Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 29 mei 2016

Filmrecensie: Possession (1981), Andrzej Zulawski



Bezetenheid zet huwelijk op zijn kop

Possession betekent bezit, maar kan ook de daarvan afgeleide betekenis hebben van bezeten zijn. Vaak zijn het vrouwen die het overkomt. Het gaat het daarbij om een geest of een fantoom. In vroeger tijden was dit een vaker voorkomend verschijnsel. Boze heksen waren ervan vervuld. In de film van de Pool Zulawski, die zich in de voetsporen begeeft van zijn landgenoot Polanski, gaat het om een getrouwde vrouw, de moeder van het jongetje Bob, die in toenemende mate door een duivel wordt geabsorbeerd.

Als haar man Marc thuiskomt van een zakenreis, merkt hij dat zijn vrouw behoorlijk koel op hem reageert. Ze maakt liever een eind aan hun verhouding dan er mee verder te gaan.
Marc vermoedt dat er een andere man in het spel is. Hij gaat in huis op onderzoek uit, loopt langs de boekenkast en vindt een kaart van ene Heinrich in een boek. Via Margie, een wederzijdse vriendin, hoort hij dat Anna inderdaad al een tijdje een relatie met hem heeft. Marc zegt tegen zijn opdrachtgevers dat hij geen andere opdrachten meer wil. Hij ontfermt zich over zijn zoontje Bob. Anna komt af en toe langs en dat leidt in toenemende mate toch heftige ruzies, waarbij Marc behoorlijk te keer kan gaan en Anna ook haar hysterische kant toont.

Tussen Heinrich en Marc ontstaat een vete, als de eerste een keer belt dat Anna bij hem blijft en niet thuis komt. Nadat Marc zijn zoon Bob naar school heeft gebracht gaat hij naar Heinrich toe, maar Anna is daar niet aanwezig. Marc schakelt een privé detective in om Anna op te sporen, maar die wordt, nadat hij Marc geïnformeerd heeft over het kale appartement da Anna betrokken heeft, door haar vermoord.

Juf Helen maakt zich zorgen over Bob die op school vaak moe is. Ze komt op ouderbezoek. Ze begrijpt de huiselijke problemen en troost Marc tot in bed aan toe. Hoewel Helen erg op Anna lijkt is Marc toch meer gecharmeerd van Anna. Een rechercheur komt langs bij Marc om te vertellen dat de privé detective, met wie hij samenwoont, nooit meer thuis gekomen is. Hij krijgt van Marc het adres van Anna en gaat er naar toe. Hij schrikt zeer van de toestand die hij daar aantreft in een kamer in het appartement. In de hoek bevindt zich zo’n vreselijk gedrocht, dat de man kokhalzend probeert te vluchten maar door Anna wordt doodgeschoten voor hij de kans krijgt.

De gespletenheid van Anna wordt steeds erger. In een verlaten metrogang probeert ze de duivel uit te drijven, hetgeen leidt tot een miskraam. Thuis richt ze een ravage aan. Marc is het beu met haar en wil dat ze haar trouwring bij hem inlevert. Hij doet grootmoedig tegen Heinrich door haar adres te verklappen, maar als Heinrich een kijkje gaat nemen bij zijn geliefde schrikt hij zich ook kapot. Zwaar gewond vlucht hij een café in. Marc slaat hem neer en duwt zijn hoofd in een wc pot, waarna hij een heftige explosie veroorzaakt in het café. Eenmaal weer thuis wankelt Margie hem levensgevaarlijk gewond tegemoet. Ze is zojuist neergestoken door Anna. Marc kan niet anders bedenken dan samen met Anna en Bob te vluchten, alleen gaat dat niet zo gemakkelijk, want Anna moet nog wat afmaken. Marc gaat naar het appartement waar hij haar hijgende ademhaling hoort. Ze laat zich pakken door het monster en roept tegen Marc dat ze er bijna is.     

Possession speelt zich af in Berlijn in de buurt van de Muur die met prikkeldraad omgeven is, een locatie die het einde van de wereld lijkt te suggereren. Isabelle Adjani speelt een mooie dubbelrol van de goede en de slechte fee, de juf en de bezeten moeder. De scène in de verlaten metrobuis is fascinerend gespeeld, maar verder was het toch te bloederig, deze horror.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen