Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 6 september 2014

Filmrecensie: Pure coolness (2007), Ernest Abdyajaparov



Clash tussen oude traditie en modern leven

In het Kirgizië van na de Sovjet-Unie worden nog steeds jonge vrouwen geschaakt. Tegenwoordig worden ze niet meer op een paard ontvoerd maar met een auto. Petr Lom maakte er al eens de documentaire Bride kidnapping in Kyrgyzstan (2004) over. Ernest Abdyajaparov verwerkte het thema in de speelfilm Pure coolness, dat in het Nederlands vertaald wordt als pure koude en dat is niet negatief bedoeld.

Pure coolness begint met een alledaags gezinstafereeltje in een flatje waar een man met een verslag bezig was maar de papieren niet meer kan vinden en de hulp van zijn vrouw inroept. Niet veel later komt de dochter Asema thuis. Ze vertelt nogal plompverloren dat ze haar saaie baan op de bank heeft opgezegd en met haar vriend Murat naar diens dorp vertrekt. Voordat de ouders van dat bericht bekomen zijn, is ze al met haar vriend in de auto op weg.

Een volgende scène speelt zich af in het dorp van Murat en gaat over Anara die aan de keukentafel haar breiende moeder voorleest. Ze wil graag Russisch studeren, maar haar moeder geeft er de voorkeur aan dat ze trouwt met Sagyn, een jonge schaapsboer uit het dorp. 

De ouders van Murat zijn verbaasd dat hun zoon een meisje heeft meegenomen en doen hun best haar op haar gemak te stellen. Het zusje van Murat, die met haar tijd meegaat, toont haar haar kamer en vraagt of ze een computerspelletjes wil spelen. Niet iedereen is zo voorkomend tegen Asema. Als de familie hoort over het voorgenomen huwelijk van Murat proberen ze Asema een huwelijkssjaal om te knopen. Murat ontzet Asema en neemt haar mee naar zijn vrienden. Daaronder begint zich ook de knappe Burma die lelijk doet tegen Asema omdat ze verliefd is op Murat. Murat en Asema worden uitgenodigd voor een feestje, dat bedoeld is voor het schaken van Anara voor Sagyn.  

De familie van Sagyn is helemaal niet aardig. Ze snauwen elkaar af. Een oom bestuurt de auto waarmee de schaking gaat plaatsvinden. Per abuis pikken ze Asema op die overstuur wegliep van het feest nadat ze gezien had dat Murat met Burma zoende. Een vriend van Murat wil de vergissing openbaar maken maar zijn oom drukt hem op het hart dat niet te doen. Het lot wil het zo. De familie van Sagyn probeert Asema te kalmeren en tenslotte berust ze in haar lot.

Murat komt vervolgens van een loude kermis thuis want Burma vindt zijn reden om met haar te trouwen niet steekhoudend en loopt weg.  

Asema gaat achterin de pick-up naar de yurt van Sagyn. Ze ligt die eerste nacht naast Sagyn die hard snurkt en doet alsof hij slaapt.

Een oom van Sagyn gaat met een delegatie naar de ouders van Asema in de stad om namens de familie verontschuldigingen aan te bieden voor de schaking. Ze hebben een schaap bij zich en cadeaus, voedsel en drank. De dronken vader van Asema haalt Murat en Sagyn door elkaar. Tenslotte vinden de ouders het vreselijk dat ze voor een fait accompli gesteld worden: hun dochter komt niet terug.

In de yurt speelt Sagyn op een snaarinstrument en zingt het lied Pure coolness voor Asema, die langzaamaan ontdooit en geniet van het bestaan in de bergen. Als Sagyn in het dorp is om een dood lam naar zijn moeder te brengen en Franse parfum te kopen voor Asema, ontmoet hij Murat, die hem uitnodigt om samen een borrel te drinken. Het is spannend hoe de confrontatie tussen de rivalen gaat aflopen.  

Helaas wordt dit fantastische drama wat amateuristisch, kinderlijk, toneelmatig gespeeld, want de inhoud is rijk en boeiend en de muziek, die af en toe is toegevoegd, sprankelend. In deze clash tussen oude tradities en modern leven kan het alle kanten uit.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen