Boeiende portretten van mensen langs de rondweg om Rome
De GRA - de afkorting staat voor Grande Raccordo Anulare - is
de langste en grootste rondweg van Italië en loopt rond Rome. Flats, een
vliegveld, palmbomen en een weiland met schapen vormen de entourage van de
rondweg, die in de nacht als een lint door het donker loopt. Documentairemaker Gianfranco
Rosi filmde twee jaar lang in de omgeving van deze rondweg, veelal de zelfkant
van het leven, maar stuitte ook op andere personen, zoals een man die
houtkevers probeert te verdelgen. De door mij gekozen personen uit de fragmenten
komen af en toe langs. In de sfeer van Het
gat van Nederland uit de jaren zeventig - van de vorige eeuw zeg ik er
steeds maar bij - had deze vorm van show don’t tell mooi gepast.
Rosi opent met een joviale ambulancebroeder die zelf een man
uit het kanaal gehaald heeft en de brandweer laat weten dat men niet meer hoeft
te komen. Hij spreekt de man op weg naar het ziekenhuis op vriendelijk ironische
wijze toe. Later haalt hij een man uit een auto die over de kop is geslagen en
doet hem een neksteun om. Thuis kookt hij in de ochtend een maaltijd en skypt
intussen met zijn familieleden. Zijn dochter vertelt over een vriend die
tijdens een tochtje op de snelweg verongelukt is. Nadat hij zijn moeder naar
bed heeft gebracht begint een nieuwe werkdag.
De man van de houtkevers boort geconcentreerd in een palm.
Hij neemt het geknars van de larven van de rode palmkever op en draait die thuis
op zijn laptop af. Hij spreekt van een orgie die de kevers aan de boom beleven
en concludeert dat een ingreep nodig is om de boom van de ondergang te redden. De
palm kan zichzelf niet verdedigen en daarom laat hij de kevers een geluid horen
dat moet afschrikken. Ook maakt hij een brouwsel dat hen moet verdelgen.
Een heer verhuurt zijn aristocratische huis, gelegen bij
afslag 2, aan filmploegen, maar ook aan personen die een Bed & Breakfast
zoeken. Een fotograaf neemt daar een fotoroman op.
Een visser haalt op de Tiber zijn palingfuiken leeg. Hij leest
over de vervuiling van de rivier en de slechte kwaliteit van de vis in de krant
voor aan zijn Oekraïense vrouw, die onverstoorbaar door naait. De man is nijdig
op de krant maar kan niet anders dan gewoon doorgaan. Later leest zijn vrouw in
de beeldroman die door de fotograaf gemaakt is en vraagt haar man naar de
betekenis van bepaalde begrippen. Nog later kookt zij en snijdt hij een suikermeloen,
product van het goede Italiaanse leven.
Een geblondeerde vrouw zit in een camper op een
parkeerplaats naast een wat oudere vrouwelijke prostitué aan het stuur. Ze
klaagt over de politie die haar naakt aangetroffen zou hebben, want dat was
zeker niet het geval, zegt ze. Later zingt ze een slaapliedje.
Een intrigerende man met een witte baard praat tegen zijn
dochter die achter de computer zit te daten. Ze wonen in een flat in de buurt
van de luchthaven en hebben last van oorverdovend vliegtuiglawaai. De man wijst
op de Sint Pieter in de verte. Hij is bezig met de bereiding van een groente
die ruikt als de binnenkant van zijn schoenen en ook doet denken aan een wijn
met een lichte schimmelsmaak. De man bekijkt zijn stekjes voor het raam en
klaagt over Ryanair die passagiers doodleuk in het vliegtuig laat staan. Als hij
de voorgeschreven pil inneemt en gaat slapen, doet de dochter het grote licht
uit.
Macaber zijn de werkzaamheden in een oude begraafplaats waar
kisten uit de nissen worden gehaald om ze elders onder de grond her te
begraven. De identieke kruizen geven aan waar de oude kisten neergelegd werden.
Later sneeuwt het en wordt alles nieuw, al leidt dat op de GRA tot files en extra
werk voor de ambulancebroeders..
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten