Verlegen meisje dat zich wil laten gelden
Nelleke Noordervliet (Rotterdam, 1945) opent de zomeravond met
een voorafgaand filmpje waarin ze zegt dat ze van televisieprogramma’s houdt die
vragen oproepen, maar ongetwijfeld bedoelde ze dat niet over deze avondvullende
voorstelling, waarin ze zich verder op erudiete en persoonlijke wijze liet leren
kennen.
Ze trapt af met een nogal flauw filmpje uit het satirische programma
Hadimassa (1971). Het was voor haar en haar toekomstige man Peter een mooi
voorbeeld van hetgeen mogelijk was in hun relatie. Daarmee zegt ze al meteen hoe belangrijk
veiligheid voor haar is. Na een fragment over de wederopbouw van Rotterdam legt
ze dat uit. Ze was heel verlegen, durfde niet samen met andere kinderen te
spelen, had het idee dat het vriendinnetje dat met haar naar school liep een
gunst aan haar verleende en dat ze zelf een bedelares om aandacht was.
De enige juiste vraag van Wilfried de Jong daarop kon alleen
maar zijn hoe dat zo kwam. Noordervliet legt uit dat ze zo geaard is, dat haar lieve
vader, een automonteur, die veel met zijn twee dochters optrok, ook zo behept
was, anders dan haar moeder die haar mannetje wel stond. Nelleke zat vaak op
het stoepje van de deur, bang om naar binnen te gaan en door haar moeder weer
naar buiten gestuurd te worden.
Later op het Rooms Katholiek meisjeslyceum onderscheidde ze
zich met haar studietalent, maar te midden van kinderen van rijke ouders voelde
ze zich ook daar een buitenbeentje. Ze raakte zich bewust van haar eigen
milieu. Vandaar ongetwijfeld haar behoefte om aan de zijlijn te gaan staan en te
observeren.
Het siert haar dat ze nooit met haar eigen milieu gebroken
heeft, maar dat zou net zo goed weer vanuit de behoefte aan veiligheid kunnen zijn, al wil ze zelf niet te diep ingaan op psychologische verklaringen. Ook
niet als ze vertelt dat ze zeer getroffen werd en wordt door een clip van
Jessye Norman waarin zij het lot van Dido bezingt die wil dat men haar bij haar
dood herinnert, maar niet haar wrede lot. Haar vroegere eenzaamheid kan voor
haar emotie voldoende aanleiding vormen.
Begin jaren negentig werd Noordervliet geraakt door een
optreden van het Théâtre du Soleil die in Les
Atrides, anders dan de gebruikelijke bloedeloze wijze, Griekse tragedies op
zeer directe wijze speelde. Ook toen kwam de emotie hard bij haar binnen, zoals
over Iphigenia die geofferd werd om een gunstige wind op te wekken. Voor
Noordervliet zeiden de drama’s veel over het tragische lot van de mens in de
huidige tijd. Hoe te leven? Welke wetten te gehoorzamen? Hoewel De Jong belooft
daar nog op terug te komen, komt het zover niet meer.
Het zijn verder nogal belegen fragmenten, die velen zullen hebben doen afhaken. Bijvoorbeeld over de Bhagwan en de Flower Power beweging,
waarbij Noordervliet haar scepsis over revoluties toont, omdat die door een of
andere innerlijke dynamiek omslaan in het tegendeel. Ze ziet in de huidige
Arabische lente een bewijs voor haar stelling. Haar verlangen om daar te zijn
waar de geschiedenis gemaakt wordt, aangemoedigd door De Jong, doet wat
obligaat aan. Maar wellicht is dat te verstaan als een tegenbeweging tegen het
verlegen meisje in haar dat ze nog steeds is. Dezelfde beweging leidt tot
geldingsdrang, met haar boeken als product en daarmee gepaard gaande schaamte.
Noordervliet ziet Hannah Arendt als een voorbeeld van een
onafhankelijke vrouw, die haar eigen richting ging. Ze vindt niet dat vrouwen
zich dienen te onthouden van topposities in de maatschappij om hun
vrouwelijkheid niet te verliezen. Die uitspraak dateert van voor de tweede
feministische golf. Wel vindt ze reinheid en regelmaat in de opvoeding
belangrijk. Ze komt echter niet zo ver dat ze de maatschappelijke voorwaarden
daarvoor voorantwoordelijk stelt.
De wetten waaronder we gebukt gaan, daarover zou het moeten
gaan. Daarmee werd de uitzending opnieuw een gemiste kans van De Jong.
Beste Rein,
BeantwoordenVerwijderenMooi,ik had het niet beter kunnen verwoorden. Wederom een gemiste kans van De Jong alhoewel hij er deze keer eigenlijk ook niet al te veel aan kon doen. Nelleke Noordervliet liet zich zien als een intellectuele ijskoningin, geenszins bereid of op dat moment bij machte "de diepte in te gaan". Jammer dat Zomergasten kennelijk geen gasten meer uitnodigd die het verschil kunnen maken, interessant zijn, je raken, waarvan je iets kan leren. Ik vond het een vreselijk bloedeloze uitzending. Volgend seizoen misschien de beste interviewer van Nederland uitnodigen: Clairy Polak? Of heeft Zomergasten z'n tijd gehad? Groet, Rosie
Noordervliet had zelf compleet de regie in handen. Als er niemand tegenover haar had gezeten had de avond er zo ongeveer hetzelfde uitgezien. De Jong was absoluut niet ' zwaar' genoeg om deze grande dame te interviewen. Als hij al niet snapt dat je niet kunt uitleggen waarom bepaalde muziek(fragmenten) je tot tranen toe kunnen bewegen, dan zegt dat alles over De Jong. Hij stelt vragen waarvan een echt slim iemand weet dat je die niet moet stellen, omdat je er toch nooit een antwoord op kunt verwachten.
BeantwoordenVerwijderenEen Grande Dame is bij machte zich te tonen en dat was precies wat ik miste. Die gereserveerdheid was zelfs door de buis heen te voelen, deze maakte het De Jong en ook mij als kijker zeker niet makkelijk. Ik was oprecht benieuwd naar Nelleke Noordervliet maar voelde al snel hoe dit gesprek ging "lopen". Je kan b.v. altijd proberen aan een ander uit te leggen waarom bepaalde muziek je raakt, alleen als je je niet wilt tonen, het voor je wilt houden, waag je er geen woorden aan. Waarom is mijn vraag doe je dan mee aan Zomergasten, uit ijdelheid wellicht?
VerwijderenEen gewoon gesprek met een rijke mevrouw. Die vast alle hulp kon betalen die nodig was om voldoende tijd aan haar kinderen te besteden.
BeantwoordenVerwijderenPrachtig gezegd!Ik heb zo vele woorden moeten gebruiken, eigenlijk is met dit laatste in twee zinnen gezegd wat ik bedoelde! Minder is inderdaad meer;-)! Bedankt voor de les! Rosie
Verwijderen