Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 30 augustus 2013

Ik heb een droom





Ik heb een droom dat mensen overal in de wereld als broeders en zusters in vrijheid kunnen leven en daardoor hun kinderen tot vredelievende wereldburgers kunnen opvoeden.

Ik heb een droom dat niemand in de wereld meer uitgebuit wordt door het economische monster dat alleen maar kwaadaardige groei kent en de aarde en zijn bewoners ten gronde richt.

Ik heb een droom dat politici zich weten te ontworstelen aan de houdgreep waarin zij door dat economische monster gehouden wordt en dat zij eindelijk zelfstandig verstandige beslissingen kunnen nemen die ook goed zijn voor de aarde.

Ik heb een droom dat niet de staat of het bedrijfsleven de macht in handen heeft, maar dat deze verdeeld is over allerlei kleine organisaties die dicht bij de mensen staan.

Ik heb een droom dat de bio-industrie wordt afgeschaft en dat alle koeien weer in de wei lopen.

Ik heb een droom dat we onder de kap van een wereldregering de schaarse grondstoffen en andere inkomsten eerlijk onder elkaar verdelen.

Ik heb een droom dat we onze nationale soevereiniteit opgeven maar daarvoor regionale zelfbeschikking terugkrijgen.

Ik heb een droom dat mensen zich op een vreedzame manier tot bemiddelaars wenden om
hun problemen op te lossen.

Ik heb een droom dat een wereldregering effectief optreedt tegen landen die hun eigen bevolking uitmoorden.

Ik heb een droom dat we ons richten op het ontwikkelen van duurzame energie die gratis beschikbaar is voor iedereen en gebruikt wordt om te voldoen aan de behoefte aan voedsel en schoon drinkwater.

Ik heb een droom dat grote ondoorzichtige organisaties op het gebied van zorg en onderwijs zullen worden opgedeeld in kleine basisvoorzieningen, waar werkenden de leiding hebben en managers niet meer nodig zijn.

Ik heb een droom dat topmanagers zich bewust worden van hun asociale gedrag en hun dikke bonussen teruggeven.

Ik heb een droom dat het beroep van postbode weer in ere hersteld wordt.  

Ik heb een droom dat de moderne technologie aan belangrijke bijdrage kan leveren aan de gewenste maatschappelijke veranderingen waarvan ik hier boven gedroomd heb. Ik heb een droom dat er overvloed heerst in plaats van gebrek en schaarste.

Ik heb een droom straks iedereen van zijn vrijheid geniet en daaraan gestalte geeft door het gebruikmaking van zijn of haar creativiteit, de oneindige bron van ons mens-zijn.
  



  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten