Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 10 september 2014

Pussy Riot – a punk prayer (2013), documentaire van Mike Lerner en Maxim Pozdorovkin



Dappere meiden tegen ultra-nationalistische staat en conservatieve kerk

Kunst is geen spiegel die de wereld weerspiegelt, maar een hamer om de wereld mee vormen. Met dit toepasselijke citaat van Bertold Brecht begint de documentaire over drie strijdbare meiden die zich in de afgelopen jaren verzetten tegen de autoritaire politiek van Poetin en de macht van de conservatieve Russisch orthodoxe kerk. Het is niet toevallig dat ze de politieke punkbank Pussy Riot oprichtten in de week dat Poetin tot president benoemd werd, een functie waar hij zichzelf tot 2024 in gehesen heeft.

No pasaran staat er op het T-shirt van Nadia, een van de drie meiden die voorafgaande aan hun arrestatie in de kathedraal van Moskou en tijdens hun proces daarna gevolgd worden. Ook zijn er beelden van hun optreden in de kathedraal. Met gekleurde bivakmutsen op hun hoofd brengen ze hun anti regerings en kerk liederen met veel animo vanaf het altaar ten gehore. Na hun arrestatie werden ze verhoord in een huis van bewaring. Katia vertelt dat ze niet toegeeft aan de druk om te trouwen en kinderen te krijgen, Nadia verzet zich tegen de eenheid van staat en kerk, Masha was ontsnapt.

De vader van Nadia, een gescheiden man, staat achter zijn dochter. Hoewel hij haar eerst wilde laten afzien of op te treden in de kathedraal, stond hij later achter het plan. De groep repeteerde voor hun optreden in het huis van de vader van Katia, die niet blij was met de actie. De moeder van Masha vond de video van het optreden niet goed, maar had te doen met haar dochter die door de politie gezocht werd. Ze vreesde dat het optreden zou leiden tot wraakgevoelens bij kerkgangers.

Zes weken na de arrestatie volgt een borgzitting. De meiden zitten in een kooi en zijn overdonderd door de media aandacht. De advocaten van Pussy Riot zijn het ermee oneens dat de hechtenis wordt verlengd. Rusland begrijpt punk niet, zegt een van de advocaten in de auto tegen de documentairemaker. De man van Nadia is verheugd dat de zaak voorpagina is in de Westerse media. De Russisch orthodoxe kerk meent dat er sprake is van heiligschennis. Poetin stookt het vuurtje op door pal achter de kerk en de kerkgangers te gaan staan. Anderen demonstreren massaal tegen hem.

Zes maanden na de arrestatie begint het proces. We krijgen meer te horen over de achtergrond van de meiden die opgegroeid zijn in de nadagen van het communisme en de vrijgevochten jaren negentig. Nadia werd opgevoed door haar oma die een overtuigd communiste was. Op haar vijfde scheidden haar ouders. Ze ging met haar vader naar Moskou waar ze later deelnam aan kunstzinnige politieke evenementen zoals een, door haar vader verfoeide, seksuele voorstelling in het natuur historisch museum. Katia groeide op in een tijd waarin alles instortte en haar vader geen salaris meer ontving, hetgeen een afkeer van de heersende klasse. Ze wilde net als haar moeder kunstenaar worden, interesseerde zich voor het feminisme en was werkloos. Masha kwam uit Moskou, studeerde journalistiek en kon altijd al slecht tegen onrecht, zegt haar moeder. Nadia leest tijdens het proces een verklaring voor waarin ze stelt dat ze vriendelijke maskers droegen en niemand wilden kwetsen, Masha spreekt zich uit tegen de eenheid tussen kerk en staat en Katia tegen het cultuurbeleid.    

De officier van justitie eist drie jaar strafkamp omdat kerkgangers zich vernederd voelen. In het Westen komen solidariteitsbetuigingen los, onder andere van Madonna. Uiteindelijk luidt het vonnis twee jaar strafkamp, Katia komt er later zelfs met een voorwaardelijke straf vanaf.
Katia verzet zich tegen het repressieve karakter van het proces, Masha stelt dat men haar innerlijke vrijheid niet kan afnemen en Nadia stelt dat het systeem, net als in de tijd van de dissidenten, bang is voor de waarheid. Het is voor de wereld te hopen dat ze, inmiddels weer vrij, blijven hameren en ons en de Russen verlossen van de wrede Poetin.

Hier de trailer, hier de tekst en het lied Punk Prayer.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen