht wordt het levensverhaal van zijn oom op te tekenen. Hoewel hij de oom kent, weet hij niet wat er in zijn eerdere leven gepasseerd is. De jonge schrijver is een neef van de oom die Arthur heet.

Jeroen van Kan gaat om te beginnen in op het motief van Tristan, om zich bezig te houden met het verhaal van de oom. Hij wil immers niet autobiografisch schrijven.
Dangre legt uit dat hij dan ook met tegenzin naar Zuid Frankrijk gaat waar zijn oom woont, maar dat hij gefascineerd raakt door hetgeen zijn oom vertelt en dat hij er van overtuigd raakt dat hij zijn levensverhaal moet optekenen. Tegelijk zegt hij, zoals zijn eigen opvattingen over schrijven inhouden, weinig over zichzelf. Dit wil niet zeggen dat de lezer niets over zijn aanzet tot het schrijverschap te weten komt.

Van Kan brengt de fietsenwinkel ter sprake die de broers Frank en Arthur beginnen, nadat ze de groentezaak van hun vader hebben opgedoekt. De zaak loopt steeds beter. De roman begint ermee dat Frank minder geld naar de bank brengt dan hij zegt dat hij doet, hetgeen tot een breuk leidt. Aan het eind van het boek wordt duidelijk wat het gevolg hiervan is.
Dangre zegt dat er in het begin iets breekt bij Arthur. De roman gaat erover hoe die breuk ontstaan is. Het onderzoekt de verandering in de verhouding tussen de twee broers, die een naargeestige vader hebben die niet eens hoeft te slaan om zijn macht kenbaar te maken. Een corrigerende tik is genoeg om het gezinsleven te bepalen.
Hij regeert door angst in te boezemen. Het gezin is van hem afhankelijk. Dat geldt ook voor zijn vrouw die blij was dat hij haar uit Limburg weghaalde maar na een pak slaag tijdens de huwelijksnacht weet waar ze aan toe is. Volgens Dangre is zo’n gezinsconstellatie typerend voor de jaren zestig waarin de man het hoofd van het gezin was en men zich nog niet zo gemakkelijk kon losmaken van een verstikkende, verlammende gezinsconstellatie. De vader chanteert de broer en aanvankelijk weten ze zich daar geen raad mee.

Van Kan vraagt om de broers een gezicht te geven.
Dangre vertelt dat Frank op zijn vader lijkt en heel ondernemend is. Arthur daarentegen is aarzelend en introvert. Een dromer die graag in de boeken duikt. Hij is ook een nakomertje.

Volgens Van Kan hebben de broers een verschillende strategie om aan de vader te ontkomen.
Dangre beaamt dit. Frank vecht en Arthur vlucht. De roman geeft een beeld van de gezinsverhoudingen in de jaren zestig, toen de man nog veel macht had in het gezin. Hij toont dat men in die tijd leed verdroeg terwijl men later uit de verstikkende sfeer kon stappen.

Van Kan vraagt tenslotte naar het karakter van het neefje.
Tristan is zeer geïnteresseerd in literatuur, zegt Dangre en heeft anders dan zijn oom ook literair talent, hetgeen moeilijk te verdragen is voor Arthur.

 Hier de recensie van Reinjan Mulder op de site van Tzum.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen