Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 14 augustus 2013

Filmrecensie: Autumn (2010), Aamir Bashir


Onduidelijke schets van het conflict in Kashmir

Kashmir ligt ten noorden van India en Pakistan en is af en toe in het nieuws vanwege de strijd over dit gebied tussen de genoemde landen. Na de terugtrekking van de Engelsen is er iets niet goed gegaan met de verdeling. Een groot deel is in handen van India, maar dat wordt betwist door Pakistan.

Srinagar is een zwaar belegerde stad in Kashmir, zo maken de beelden in Autumn duidelijk. Het begint al met zware gevechten en in de hele stad staan wegversperringen, pantservoertuigen en soldaten die de inwoners fouilleren. De laatsten maken een angstige indruk, al wordt er slechts een onzichtbaar bestuur in Delhi en niet een slecht persoon in beeld gebracht. Net als in de smerige oorlog in Argentinië onder Videla zijn hier ook veel verdwijningen. De oudste broer van hoofdpersoon Rafiq Bath is al vier jaar verdwenen.
De stadsbevolking is blij met mobieltjes die tijdens een islamitisch offerfeest verstrekt zullen worden. Op die manier kan men aan de familie laten weten wat er aan de hand is als men later thuis komt.

In de film wordt niet uitgelegd wat er politiek precies aan de hand is. We zien Rafiq, die met een stel vrienden in een bus richting Pakistaanse grens gaat. Hij wil zich aansluiten bij een militante groepering, maar heeft geen goede schoenen. Er valt een esdoornblad, er vliegt een arend in de lucht. In een volgend beeld zien we hem met zijn vader teruglopen. De volgende dag doet hij boodschappen voor zijn moeder terwijl zijn vader weer naar zijn werk, de verkeerspolitie, gaat.

Rafiq hangt wat rond, hobbelt achter zijn vrienden aan en maakt een gedesillusioneerde indruk. Een vriend brengt hem naar een krantenverkoper, voor wie hij op de fiets een krantenwijk doet. Achteloos gooit Rafiq de kranten over de muur op het erf van de bewoners. Als de jongens met elkaar voetballen en hij een overtreding begaat tegen een zoon van een militair wordt hij door zijn vrienden meteen weggevoerd uit angst dat het tot een conflict komt dat Rafiq moet bekopen.

Als de jongens na het voetballen op een talud tussen de herfstbladeren liggen (zie foto), horen ze een paar schoten. Ze springen op, verbergen zich achter een boom en zien dan een gewonde man, die ze naar het ziekenhuis brengen. Later meldt de radio dat hij om een belangrijk bestuurder ging. Men zijn ouders heeft Rafiq niet zoveel contact. Het is duidelijk dat de vader geestelijk lijdt onder de toestand en dat de moeder samen met anderen tegen de verdwijningen demonstreert.  

Een wending in de film ontstaat als Rafiq de camera van zijn broer vindt. Die fotografeerde toeristen. Rafiq laat de foto’s ontwikkelen waarop zijn broer met een jonge vrouw voorkomt. Hij ziet de jonge vrouw, Shaheen, tijdens een demonstratie tegen de verdwijningen en hoort dat zij ook een broer verloren heeft. Rafiq volgt haar maar raakt haar kwijt. Tijdens een volgende demonstratie toont hij haar de foto’s van zijn broer en haar. Shaheen is geschokt.

Autumn werd voor mij steeds meer een zoekplaatje, waarin ik hoopte op een sleutel tot dit drama. Ik begrijp dat het territoriale geschil tot een vreselijke oorlogstoestand geleid heeft. Het is jammer dat Bashir deze situatie niet wat duidelijker uitlegt. Ik hoorde dat hij zich eerst met Bollywood films heeft ingelaten, waarin de verhouding tussen goed en slecht altijd duidelijk is en dat hij met Autumn een tegengestelde draai maakte. 

Hier een trailer van de film Harud zoals Autumn in het Indiaas genoemd wordt, ingeleid door een Indiase filmcritica.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen