Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 11 september 2014

Alles is mogelijk (2013), documentaire van Lidia Duda



Pools echtpaar leeft samen apart met een reden

Samenleven kan op vele manieren. Alles is mogelijk, zoals de titel van de documentaire luidt, geeft dat al aan. In de relatie tussen de Poolse Janek en Teresa is inderdaad veel mogelijk. Dit oudere paar vertelt om beurten aan Lidia Duda over hun afstandelijke verhouding. Ze leven naast elkaar maar zijn ook niet van plan elkaar los te laten. De tachtigjarige, maar nog zeer levendige Teresa heeft net als Janek, die gek is op vogels, een manier gevonden om het leven boeiend te houden, al is dit wel een hele bijzondere manier. Ze reist twee of drie maanden per jaar met een rugzak en een tent de wereld rond, het liefst in totalitaire landen omdat die veiliger zijn. In Colombia bracht men haar naar een hospice en men liet haar pas gaan na een telefoontje met haar thuisfront. De documentaire ontrolt zich als een vraag van het waarom van al haar reizen.

In een van de eerste beelden zien we dat Teresa in een rivier zwemt. Ze klimt zelf weer de hoge oever op en is blij met haar goede gezondheid. Tijdens een lift komt ze bij Srebrenica en troost daar verdrietige vrouwen. Later is ze bij een Roma gezin dat haar thee aanbiedt. Ze begint tegen de man des huizes over de muur die hen van de Slowaken scheidt. Het voordeel van reizen zonder veel geld is dat men dan aardige mensen ontmoet, zegt ze. Praten doet ze met handen en voeten. Ze heeft Janek beloofd dat ze geen seks zou bedrijven, want daar komen alleen problemen van.

Als we het graf van zoon Milosz zien die al vroeg aan longkanker overleed, begrijpen we waarom Teresa van huis wegwilde. Ze was toen 45 jaar. Om haar verdriet het hoofd te bieden kon ze zich laten behandelen of gaan reizen. Later zien we dat ze het eerste ook gedaan heeft: ze zat vier jaar vanwege depressie in een kliniek en gaat er naar terug om over haar remedie te vertellen en andere patiënten moed in te spreken. Janek denkt dat haar reislustigheid niets met depressie te maken had, maar dat Teresa gewoon het roer om wilde gooien. 

Janek en Teresa leerden elkaar kennen op een kunstopleiding. Janek werd verliefd op Teresa hoewel ze zich erg uitzinnig kon gedragen. Teresa heeft die liefde van Janek nooit zo ervaren.
Na de ineenstorting van het communisme raakten ze werkloos en verhuisden ze met hun jongste zoon Milosz naar de kust. De andere kinderen waren inmiddels het huis al uit. Milosz was het lievelingetje van Teresa.

Gedurende hun 59 jarige samenzijn heeft ze nooit het gevoel gehad dat ze door haar man gekend is. Twaalf jaar geleden kwam ze op een reis Iannis, een Griek tegen, die 22 jaar jonger was, zoals Janek later ontdekte. Ze raakte verliefd op deze jonge God die helaas in armoede leefde. Iannis kwam vier dagen bij hen op bezoek en Janek liet dat toe, maar vindt dat achteraf een bizarre gebeurtenis. Tijdens de documentaire belt Iannis op tot grote blijdschap van Teresa en komt haar weer bezoeken. 

Janek Zelf geniet van het gezelschap van vrouwen. Hij tekent graag een mooie jonge vrouw zoals Anja die in een kruidenierswinkel staat. Hij vreesde wel eens dat Teresa hem niet zou vertrouwen, maar zover wilde hij zelf nooit gaan. Als hij laat en dronken uit het café kwam, vergaf ze hem. Janek spreekt van een stormachtig huwelijk, waarin ze na de dood van Milosz uit elkaar groeiden en hun eigen weg gingen.

Lidia Duda vertelt hier in een interview op een site over Poolse documentaires dat ze de twee ook na elkaar ondervraagd heeft, steeds om de dag de ander. Hier op een andere pagina de trailer van Everything is possible, zoals de Engelse vertaling luidt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten